Autoškola - rady a skupiny

vydáno 22. 4. 2009, text Hawk

Skupiny a podskupiny řidičského oprávnění, stejně jako množství hodin výcviku, nutných k absolvování autoškoly, naleznete zde.

Skupiny a podskupiny ŘP
Je to velká chemie a po ne zrovna povedené úpravě rozdělení řidičských skupin motocyklů před několika lety se legislativa bude brzy opět míchat. Čeká nás to v roce 2010. Na to, co přesně si pro nás zákonodárci vymyslí, si musíme ještě chvíli počkat. Již nyní ale z návrhů můžeme tvrdit, že to bude krok vpřed.

AM – od 15 let – konstrukční rychlost mopedu nebo malého motocyklu do 45 km/h
A1 – od 16 let – motocykl s objemem válců do 125 cm3 a výkonem do 11 kW
A18 – od 18 let – motocykl s výkonem do 25 kW a poměrem výkon/hmotnost do 0,16 kW/kg
A – od 21 let – neomezený výkon motocyklu

Množství odježděných hodin
To, kolik musíte na motorce odjezdit hodin s instruktorem, je závislé na tom, jaký druh výcviku podstupujete. Pokud začínáte, je to vždy 13 hodin, pokud však svoji řidičskou působnost rozšiřujete, nemusíte v jednom případě s instruktorem jezdit vůbec a můžete rovnou k závěrečným zkouškám. Autoškole však výcvik zaplatíte.

Výcvik AM – 13 hodin jízd
Výcvik A1 – 13 hodin jízd
Výcvik A18 – 13 hodin jízd
Výcvik A – 13 hodin jízd

Rozšíření AM > A1 – 13 hodin jízd
Rozšíření A1 > A18 – 7 hodin jízd
Rozšíření A18 > A – 0 hodin jízd

Ceny
Bezpochyby hlavním faktorem, který ovlivní výběr autoškoly, je cena celého kurzu, ke které ještě připočítáváme správní poplatek 700 Kč za závěrečné zkoušky. Ceny se liší od okresů a myslet, si že nejdražší autoškoly najdeme v Praze, je chyba. Pokud upřednostňujete absolvování autoškoly stylem „ať toho po mě chtějí co nejméně“, a proto hledáte nejlevnější autoškolu v republice, jste také na omylu. Zdárným příkladem je město orientované 30 kilometrů západním směrem od Prahy - Beroun. Jsou zde snad nejnižší ceny autoškol v ČR a to díky konkurenčnímu souboji autoškol, kdy na toto okresní město připadá 5 autoškol. Výcvik na motocykl do 125 cm3 skupiny A1 zde získáte za 2700 Kč stejně jako na motocykl do 25 kW skupiny A18. V Praze jsou tyto částky potom průměrně 4000 a 4500 Kč.

Strategie
Mnoho autoškol se ve svých materiálech odkazuje na vyšší cenu výcviku, které odpovídá i kvalita výcviku. Podle jejich slov vaši přípravu neodfláknou jako levné autoškoly – jak přímo jedna z autoškol prezentuje. I já nastupoval na rozšíření ŘP s myšlenkou, ať to mám co nejjednodušeji a nejrychleji za sebou, protože chci mít řidičák na větší motocykl a auto ještě do zimy. „Vždyť přece všechno umím,“ říkal jsem si. Již při druhé jízdě v autě mě však instruktor přesvědčil, že z předpisů za poslední dva roky od posledního navštívení autoškoly neumím téměř nic. Když na to koukám s odstupem času, tenkrát bych se opravdu nechtěl potkat na silnici. Nemyslete si tedy, že kvalita přípravy žáka je přímo úměrná výši ceny výcviku. Někdy totiž tato úměrnost může být přesně opačná, ale opravdu pouze ve výjimečných případech.

