Z ARCHIVU ČMN 2005: Kymco XCiting 500 - opravdu dlouhý skútr
CMN 2005

Xvzrušující alternativa

Tak tu máme zase o jeden mezinárodní sport navíc. Stala se jím výroba maxiskútrů a abych řekl pravdu, vůbec mi to nevadí. Alespoň máme s čím srovnávat a na silnicích můžeme potkávat lidi, které bychom na velké motorce nikdy nepotkali. No není to vzrušující?

vydáno 1. 8. 2016, vyšlo v ČMN 35/2005, text Radek Jim Holan

Už je to pěkná řádka let, co můj kamarád vlastnil dvoumístnou padesátku Kymco. Sice to moc nejezdilo a já o té značce vůbec nic nevěděl, ale podařilo se mi někde zjistit, co vlastně to KYMCO znamená a všude jsem se s tím strašně chlubil. Dnes kromě toho, že jde o fabriku Kwang Yang Motor Co. z Tchajwanu (ne žádná Korea nebo Čína), vím, že vyrábí motory, ATV, motorky a také skútry, na jejichž pomyslném čele stojí pětistovka Xciting. S tou jsme se mohli poprvé seznámit na výstavě Motocykl (ten velký oranžový skútr nám zůstal v paměti všem) a v uplynulých dnech jsme se na ní konečně i svezli.

Je to hezoun

Xciting na první pohled zaujme svou velikostí, která opravdu není zanedbatelná. Je zřejmé, že tohle prostě není skútr primárně určený do města. Jeho ucelený design vpředu podtrhují výrazné světlomety a plexištítek, vzadu pak mohutná koncovka výfuku či pod průhledným pastem schované LEDky zadního světla. Z pohledu řidiče to pak je opravdu povedená přístrojovka a některé funkční prvky jako je třeba víko benzinové nádrže či hezká, ale méně funkční zrcátka.

Pohonnou jednotku tvoří čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 498,5 cm3, který podává výkon 38 koní při 7500 otáčkách za minutu a disponuje točivým momentem 40 Nm při 5500 otáčkách, což jsou příjemné hodnoty.

Od benzínky k benzínce

K testovací jízdě se naskytla cesta do Brna na okruh, což je cesta o celkové délce necelých 400 km. Vzal jsem s sebou opravdu jen to nejnutnější, tedy přítelkyni a foťák. Ač se jedná o gigantický skútr, podsedlový prostor překvapí svými nevelkými rozměry. Ale když už se tam nevejde integrální přilba, alespoň že udělali držák na mobil a zásuvku pro dobíjení za jízdy. Jako další úložiště slouží malý trojúhelník na špičce sedla, kde je nářadí a malá uzamykatelná schránka vlevo pod řídítky. Tu jsem během cesty používal jako odkládací prostor pro účtenky za benzin. Xciting sice disponuje nádrží, která pojme až 12,8 litru, jenomže když člověk chce být za hodinu a půl ve dvou lidech v Brně, motor se promění v průtokový ohřívač benzinu. To jsem se pak divil, když jsem za jednu cestu do Brna tankoval dvakrát do plných.

Budíky jak v autě

Samotná jízda na Xcitingu je příjemná. Větrný štítek skvěle plní svou funkci, řídítka jsou široká a pohodlná, nohy mají dostatek prostoru a přístrojová deska podává dostatek informací o aktuálním stavu vozidla. Vlevo je analogový otáčkoměr, vedle něj pak stejně řešený tachometr s malým displejem z tekutých krystalů. Na něm je neustále zobrazen čas a pomocí tlačítka lze přepínat druhý údaj, což je celková ujetá vzdálenost nebo trip a to jak v mílích, tak v kilometrech. Vpravo je pak ukazatel stavu paliva a teploty. Ve zbylém prostoru, tedy v krajích přístrojovky jsou zbylé signalizační kontrolky.

