Z ARCHIVU ČMN 2007: Kdy jindy otestovat Jawu Dakar, než v prosinci
CMN 2007
Velká a nejmladší
Jste v pořadí, nezavěšujte! Domluvit si na jedno testovací odpoledne motorku Jawa dá přibližně stejnou práci jako dostat se pod sukni anglické královně. Každopádně po třičtvrtěročním přemlouvání výrobce jsme Jawu 650 Dakar v prosincovém ubrečeném počasí skutečně ochutnali.
vydáno 25. 7. 2017, vyšlo v ČMN 2/2007, text Jakub Nič, foto Petr Pour, autor
Čtyřventilový Rotax podává síly docela dost a ani moc nebrní. Byl jsem sice celej ztuhlej, ale i tak mám pocit, že v oblasti výkonu a krouťáku je na tom Jawka opravdu dobře. Motor je docela pružný, gumový, nemá tendence cukat. Dá se enormně přetáčet a nevšiml jsem si žádného omezovače. Otáčky lezly někam k osmi tisícům, kde už motor netáhne a chroptí, ale zase vás omezovač nebací ostře a nemilosrdně. Fajn je také hladký nástup výkonu ze zavřeného plynu v lehce pootevřený, takže ani méně citliví jezdci se nemusejí děsit brutálního nástupu. Jawa ale stojí před úkolem zamontovat v budoucnu stříkačku.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O4050O1063285O33O13566955ONO04507O0845.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O4050O1063343O33O13567695ONO04507O0845.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O4050O1063372O33O13568065ONO04507O0845.jpg)
Moc se mi nelíbila hodně pomalá jednička, která je na kluzkém povrchu zrádná, není totiž cítit, kdy už kolo hrabe, dvojka vůbec nenavazuje, ale na to jsem si stěžoval i u XT660R. Holt endurácká převodovka. Nepříjemný je taky velice dlouhý chod plynu, jawaři na to jsou zvyklí, ale ostatní motorkáři už léta ne. Když pak s mašinou letíte štěrkem, potřebujete mít nad plynem kontrolu, s přehmatávající rukou nebo překrouceným zápěstím to dobře nejde.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_32007O54000O1063401O33O98310494ONO04507O0854.jpg)
Asfalt jo, polňačku ne
Na polní nebo štěrkové cestě (a mokrém asfaltu) byste rozhodně ocenili méně kousavé brzdy, zadní kolo se zablokuje při nepatrném zmačknutí pedálu (mimochodem: je cenťák nad stupačkou) a na předek rozhodně nemakejte na hlíně nebo na trávě. Dvojité dvoupístky s opletenými hadicemi jsou nastavené spíš na použití na asfaltu, kde ale brzdí excelentně. Mně se na docela krátké rovince podařilo Jawu podle tacháče rozhicovat asi na 170 a i několikeré brzdění natvrdo předkem soustava přežila bez vadnutí. Při maximálním brzdění, kdy vidlice sedne na doraz (nebo při skocích v terénu) nám dřel přední blatník o gumu, při dorazu se zdeformoval a skřípl o ochranný plast pod motorem.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1063430O33O81408305ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1063517O33O81414965ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1063546O33O81417185ONO04507O0854.jpg)
Jízdě ve stupačkách po polní cestě nepřejí boční kastlíky, které jsou moc široké a vytahují vám nohy do strany ze stupaček, ani řídítka, která jsou úzká a hodně nízká. Při stání ve stupačkách jste tak trošku nepřirozeně předkloněni. Při jízdě po asfaltu vsedě vás budou bolet zadek a vnitřní strany stehen z krátkého sedla a jeho ostrých hran. Nic pohodlného to není, ale snad by to polstrování šlo nějak upravit. Posez připomíná stopětasedmu ČZ 477, uzoučká nízká řídítka blízko u sedla, dnešním cestovním endurům se tak trochu vyhnul.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_32007O54000O1063633O33O98331942ONO04507O0854.jpg)
Stupačky jsou sklopné jen ve velmi malém úhlu, a hlavně jsou dost nešikovně přimontované - na kusu pásoviny, která je přivařena z boku trubky rámu. Nerad bych spekuloval, ale ze zkušeností vím, že páka stupačky nad slabounkou tenkostěnnou trubkou už při menším pádu většinou vítězí.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O4050O1063691O33O13572135ONO04507O0845.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O4050O1063749O33O13572875ONO04507O0845.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O4050O1063807O33O13573615ONO04507O0845.jpg)
Malý rejd, slušné vidle
Ovladatelnost Jawy Dakar je docela dobrá, i když Jawka působí těžším dojmem, než ve skutečnosti je. Rám je trošku měkčí, ale byť se motorka ve vyšší rychlosti trochu vlní, dá se v pohodě uřídit. Při pomalé jízdě se zavírají řídítka a řízení má obecně nepochopitelně malý rejd. Otočit se na okresce normální šířky je docela kumšt, do nohy se vám totiž taky začne zařezávat hrana plastu kapotážky, což je v kombinaci s malý rejdem, úzkými řídítky a vysokým těžištěm "k nezaplacení".
