Video: Jak se řídí stoletý motocykl

vydáno 12. 11. 2015, text Petr Pour, foto David M. Bodlák

V aktuálních ČMN pro vás máme unikátní srovnávací test BMW R 1200 RT vs. Laurin&Klement typ B.

Bylo to parádní dopoledne a zřejmě nejpodivnější srovnávací test, jaký jsme v redakci zatím podnikli. Nutno podotknout hned na úvod, že se ho podařilo uskutečnit jen díky českému dovozci BMW Motorrad ČR a Pavlu Malaníkovi. Ten první bez mrknutí oka zapůjčil již zmíněnou vlajkovou loď mezi svými dvouválci a sběratel, renovátor a stavitel motocyklů Pavel Malaník ochotně přivezl Laurinku typ B s datem původu v roce 1902.

Místem konání bylo letiště u Hoškovic, tedy nedaleko od míst, kde motocykly Laurin & Klement vznikaly. Jak příhodné. Jen tehdy se museli spokojit s prašnými hliněnými cestami, ve městech snad i dlážděnými, takže vyhlazený povrch letištní plochy sebral trochu z autentičnosti.

David a Goliáš

Představme si účinkující. Za současníky je to BMW R 1200 RT. Velký cestovní křižník, jenž ale vůbec není těžkopádným a neohrabaným. Výkon motoru 125 kobyl a stejně tolik newtonmetrů je podpořen inteligentním podvozkem s několika režimy nastavení. Že se dá s „ertéčkem“ cestovat opravdu svižně, dokládá quickshifter, jenž umožňuje míchat s šesti kvalty opravdu rychle nahoru i dolů. Ve výbavě můžete mít veškerou elektroniku na podporu jízdních vlastností, navigaci, rádio a konec konců i elektricky nastavitelnou výšku plexi.

C.K. monarchii zastupuje motocykl Laurin & Klement typ B, jenž se vyráběl mezi lety 1900–1904 (v posledních letech šlo o inovované motocykly vycházející z typu B). Jde o jeden z prvních sériových motocyklů vůbec. Jednoduchý rám z ocelových trubek vychází z rámů jízdních kol. Tomu odpovídají také velké průměry ráfků, které tehdy mívaly 26 i více palců. Tak jako mají dnešní horská kola, čemuž odpovídá také šířka plášťů. Kromě odpruženého sedla postrádá jakékoliv znaky tlumení či pružení. Přední vidlice je doplněna o vzpěry pro zpevnění.

Jednoválcový čtyřdobý motor o objemu 240 kubíků (66 x 70 mm) dává výkon jednoho a tří čtvrtin koně. Výfukový ventil je ovládán rozvodem, sací automaticky podtlakem. Vzhledem k tvaru rámu je motor umístěn celkem dost vysoko, čímž celý motocykl působí vysokým dojmem. Naopak nádrž je ještě za motorem, protože v dřevních letech motocyklismu byly používány odpařovací karburátory. Příplatkovou výbavou pak byly nejrůznější závěsné a přívěsné vozíky umožňující přepravu dalších osob. Libor Marčík v knize Naše motocykly (první díl) otiskl fotografii přídavné sedačky nad přední kolo. A dámy jistě ocenily verzi s prudce klesající horní rámovou trubkou tak, aby mohly jezdit v bohatých sukních.

Celý článek najdete v aktuálních ČMN 23/2015.



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Drnovy testy z pravěku - Yamaha FZS 600 S Fazer
  • Drnovy testy z pravěku - Honda CBR 600 F
  • (Ne)poznané zaujímavosti Ducati - MONSTER, STREETFIGHTER, HYPERMOTARD & DIAVEL
  • Motorbike 7-8/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Team Luis d'Antin MotoGP

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 2 dny ve 23:05
Druhý diel z edície - Drnovy testy z pravěku, dnes Yamaha FZS 600 S Fazer!

"Vzali šestku motor z Thunder Cata, kolem svařili rám z ocelových trubek, a kolik to udělalo parády..."

#serimotostories #milujumotorky
Časopis Motorbike
před 2 dny v 16:21
MOTORBIKE 7-8/2021
Léto budiž pochváleno a s ním i prázdniny, dovolené, no prostě relax . Abyste se, třeba večer nebo když bude pršet, v době volna nenudili, je tu pro vás prázdninové vydání časopisu Motorbike. A protože jde o letní dvojčíslo, připravili jsme vydání rozšířené, tedy bezmála 150 stran! . Co na nich najdete? Především testy 16 motocyklů a skútrů , od superbiků přes nakedy po klasiku, od městských přibližovadel po cestovní endura. A samozřejmě i spoustu dalšího...
www.motolife.cz/.../motorbike-7-2021-motorbike-45c2
Miluju motorky
před 8 dny ve 14:34
Yamaha Motors oznamuje cíl celkové neutrality uhlíku do roku 2050!

Po přezkoumání plánu, který byl původně formulován v roce 2018, nyní japonský výrobce doufá, že do roku 2050 dosáhne úplné uhlíkové neutrality ve všech svých obchodních praktikách.

Znamená to, že jsou na cestě nové motocykly Yamaha? Jedním slovem ano. Japonský gigant konkrétně říká, že budou navrhovat nové formy mobility jedinečné pro Yamaha Motors.

Zdroje: https://www.rideapart.com/, https://www.rideapart.com/news/

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 9 dny v 10:51
Společnost WMC ukazuje své plány pro běžný provoz na koncepčních výkresech!

Nové náčrty společnosti ukazují aerodynamický potenciál použitelný i pro běžný provoz. O plánech White Motorcycle Concepts se svým radikálním elektrickým WMC250EV jsme již informovali. Nyní nám firma poskytla pohled na designové náčrtky určené k ilustraci toho, jak by mohly být navrženy silniční stroje kolem jejího kanálu „V-Air“.

Zdroje: https://www.cycleworld.com

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...