Brzdí integrálně

Motor pracuje skvěle, má sice trochu syrovější rozjezdy, ale jakmile se dostane do "táhnoucích" otáček, funguje na jedničku. Také brzdám není co vytknout. Levá páčka brzdí kombinovaně levý přední a zadní kotouč, pravá páčka pak pravý přední. Pro 90 % brzdění proto postačí levá páčka, pouze při akutní potřebě zastavit opravdu rychle se vyplatí sáhnout i na pravou páčku. Na přední vidlici už je připravený nálitek na čidlo ABS, kterým by měl být Xciting vybavován již od příštího roku.

Skútr je opravdu dlouhý, a tak se není čemu divit, že se zejména při jízdě v jednom při vyšších rychlostech dostavuje nepříjemné kroucení a je jen na vás, jestli to přejdete srdcem, nebo začnete brzdit. Každopádně se to dá řešit i nastavením zadních pružin. Zvýšené opatrnosti je třeba dbát při zatáčení doleva, boční stojan velmi záhy dře o zem.

Na detaily hledí

Dobrý celek tvoří nepatrné detaily a těch je na Xcitingu mnoho. Kromě již zmíněného držáku na mobil a zásuvky pro jeho nabíjení v podsedlové části na vás čeká pár dalších příjemných momentů. Tak například ruční brzda vpravo pod řídítky, která usnadní parkování na bočním stojanu, nebo jednoduché uzavírání zdířky zapalování speciálním bazmekem, aby nebylo možné ji jakkoli poškodit. A když už jsme u zapalování, klíček má opět spoustu funkcí. Lze s ním otevírat víčko nádrže nebo podsedlový prostor, aniž by bylo nutné vypnout motor.

Pro někoho detail, pro někoho důležitá součást - spolujezdec. Na Kymcu má dostatek prostoru a patřičné pohodlí. Velikost sedla lze navíc jednoduše zvětšit posunem opěrky řidiče. Pro držení jsou k dispozici velká madla. Pro nohy je dostatek prostoru, z boku se vyklápí velké kovové stupačky. Zde bych rád upozornil na zvýšenou opatrnost při manipulaci se skútrem na místě, na stupačku se velmi snadno zapomene a špičatý kus kovu v koleni docela bolí...

Svezení na Xcitingu bylo až na těch pár slabších okamžiků skvělým zážitkem. Pro pohodové vyjížďky na chalupu či za poznáním se výborně hodí, drobné problémy asi bude činit přeprava zavazadel, ale komu stačí na výlet přítelkyně a foťák, bude jistě spokojen. A za 161 800 Kč jde o opravdu velmi zajímavou alternativu k tradičním evropským a japonským výrobcům.

Technické údaje Kymco Xciting 500

motor čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec

objem 498,5 cm3

výkon 28 kW (38 k)/7500 ot./min.

plnění motoru karburátor

startér elektrický

převodovka variátor

brzdy vpředu 2 kotouče, dvoupístkové třmeny

vzadu kotouč, dvoupístkový třmen

výška sedla 790 mm

hmotnost 230 kg (suchá)

nádrž 12,8 l


Článek vyšel v tištěných ČMN 35/2005



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Novinka 2021 - představení nového velkého modelu Honda CMX1100 Rebel
  • Zabudnuté tímy MotoGP - HAYATE
  • Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO
  • Zabudnuté tímy MotoGP - ILMOR
  • Motorbike 11/2020

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 4 hodinami
Ducati Monster je pojem, který znná každý. Jak se na téhle mašině ale jezdí?

Více v článku
Moto.cz
před 2 dny v 9:32
Ještě jste nestihli zazimovat motorku? Pak zde je pár tipů jak na to:
Moto.cz
před 5 dny ve 21:31
Závěrečný závod MotoGP vyhrál na domácím okruhu Miguel Oliveira, který měl obrovskou radost. Mistrem světa v Moto3 je Albert Arenas a v Moto2 Enea Bastianini.
Bikes.cz
před týdnem v 16:02
Novinky 2021 z pera Filipa Tichého...
• Ducati Multistrada V4 už není desmo
• Honda Forza 750: maxi mezi maxiskútry
• BMW má R18 Classic, ale hlavně nové RT
• Tříválcový Triumph Trident 660 jako lehký elegán
• Yamaha MT-09: motocyklová transformerka
• Harley-Davidson Sportster už jen v USA
Všechny příspěvky ...