Cestování podle motta Ready to (Travel) Race!
vydáno 13. 2. 2017, text David M. Bodlák, foto KTM Crew
KTM nám na letošek rozšířila řadu cestovních strojů a my už víme, jak jezdí nová 1090 Adventure a především super nová 1290 Super Adventure S!
Víme to, protože jsme se včera vrátili ze Sicílie, kam nás KTM CEE pozvalo vyzkoušet tyhle dva kousky na vlastní kůži a v těch nejlepších podmínkách. A jestli se domníváte, že tím máme na mysli sluníčko, azuro, pěkné pokoukání na bájnou Etnu, drink, bazén, tak jste vedle jak ta jedle. Nové KTM dostaly fůru chytré elektroniky, ta na 1290 SA S je dokonce nejchytřejší, co je teď vůbec k mání, a to na suchém a drsném asfaltu jen tak nevyzkoušíte. Déšť, mlha, zima a nakonec i tma – přesně tohle bylo to, co jsme nutně potřebovali. A naše první dojmy?



1090 Adventure, coby nástupce modelu 1050, patří rozhodně mezi zábavné stroje. Může za to jednak skvěle vyladěný agregát (125 koní a 109 Nm, dostupná bude i specifikace A2! ) a třeba i zadní úzká guma (150/70R17). Jasně, v základu je tento stroj poněkud skromnější, ale jako motorka pro každý den a pro všechny jezdce, třebaže nejde o typický „entry level“, je naprosto ideální. Motor umí už od 2500 otáček a hodně překvapil svou dynamikou. Brzdy s axiální pumpou nebudou nikdy ostré jako žiletky, ale k celkovému charakteru 1090 mi tak nějak sedí. A přestože tohle je stroj pro typického cestovatele, který se chce při jízdě i trochu pokochat kol dokola, nic vám nevezme chuť si sem tam zařádit a trochu ten plyn podržet. Protože se bavíme o KTM, musí vám být jasné, že sport má tahle motorka v genech a jakmile dojde na lámání chleba, jistě oceníte kontrolu trakce, ABS nebo palivové mapy. K maximální spokojenosti vám pak bude chybět už jen pár šikovných věcí, jež jsou za příplatek (hlavní stojan, vyhřívané hefty, volitelný offroad pack, apod.).

Zprvu rozpačitý jsem byl při přesednutí na 1290 Super Adventure S. „Big eSko“ je prostě velké a pocitově těžké, zvláště pak, když na něj přelezete z 1090, na které jste ujeli své první letošní kilometry. Ovšem stačila chvilka a vše se proměnilo v dokonale vyváženou, schopnou a hodně příjemnou záležitost. Testovačky k tomu měly dokonce víc předpokladů, jelikož nafasovaly Travel Pack, což znamená, že ke všem těm elektronickým (zatáčkové ABS, náklonová kontrola trakce, semiaktivní podvozek, tempomat, kontrola tlaku v pneu, bezklíčkové zapalování) a LEDkovým vymoženostem (přisvěcování do zatáček podle úhlu náklonu), dostaly navíc obousměrný quickshifter, propojitelnost s chytrým telefonem, rozjezdového asistenta do kopce a protiprokluz při brzdění. A tohle vám dá takovou jistotu, že se nebudete bát ani slejváku, ani mokrých silnic, ani uklouzané kamenné dlažby. My se také nebáli. Jen stačilo šikovně pracovat tělem, aby člověk nepokoušel jinak skvěle držící Pirellky, a s plynem se přitom dalo kroutit jak libo, a to prosím i na nejostřejší mód, kdy se pak na výjezdu plašilo přední kolo do oblak. A ten nový kokpit? Podle nás skvělá věc, kterou si můžete prohlédnout tady ve videu… Více o těchto motorkách a našich zážitcích ze Sicílie ve výstavním čísle, které vyjde začátkem března. Tak nezapomeňte, letošní páté ČMN budou ve znamení Ready to Travel Race!