![](https://www.icmn.cz/photo/img_32007O54000O1063836O33O98350709ONO04507O0854.jpg)
Fajn je zadní nosič a madlo pro spolujezdce, umístění malého postranního kufříku Givi je ovšem dost nepraktické, spolujezdec se dozadu s kufrem nevejde. Zadní blinkry jsou tvrdé, nepružné a z motorky trčí, takže při sebemenším pádu nejspíš zemřou.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1063865O33O81441605ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1063923O33O81446045ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1063952O33O81448265ONO04507O0854.jpg)
Přední světla (pravé a levé svítí současně jako tlumené, po přepnutí na dálku svítí současně pravé a prostřední) jsou asi věcí názoru. Jak svítí především v noci, nevíme, Jawu jsme měli přes den asi na dvě hodiny. Design světel se mi docela líbí, což o vyztužené ocelové kyvce říct nemohu. Přední vidle vzala Jawa od Paioli, jsou tužší, ale fungují dobře, zadní centrála nese logo Bitubo a příjemné jsou i měkké gripy Domino.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_32007O54000O1064097O33O98374838ONO04507O0854.jpg)
Jaká muzika za ty prachy?
Oproti konkurenci hodně vázne zpracování, jak v podobě svárů a technických součástek, tak v podobě mizerného lakování. Kapotáž působí jak přeprášená sprejem, o výfuku natřeném stříbřenkou nebo čím a o nálepkách radši nemluvím. Na chaos pod sedlem se také raději nedívejte.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1063981O33O81450485ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1064010O33O81452705ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1064039O33O81454925ONO04507O0854.jpg)
I tak si myslím, že pro některé pohodové našince bude Jawa "ta jediná", dost možná vysněná motorka, navzdory tomu, že za ni už v základu (169 900 Kč) dáte to, co za konkurenci (XT 660 R je za 175 000 Kč, Pegaso Trail za 179 000 Kč, dvouválec KLE 500 za 169 000 Kč). Ledacos se dá natunit a vylepšit doma, v Jawě mají spoustu věcí na přání, jak nosiče, tak třeba barvy a jejich kombinace. Já bych hlavně nasadil široká řídítka, vysoké komínky, přepolstroval sedlo, dal kratší plyn a poladil páčky (brzdová je děs jak nožní, tak ruční). Otázkou zůstává, jestli je cena adekvátní zpracování a dosti pošlapané pověsti Jawy, dožívající ze slávy dob dávno minulých.
Technická data Jawa 650 Dakar
motor čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec, DOHC/4
objem 652 cm3
vrtání x zdvih 100 x 83 mm
výkon 35,4 kW (48 k)/6500 ot./min.
točivý moment 57 Nm/5000 ot./min.
kompresní poměr 9,7:1
plnění motoru karburátor 40 mm
startér elektrický
převodovka pětistupňová
brzdy vpředu 2 kotouče průměr 320 mm, dvoupístkové třmeny
vzadu kotouč průměr 220 mm, dvoupístkový třmen
rozvor 1518 mm
výška sedla 860 mm
hmotnost 195 kg (suchá)
nádrž 17 l
Článek vyšel v tištěných ČMN 2/2007