Video: Jak se řídí stoletý motocykl

vydáno 12. 11. 2015, text Petr Pour, foto David M. Bodlák

V aktuálních ČMN pro vás máme unikátní srovnávací test BMW R 1200 RT vs. Laurin&Klement typ B.

Bylo to parádní dopoledne a zřejmě nejpodivnější srovnávací test, jaký jsme v redakci zatím podnikli. Nutno podotknout hned na úvod, že se ho podařilo uskutečnit jen díky českému dovozci BMW Motorrad ČR a Pavlu Malaníkovi. Ten první bez mrknutí oka zapůjčil již zmíněnou vlajkovou loď mezi svými dvouválci a sběratel, renovátor a stavitel motocyklů Pavel Malaník ochotně přivezl Laurinku typ B s datem původu v roce 1902.

Místem konání bylo letiště u Hoškovic, tedy nedaleko od míst, kde motocykly Laurin & Klement vznikaly. Jak příhodné. Jen tehdy se museli spokojit s prašnými hliněnými cestami, ve městech snad i dlážděnými, takže vyhlazený povrch letištní plochy sebral trochu z autentičnosti.

David a Goliáš

Představme si účinkující. Za současníky je to BMW R 1200 RT. Velký cestovní křižník, jenž ale vůbec není těžkopádným a neohrabaným. Výkon motoru 125 kobyl a stejně tolik newtonmetrů je podpořen inteligentním podvozkem s několika režimy nastavení. Že se dá s „ertéčkem“ cestovat opravdu svižně, dokládá quickshifter, jenž umožňuje míchat s šesti kvalty opravdu rychle nahoru i dolů. Ve výbavě můžete mít veškerou elektroniku na podporu jízdních vlastností, navigaci, rádio a konec konců i elektricky nastavitelnou výšku plexi.

C.K. monarchii zastupuje motocykl Laurin & Klement typ B, jenž se vyráběl mezi lety 1900–1904 (v posledních letech šlo o inovované motocykly vycházející z typu B). Jde o jeden z prvních sériových motocyklů vůbec. Jednoduchý rám z ocelových trubek vychází z rámů jízdních kol. Tomu odpovídají také velké průměry ráfků, které tehdy mívaly 26 i více palců. Tak jako mají dnešní horská kola, čemuž odpovídá také šířka plášťů. Kromě odpruženého sedla postrádá jakékoliv znaky tlumení či pružení. Přední vidlice je doplněna o vzpěry pro zpevnění.

Jednoválcový čtyřdobý motor o objemu 240 kubíků (66 x 70 mm) dává výkon jednoho a tří čtvrtin koně. Výfukový ventil je ovládán rozvodem, sací automaticky podtlakem. Vzhledem k tvaru rámu je motor umístěn celkem dost vysoko, čímž celý motocykl působí vysokým dojmem. Naopak nádrž je ještě za motorem, protože v dřevních letech motocyklismu byly používány odpařovací karburátory. Příplatkovou výbavou pak byly nejrůznější závěsné a přívěsné vozíky umožňující přepravu dalších osob. Libor Marčík v knize Naše motocykly (první díl) otiskl fotografii přídavné sedačky nad přední kolo. A dámy jistě ocenily verzi s prudce klesající horní rámovou trubkou tak, aby mohly jezdit v bohatých sukních.

Celý článek najdete v aktuálních ČMN 23/2015.



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 7-8/2024
  • Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
  • Motorbike 6/2024
  • Motorbike 5/2024
  • Motorbike 4/2024

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
před 2 dny v 18:53
Fotogalerii z nedělních závodů mistrovství světa superbiků konaných na autodromu v Mostě, které také zcela ovládl Turek Toprak Razgatlioglu naleznete na našem webu 🥰 📷
www.moto.cz/.../931-worldsbk-most-2024-fotogalerie-z-nedelnich-zavodu
MotoLife
27. června
Kaskadérský souboj - Pepa Sršeň vs Adam Peschel
Všechny příspěvky ...