Z touhy po Harleyi

vydáno 30. 7. 2012, text Ondřej Hrůza, foto archiv

Je to už celkem dávno, co jsme vám v zajímavém testu Alana Cathcarta představili projekt Carberry Enfield V-Twin. Australský konstruktér Paul Carberry zjistil, že se do enfieldího rámu vejde o jeden válec navíc, a s použitím komponentů Royal Enfield zkonstruoval vlastní litrový dvouválec o výkonu 50 koní s velmi příjemným krouťákem.

Tento motor pak začal malosériově vyrábět a nabízí ho včetně veškerých dalších potřebných úprav (zapalování, výfuky a pod.) za cca 9000 AUS. Nebyl však sám, koho napadlo, že dvouválec bude vždycky lepší než jednoválec.


Z nouze ctnost

Další varianta Enfieldu V2 vznikla přímo v Indii. Respektive v Indii byl projekt započat a dokončen byl v USA. Vskutku velmi zajímavý kousek do kategorie motocyklových rarit připsal indický student techniky Aniket Vardhan. Aniket se v mládí ve svém rodném Dillí zcela náhodou setkal tváří v tvář s Harleyem a začal žít myšlenkou, že tuhle motorku musí rozhodně jednou mít! Asi ve čtrnácti letech si pořídil svůj první stroj, benzínovou třistapadesátku Royal Enfield. Aniket dobře věděl, že na vlastního Harleye jen tak nenašetří, takže už tehdy začal vymýšlet a kreslit, jak by se ze vzduchem chlazeného jednoválce dal udělat dvouválec. Protože byl šikovný a měl velké štěstí, dostal se na studia do USA, kde měl ideální podmínky svůj dvouválec dokončit.

Aniket nešel tak složitou cestou vývoje a výroby velkého procenta vlastních komponentů jako Carberry, ale snažil se po celou dobu vycházet z fabrických náhradních dílů. Jeho motocykl, který nazval The Musket (mušketa, repektive flinta; společnost Royal Enfield byla totiž původně zbrojovka), je sedmistovka složená ze dvou třistapadesátkových válců a hlav. Mladý konstruktér kompletně předělal a dovařil kartery, ke kterým přibyla větší olejová vana.

Hlavním cílem bylo, aby jeho Enfield co nejvíce připomínal staré britské veterány. „Vlastně jsem ani nechtěl, aby lidé věděli, že jsem si tuhle motorku postavil sám. Spíš jsem chtěl světu a přátelům v Indii ukázat, jak by mohl také vypadat indický motocykl, kdyby se někdo v továrně zamyslel a zkusil jít jen trošku novou cestou, než je prakticky nijak výrazně neupravovaný šedesátiletý jednoválec,“ tvrdí sám konstruktér. Proto se také nijak zvlášť nesnažil uhlazovat linie nových karterů, vedl olej zvenčí mosaznými trubičkami a žádný technický detail neschovával.


Litr v přípravě

The Musket překvapoval svého majitele už od začátku. Chytil na první našlápnutí a fungoval zcela bez problémů a provozních mušek. S původní kompresí 7:1, malými karburátory a originálními „měkkými“ vačkami to sice zatím není žádné letadlo, ale jízda na dvouválcovém Enfieldu je prý opravdu zážitek. „Motorka má menší vibrace než původní jednoválec, a dokonce i než můj druhý motocykl, starý Triumph Bonneville. Motor jde velice rychle do otáček a tváří se, jako by neměl žádný omezovač. No a zvuk? Ten je nad ta nejtajnější očekávání! O Harleyi jsem už úplně přestal přemýšlet a ještě před dokončením sedmistovky jsem začal pracovat na litru. Respektive na motoru, který nakonec možná bude mít objem i hodně přes 1000 kubíků. Ale také britské závodní vačky s delším otevřením, pořádné závodní karburátory a úplně jinak řešenou výfukovou soustavu. Rád bych se s výkonem Enfieldu dostal třeba na 80 koní,“ přiznává nadšený Aniket. Nutno podotknout, že si veškeré úpravy a konstrukční změny navrhl a vyrobil úplně sám.



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2022
  • Výměna olejového filtru motorky
  • Motorbike 10/2022
  • Motorbike 9/2022
  • Motorbike 7-8/2022

Příspěvky motorkářů

Magazín Motoroute
před 6 dny ve 12:15
MotoRoute 6/2022 vychází 9. 12. 2022
Magazín Motoroute
26. listopadu v 15:57
Nová Honda CL500 se nese v duchu bohatého retro stylu inspirovaného modely řady CL z let šedesátých a sedmdesátých.
Magazín Motoroute
20. listopadu
CFMOTO odhalila na EICMA 2022 nové modely
Časopis Motorbike
6. listopadu
😍 Motorbike 11/2022 😍
Pomalu se chystáme na italskou výstavu EICMA, ale ještě předtím jsme si pořádně mákli na letošním předposledním vydání Motorbike 😎. Najdete v něm tradičně nejen slušnou dávku testů motorek, skútrů a čtyřkolek, ale krom dalšího třeba i reportáže ze závodů či dalších akcí, vonících benzínem. Prostě vše, o čem má správný motorkářský časopis být.
A věříme, že se vám i listopadový Motorbike (opět rozšířený na 124 stran) bude líbit! 😈
Více na www.motolife.cz/.../motorbike-11-2022-motorbike-45f4
Všechny příspěvky ...