Ondřej Hrůza
vydáno 7. 2. 2011
---------------------
foto: autor
Etienne Leroux - špičkový motocykl postavený v Česku
V Česku umíme postavit moc hezké motocykly. Některé z nich lze bez pochyby zařadit ke světové špičce, aniž by se kdy zúčastnily významné zahraniční soutěže.

Etienne Leroux

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_48.jpg
Když jsem se Pepy Kolínka, stvořitele tohoto prazvláštního „mořského tvora“, ptal, jestli už má motocykl nějaké jméno, jen mi udiveně odpověděl, že nad tím ještě nepřemýšlel a že mám napsat, že je to „třeba nějakej rozšlápnutej motejl nebo co…“. Připadlo mi to docela vtipné, ale hned při první projížďce jsem si sám pro sebe vygeneroval nové jméno – Etienne Leroux (čti etien le ru). Hrdina ze starého kultovního seriálu Muži na křídlech o průkopnících letectví. Přesně tak jsem si totiž připadal, když jsem vlál na extrémně širokých „větvích“ (rozuměj řídítkách), pode mnou strašným způsobem burácel a prskal motor jak ve starém dvouplošníku, na pomyslném tachometru devadesát a v očích smrt… Proč? Protože tahle věc se dokáže celkem slušně rozparádit a zprvu máte dojem, že řidič - pilot je na ní jen takový „batůžek“, který občas zatáhne za plyn. A navíc, tahle věc nemá přední brzdu, takže je na tom s rychlým zastavováním úplně stejně jako ten aeroplán…

Dvojčata
Stavba éra, kterému snad stál modelem rejnok nebo manta velká, nebyla prvoplánová. Velmi podobný stroj, ovšem s velkým motorem Evolution 1340 cm3, si totiž Pepa stavěl už léta pro sebe. Jednoho dne ho v dílně uviděl jeho kamarád Radim Vozdek z Morkovic, který pořád spekuloval nad nějakou přestavbou, a proběhla láska na první pohled. Radim měl však trošku jinou představu o rozpočtu, takže bylo rozhodnuto, že druhá motorka bude sice dvojče, ale s menším motorem – se Sportsterem. Pokud totiž stavíte customa ze Sportsteru, výrazně ušetříte na kitu primáru, na spojce, převodovce (Sporty je monoblok) a hlavně takový motor stojí většinou polovinu toho, co by stál slušně jetý big twin. Výkon i krouťák je ale srovnatelný.
Všechno začalo koupí bouraného Sportsteru 1200 z USA, ze kterého se použilo vše, co agregát potřeboval k fungování. Druhým dárečkem, který se objevil v dílně, byl extravagantní rám od Penz Performance konstruovaný přímo pro motory Sportster tak, aby šlo dozadu použít kolo s pneumatikou širokou až 280 mm. A tady čekal na odvážné konstruktéry první zásek. Rám byl totiž vymyšlen na motory do r. v. 2003, ale Radim koupil rok 2004, takže bylo potřeba řezat, měřit a znovu svařovat.
Další trénink mozkových závitů nastal při výběru vhodné přední vidlice. Radim chtěl klasický teleskop, jenže nic tak krátkého (rám je totiž pekelně nízký a spodní talíř krku v extrémně malé výšce) a zároveň dostatečně robustního nešlo sehnat. Takže nezbylo než se nakonec smířit se springerem značky Paughco, který musel Pepa stejně upravit a hlavně zkrátit o celých 350 mm. Leštěná hliníková kola si kluci taky nechali poslat z USA.

Čistota – půl zdraví
Vymezovací kit na obrovské devítipalcové zadní kolo je práce i idea Pepy a pomáhal mu akorát jistý Baroťák s průmyslovým laserem. Tahle složitost má přídavné ložisko proti kladce řemenu, kterým prochází prodloužená osa z převodovky, aby eliminovalo tu obrovskou páku, kterou by jinak řemen působil a likvidoval ložiska v převodovce. Ovšem tento tzv. „offset“ byl v rámci minimalizace a čistoty celé stavby využit také jako skrytý ovládací panel, na kterém je startér, tlakoměr a ovládání zadních tlumičů. Ne kohout nastavení tvrdosti, jak byste si mohli myslet, ale zapínání kompresoru – tlumiče Air Tail od Progressive Suspension jsou totiž pneumatické a díky nim si můžete zvedat zadek motorky do potřebné provozní výšky. Miniaturní kompresor je vtipně ukryt pod zadním blatníkem made in Kolínek. Stejně zajímavě a nenápadně je pod sedlem zaintegrována i olejová nádrž.
Pepek chtěl stihnout největší českou výstavu a soutěž Bohemian Custom Show na Euro Bike Festu, a tak na finálovku nakonec pozval kamarády. Zbyněk Baláž vystřihl parádní výfukový komplet a taky řídítka, která snad už nejdou udělat víc ultimativně. Radim chtěl totiž absolutní čistotu. Žádná lanka, žádné dráty. A pak už se kouzlilo a vymýšlelo. Nejvtipnější záležitostí celého stroje je určitě „troubelka“ (odborný výraz používaný známým motorářem panem Černohorským! ) sání, kterou kluci vyrobili z nerezového termohrnku na kafe… Lakůvka je dílem další spřízněné duše Filipa Žimčíka, který do ní neopomněl zamíchat trochu sci-fi. Jak jinak; kdo zná jeho práce, ví, že ho jiné světy prostě baví.

Podmíráček
Na jízdní vlastnosti jsem byl opravdu hodně zvědavý. Tenhle Sporty totiž zcela jasně aspiruje na titul „nejnižší H-D v Evropě“ a je fakt, že jsem moc motorek s objemem nad 1000 cm3, které jsou mi po kolena, nepotkal. Každopádně mé obavy se nesplnily. Nejdřív jsem jezdil opatrně a pořád myslel na to, že tam, co normálně držím svůj osud na přední brzdě, není v tomhle případě nic. Když jsem si trochu zvykl a začal odhadovat brzdný účinek zadní kotoučovky, začal jsem „rozšlápnutýmu motejlovi“ docela dávat a koukal jsem, jak dobře se vodí a že to vůbec není souboj muž vs. stroj, jako u některých jiných staveb. No a když už jsem v zatáčkách moc brousil paty o asfalt a v rámci opojení z rychlosti hrozilo, že začnu likvidovat i elegantní stupačky, prostě jsem si jen přifoukl zadek, zvedl motorku od země a nenechal se omezovat. A kolik to umí jet, vám neřeknu. Ne že bych nechtěl; jen v rámci absolutní čistoty chybí na motorce věci, které k jízdě opravdu nepotřebujete. Tedy i tachometr…


Diskuze k článku


Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife