CX500 trochu jinak
vydáno 20. 4. 2011, text mc, foto Wrenchmonkee
Sedmdesátá léta chtěla Honda ovládnout svým CX500, a zajímavá replika této krásky dnes jezdí po Francii.
Na konci sedmdesátých let minulého století chtěla továrna Honda odpovědět na produkty své konkurence strojem CX500. Byla to doba technologické revoluce ve výrobě motocyklů a největší výrobce na světě rozhodně nechtěl za někým zaostávat. Vznikl tedy stroj, který byl na svou dobu zcela ojedinělý. Vodou chlazený dvouválec V-Twin, poháněný kardanovou hřídelí a na speciálních bezdušových pneumatikách. Bohužel stroj neměl takovou odezvu, jakou si manažeři Hondy představovali, a snad i proto postupem let upadl v zapomnění.


Jedna Honda CX500 jezdí po Francii, jejím vlastníkem je člověk milující svůj stroj, říkejme mu třeba Max. Ten se rozhodl, že své „céikso“ trochu pozmění. Zvedl telefon a zavolal do dílny Wrenchmonkee, dánské firmy věnující se přestavbám motocyklů. Následovala cesta do Kodaně a po ní totální renovace jeho stařičkého stroje.

„Max nás zavolal a chtěl pomoci s přestavbou,“ říká Wrenchmonkee Per. „Minulý říjen přijel Max se svým starým CX500 do Kodaně. Motorka byla na první pohled v dobré kondici, ale musely se udělat nějaké úpravy, například na rámu, který byl hodně rezatý. Na rámu jsou v několika místech použity přivařené různé plechy, které byly rzí doslova sežrány. Motor ovšem pracoval skvěle, takže toho jsme se nedotýkali. Jen samozřejmě nějaké nové těsnění, pořádné očištění a celkové prohlédnutí.“


Chlapci z Wrenchmonkee neměli žádný plán, co s motorkou udělat. „Když jsme to odstrojili, začaly nás napadat různé věci,“ pokračuje Per. „Nastavení motorky se muselo změnit, samozřejmostí byla jiná nádrž, úprava podvozku do stylu ‘chopper-racer’. Takže nádrž se řešila z pozdější verze CX500C. Důležité bylo upravit zadek motorky, zkrátit ho a posadit ho dolu. Namontovali jsme jiné blatníky i jiný výfukový svod s tlumičem zdviženým nahoru. Eleganci dodalo nové sedlo. Povrch doladila firma Tomaselli and Tarozzi a my pak namísto původního rychloměru namontovali přístroj z Mini i zcela nový reflektor.“

Výsledkem je velmi pohledný stroj, který samozřejmě může konkurovat mnoha svým soupeřům v kategorii přestaveb Open. Jen dodejme, že když jel Max domů z Dánska do Francie, musel být velmi šťastný muž.