Z touhy po Harleyi

vydáno 30. 7. 2012, text Ondřej Hrůza, foto archiv

Je to už celkem dávno, co jsme vám v zajímavém testu Alana Cathcarta představili projekt Carberry Enfield V-Twin. Australský konstruktér Paul Carberry zjistil, že se do enfieldího rámu vejde o jeden válec navíc, a s použitím komponentů Royal Enfield zkonstruoval vlastní litrový dvouválec o výkonu 50 koní s velmi příjemným krouťákem.

Tento motor pak začal malosériově vyrábět a nabízí ho včetně veškerých dalších potřebných úprav (zapalování, výfuky a pod.) za cca 9000 AUS. Nebyl však sám, koho napadlo, že dvouválec bude vždycky lepší než jednoválec.


Z nouze ctnost

Další varianta Enfieldu V2 vznikla přímo v Indii. Respektive v Indii byl projekt započat a dokončen byl v USA. Vskutku velmi zajímavý kousek do kategorie motocyklových rarit připsal indický student techniky Aniket Vardhan. Aniket se v mládí ve svém rodném Dillí zcela náhodou setkal tváří v tvář s Harleyem a začal žít myšlenkou, že tuhle motorku musí rozhodně jednou mít! Asi ve čtrnácti letech si pořídil svůj první stroj, benzínovou třistapadesátku Royal Enfield. Aniket dobře věděl, že na vlastního Harleye jen tak nenašetří, takže už tehdy začal vymýšlet a kreslit, jak by se ze vzduchem chlazeného jednoválce dal udělat dvouválec. Protože byl šikovný a měl velké štěstí, dostal se na studia do USA, kde měl ideální podmínky svůj dvouválec dokončit.

Aniket nešel tak složitou cestou vývoje a výroby velkého procenta vlastních komponentů jako Carberry, ale snažil se po celou dobu vycházet z fabrických náhradních dílů. Jeho motocykl, který nazval The Musket (mušketa, repektive flinta; společnost Royal Enfield byla totiž původně zbrojovka), je sedmistovka složená ze dvou třistapadesátkových válců a hlav. Mladý konstruktér kompletně předělal a dovařil kartery, ke kterým přibyla větší olejová vana.

Hlavním cílem bylo, aby jeho Enfield co nejvíce připomínal staré britské veterány. „Vlastně jsem ani nechtěl, aby lidé věděli, že jsem si tuhle motorku postavil sám. Spíš jsem chtěl světu a přátelům v Indii ukázat, jak by mohl také vypadat indický motocykl, kdyby se někdo v továrně zamyslel a zkusil jít jen trošku novou cestou, než je prakticky nijak výrazně neupravovaný šedesátiletý jednoválec,“ tvrdí sám konstruktér. Proto se také nijak zvlášť nesnažil uhlazovat linie nových karterů, vedl olej zvenčí mosaznými trubičkami a žádný technický detail neschovával.


Litr v přípravě

The Musket překvapoval svého majitele už od začátku. Chytil na první našlápnutí a fungoval zcela bez problémů a provozních mušek. S původní kompresí 7:1, malými karburátory a originálními „měkkými“ vačkami to sice zatím není žádné letadlo, ale jízda na dvouválcovém Enfieldu je prý opravdu zážitek. „Motorka má menší vibrace než původní jednoválec, a dokonce i než můj druhý motocykl, starý Triumph Bonneville. Motor jde velice rychle do otáček a tváří se, jako by neměl žádný omezovač. No a zvuk? Ten je nad ta nejtajnější očekávání! O Harleyi jsem už úplně přestal přemýšlet a ještě před dokončením sedmistovky jsem začal pracovat na litru. Respektive na motoru, který nakonec možná bude mít objem i hodně přes 1000 kubíků. Ale také britské závodní vačky s delším otevřením, pořádné závodní karburátory a úplně jinak řešenou výfukovou soustavu. Rád bych se s výkonem Enfieldu dostal třeba na 80 koní,“ přiznává nadšený Aniket. Nutno podotknout, že si veškeré úpravy a konstrukční změny navrhl a vyrobil úplně sám.



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 5/2022
  • Motorbike 4/2022
  • Motorbike 3/2022
  • Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test
  • Blood Ridaz

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
před 4 dny v 15:12
Keďže motoristický šport sledujem od svojich piatich rokov, konkrétne od roku 1979, spomínam si na rôzne zásahy funkcionárov počas totalitného režimu do práv pretekárov, pričom jednou z najsilnejších spomienok je pre mňa zavedenie tzv. komerčných stykov, cez ktoré povolili vybraným jazdcom reprezentovať, ale tí si to museli tvrdo platiť a nesmeli bodovať do domáceho šampionátu… Že ešte aj po viac ako 30 rokoch dýcha zastrešujúca organizácia duchom totality je však pre mňa k neuvereniu…
Magazín Motoroute
před 5 dny ve 22:26
Nepropásni svátek příznivců značky Ducati ❗️
DUCATI DEN se uskuteční ve středu 8. června 2022 od 9 do 18 hodin v areálu Autodromu v Mostě.
Časopis Motorbike
6. května v 15:50
Květnový Motorbike je na stáncích! Víc se dovíš  na www.motolife.cz/.../motorbike-5-2022-motorbike-45ec
Bikes.cz
28. dubna
Informace, které nejsou začátkem sezóny na škodu...
Všechny příspěvky ...