Jakub Nič
vydáno 16. 9. 2011
---------------------
foto: autor, Yamaha
Yamaha MT-01 - stroj, který přináší emoce, náladu a prožitek
V roce 1999 Yamaha představila cruiser Wild Star 1600. Klikovka Wild Staru s ojnicemi bez pístů vážila 27 kg. Řádně odlehčený, předělaný a převrtaný motor vbudovala Yamaha do agresora nazvaného Warrior 1700 (Válečník) a tento agregát v roce 2005 dostal za úkol šéfovat kolosu zvanému MT-01.

Locomotiv GT aneb Krouťák-sporťák stále duní

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_32.jpg
Jízdně jde o krouťák, kvalty jsou nesmírně dlouhé a zvuk při zrychlení je zdařilé šméčko na lidi, jelikož motorka urputně zrychluje, hlavu vám táhne dozadu, spolujezdec se sotva drží, ale zvuk roztáčejícího se motoru tomu nenapovídá. Charakter má jako turbodiesel, neskutečně moc krouťáku dole a uprostřed, nahoře pak slábne, ale tak nějak se ještě točí. Kdo na tom nejel, nepochopí.
Jízda je nesmírně relaxační a charismatická. Motor je měkký, necuká, parádně ňufe a jeho „tepová frekvence“ (pokud nemáte přetočeno až na pět tisíc) vás hází do těžké pohody. Páni, ale o spotřebě benzínu se bavit raději nebudeme. I styl „piánko“ vás posouvá nad standardní bike, jakmile začnete zatápět, není problém nechat projít jeho dvěma hladovými krky 15 a víc litrů na stovku. Ale ten zážitek!

Ovladatelnost
Duralový rám byl viditelně konstruován na PC, motor obtéká jak podprda trojky míče. Když vidíte motorku rozebranou, je vám jasné, že je to jeden z nejzatěžovanějších, a proto nejvymakanějších (váha + točivý moment) rámů mezi biky obecně.
Motorka má svá kila, musí se s tím počítat, ale jsou povahy, které tento druh ovladatelnosti vyhledávají – motorka je na jednu stranu perfektně čitelná až hravá, na druhou stranu jakákoliv změna směru je ladná, jemná, plynulá, dlouhotrvající. Podvozky nerady velké řízky, nicméně kvalitní vidle z R1 a kývačka, která z R1 opět vychází, jsou natolik kvalitní a robustní, že si i s tímto trajektem poradí na výbornou. Mrňousové budou mít asi trošku problém, naopak libovat si budou na gauči dlouháni. Navíc díky svým rozměrům ­MT-01 zastíní kdejaké to motorkářovo pivní přebytečné kilčo.

Výbava
V základu patří MT-01 k pěkně postaveným motorkám, nicméně kdo se chce řádně lišit, má možnost zainvestovat a vybavit motorku, čím si jen vzpomene. Yamaha připravila tři základní power sety, první „level“ obsahuje koncovky Akrapovič, druhý stupeň koncovky a svody, třetí to, co druhý, a ještě k tomu kované písty, vačky a pružiny a jinou celou řídicí mozkovnu. Trojkový kit přišlápne k dílu asi 24 koňmi a krouťák vyhoní až na magických 200 Nm!
Katalog příslušenství obsahuje doslova desítky funkčních, i jen pouze zkrášlovacích dodělátek. Obecně vzato se MT-01 netváří jako praktická motorka, spíše naopak. Je to emobike, o náladě, emocích, prožitku.

Kvalita a spolehlivost
První motory ve Wild Staru měly pár much v převodovce, pětkové kolečko se lámalo, to se ale rychle napravilo („stahovačky“ má každý výrobce, občas se zkrátka něco nepovede na 100 %). Za deset let existence se dá tento V-motor považovat za velmi zdařilý. Pouze první dva ročníky měly problém s palivovým čerpadlem, ale v rámci garance je fabrika samozřejmě měnila zdarma. Kromě tohoto problému se na lokomotivovém motoru nic zvláštního nekazí.

Hodnota
A je to tady. Hodně materiálu, respektive hodně kil kvalitního materiálu něco stojí. Vývoj něco stojí, exkluzivita taky něco. Navíc minimální počet Japonců na montáž motoru je 12, a to ještě s jeřábem na vlaky. MT-01 není zrovna levná cácorka, byť z ceny padá relativně strmě, protože nová je opravdu drahá, tak i první kousky neseženete nikterak ultra levně (i když ojeté mašiny klesly s cenou hrozně moc). Pokud to samozřejmě nejsou zbořeniny, slepovačky anebo čórky zvenku. Na druhou stranu máte skoro jistotu, že MT-01 nebude jetá závoďákem, protože tuhle motorku jezdí požitkáři a starší ostřílení vlci.


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 5/2022
  • Motorbike 4/2022
  • Motorbike 3/2022
  • Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test
  • Blood Ridaz

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
před 4 dny v 15:12
Keďže motoristický šport sledujem od svojich piatich rokov, konkrétne od roku 1979, spomínam si na rôzne zásahy funkcionárov počas totalitného režimu do práv pretekárov, pričom jednou z najsilnejších spomienok je pre mňa zavedenie tzv. komerčných stykov, cez ktoré povolili vybraným jazdcom reprezentovať, ale tí si to museli tvrdo platiť a nesmeli bodovať do domáceho šampionátu… Že ešte aj po viac ako 30 rokoch dýcha zastrešujúca organizácia duchom totality je však pre mňa k neuvereniu…
Magazín Motoroute
před 5 dny ve 22:26
Nepropásni svátek příznivců značky Ducati ❗️
DUCATI DEN se uskuteční ve středu 8. června 2022 od 9 do 18 hodin v areálu Autodromu v Mostě.
Časopis Motorbike
6. května v 15:50
Květnový Motorbike je na stáncích! Víc se dovíš  na www.motolife.cz/.../motorbike-5-2022-motorbike-45ec
Bikes.cz
28. dubna
Informace, které nejsou začátkem sezóny na škodu...
Všechny příspěvky ...