Nenechte to na poslední chvíli
Máme tady zimu. V tuto dobu si v autoškole zajezdíte tak leda v autě. Až ale vysvitne sluníčko, mějte v hlavě tuto myšlenku, pokud váš měsíc narození je blízký měsícům přicházejícím po srpnu. Na výcvik autoškoly můžete nastoupit klidně rok před dovršením věku pro získání dané řidičského oprávnění skupiny. Závěrečné zkoušky však děláte až po narozeninách. Pokud máte narozeniny například v říjnu, je na konci srpna nejvyšší čas začít vyřizovat formality v podobě přihlášky a posudku od doktora. Výcvik vám zabere přibližně něco přes měsíc a klidně se může stát, že váš termín závěrečných zkoušek přezkušující komisař, na základě rozhodnutí magistrátu, prohlásí za neslučitelný s bezpečnou realizací zkoušek na motocyklu. Vy potom spláčete nad výdělkem. Zpravidla se pak začíná na motocyklech opět jezdit začátkem dubna a opravdu to není příjemné čekání. Horší situace může nastat, pokud děláte sdružený výcvik na motocykl i automobil. Závěrečné zkoušky na oba subjekty musíte složit v jeden den a proto, pokud magistrát zruší zkoušky na motocykl kvůli počasí, nemůžete odjezdit ani automobil, na který budete muset čekat také do jara, za předpokladu, že se již na podzim motocykly jezdit nebudou.


Diskuze k článku

MATY 20. 1. 2010
dobrej článek, klidně bych se pod něj podepsal... motoškolakolin.cz

Přečtěte si také

Autoškola - od A do Z  22. 4. 2009  

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Drnovy testy z pravěku - Yamaha FZS 600 S Fazer
  • Drnovy testy z pravěku - Honda CBR 600 F
  • (Ne)poznané zaujímavosti Ducati - MONSTER, STREETFIGHTER, HYPERMOTARD & DIAVEL
  • Motorbike 7-8/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Team Luis d'Antin MotoGP

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 2 dny ve 23:05
Druhý diel z edície - Drnovy testy z pravěku, dnes Yamaha FZS 600 S Fazer!

"Vzali šestku motor z Thunder Cata, kolem svařili rám z ocelových trubek, a kolik to udělalo parády..."

#serimotostories #milujumotorky
Časopis Motorbike
před 2 dny v 16:21
MOTORBIKE 7-8/2021
Léto budiž pochváleno a s ním i prázdniny, dovolené, no prostě relax . Abyste se, třeba večer nebo když bude pršet, v době volna nenudili, je tu pro vás prázdninové vydání časopisu Motorbike. A protože jde o letní dvojčíslo, připravili jsme vydání rozšířené, tedy bezmála 150 stran! . Co na nich najdete? Především testy 16 motocyklů a skútrů , od superbiků přes nakedy po klasiku, od městských přibližovadel po cestovní endura. A samozřejmě i spoustu dalšího...
www.motolife.cz/.../motorbike-7-2021-motorbike-45c2
Miluju motorky
před 8 dny ve 14:34
Yamaha Motors oznamuje cíl celkové neutrality uhlíku do roku 2050!

Po přezkoumání plánu, který byl původně formulován v roce 2018, nyní japonský výrobce doufá, že do roku 2050 dosáhne úplné uhlíkové neutrality ve všech svých obchodních praktikách.

Znamená to, že jsou na cestě nové motocykly Yamaha? Jedním slovem ano. Japonský gigant konkrétně říká, že budou navrhovat nové formy mobility jedinečné pro Yamaha Motors.

Zdroje: https://www.rideapart.com/, https://www.rideapart.com/news/

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 9 dny v 10:51
Společnost WMC ukazuje své plány pro běžný provoz na koncepčních výkresech!

Nové náčrty společnosti ukazují aerodynamický potenciál použitelný i pro běžný provoz. O plánech White Motorcycle Concepts se svým radikálním elektrickým WMC250EV jsme již informovali. Nyní nám firma poskytla pohled na designové náčrtky určené k ilustraci toho, jak by mohly být navrženy silniční stroje kolem jejího kanálu „V-Air“.

Zdroje: https://www.cycleworld.com

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...