Říkáme devět a půl, ale myslíme dvanáct
vydáno 22. 2. 2007
Není to ani rok po „dočasném“ (čili dvacetiletém) pitstopu a znovuzrozená Moto Morini se nám ambiciózně dere vpřed. Na léta 2007 a 2008 si naplánovali meziroční zdvojnásobování produkce. Rok co rok. A zatím se jim to dokonce daří, pacholkům. Loni uvedli na trh roadster 9 1/2.
Prototyp 9 1/2 jste mo...
Není to ani rok po „dočasném“ (čili dvacetiletém) pitstopu a znovuzrozená Moto Morini se nám ambiciózně dere vpřed. Na léta 2007 a 2008 si naplánovali meziroční zdvojnásobování produkce. Rok co rok. A zatím se jim to dokonce daří, pacholkům. Loni uvedli na trh roadster 9 1/2.
Prototyp 9 1/2 jste mohli poprvé vidět už v roce 2004 na Motor show v Boloni, kdybyste se ovšem místo toho nenacpávali boloňskými špagetami. Své jméno motocykl dostal na počest nejprodávanějšího dvouválce od Morini, před dvaceti lety vyráběné 350 s označením 3 1/2. Když se to jmenuje 9 1/2, tak to asi nejspíš bude devětsetpade, ne? No, skoro jste to trefili, akorát že ve skutečnosti jste o dvě objemové třídy úplně jinde. Moto Morini 9 1/2 je dvanáctistovka, vycházející z modelu Corsaro 1200.
Morini 9 1/2 je skutečným všechnoumem, všechnozvládem a všudedomem. Je to takové uvolněné Corsaro pro reálný život. Rozdílu si povšimnete hned, jak přehodíte nohu přes 800 mm vysoké sedlo. Jeho výška tedy vyhoví i menším postavám.
Motor překvapuje svou tichostí včetně té mechanické, jako by snad ani nepocházel z Itálie... Výkon 117 koní při 8500 otáčkách se na zadní kolo přenáší přes šestistupňovou převodovku. U 9 1/2 by bohatě postačily čtyři.
Volnoběh má nějakých 1200 otáček, ale už při 3000 má motor 90 Nm! Tahle síla tlačí přední kolo nahoru i na trojku. Určitě tedy doporučuji věnovat za deště plynu hodně něžnosti. Spotřeba 9 1/2 má být o 20 % nižší než u Corsara, a ještě má větší nádrž. V Moto Morini předpokládají, že mnoho zákazníků bude využívat 9 1/2 pro dlouhé výlety, speciálně po dovybavení větrným štítkem, a tak jim vycházejí vstříc zvětšeným akčním radiusem.
Tak, jako se Corsaro vynořilo odnikud, aby ovládlo třídu streetfighterů, má 9 1/2 všechny předpoklady udělat to samé s třídou roadsterů. Strategie rodiny Bertiů je evidentní: vyrábět ve zvolené třídě ten nejlepší motocykl a takové to dolešťování a dobrušování image závoděním a podobně přenechávají jiným.
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...
-
RACING PARTY 2024
Vážení přátelé, srdečně Vás zvu na letošní RACING PARTY
2024 🏁.Po pětileté pauze se vrací tradiční předvánoční setkání
srdcařů, kterým voní benzín. Atmosféra jako vždy pohodová, tombola
zajištěna, hostesky, tanečnice, DJs, pivo, Jack Daniels, závodníci, Vaši
oblíbení moto novináři a hlavne Vy, fandové motorismu! Uděláme si to letos malý, ale hezký 😉http://RacingParty.czhttp://youtube.com/Raci...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
Plánujete v příštím roce výměnu své motorky, skútru nebo
čtyřkolky? Případně se teprve chystáte vstoupit do jedné stopy a nevíte, jaký
model by byl pro vás tím nejlepším? Anebo se vám prostě jen tyto stroje líbí a
chcete vědět, co je v jejich světě nového? Pokud odpovíte alespoň na jednu z
těchto otázek ano, pak by se vám mohl hodit Motorbike Katalog motocyklů, skútrů
a čtyřkolek, který letos vydá...