Říkáme devět a půl, ale myslíme dvanáct
vydáno 22. 2. 2007
Není to ani rok po „dočasném“ (čili dvacetiletém) pitstopu a znovuzrozená Moto Morini se nám ambiciózně dere vpřed. Na léta 2007 a 2008 si naplánovali meziroční zdvojnásobování produkce. Rok co rok. A zatím se jim to dokonce daří, pacholkům. Loni uvedli na trh roadster 9 1/2.
Prototyp 9 1/2 jste mo...
Není to ani rok po „dočasném“ (čili dvacetiletém) pitstopu a znovuzrozená Moto Morini se nám ambiciózně dere vpřed. Na léta 2007 a 2008 si naplánovali meziroční zdvojnásobování produkce. Rok co rok. A zatím se jim to dokonce daří, pacholkům. Loni uvedli na trh roadster 9 1/2.
Prototyp 9 1/2 jste mohli poprvé vidět už v roce 2004 na Motor show v Boloni, kdybyste se ovšem místo toho nenacpávali boloňskými špagetami. Své jméno motocykl dostal na počest nejprodávanějšího dvouválce od Morini, před dvaceti lety vyráběné 350 s označením 3 1/2. Když se to jmenuje 9 1/2, tak to asi nejspíš bude devětsetpade, ne? No, skoro jste to trefili, akorát že ve skutečnosti jste o dvě objemové třídy úplně jinde. Moto Morini 9 1/2 je dvanáctistovka, vycházející z modelu Corsaro 1200.
Morini 9 1/2 je skutečným všechnoumem, všechnozvládem a všudedomem. Je to takové uvolněné Corsaro pro reálný život. Rozdílu si povšimnete hned, jak přehodíte nohu přes 800 mm vysoké sedlo. Jeho výška tedy vyhoví i menším postavám.
Motor překvapuje svou tichostí včetně té mechanické, jako by snad ani nepocházel z Itálie... Výkon 117 koní při 8500 otáčkách se na zadní kolo přenáší přes šestistupňovou převodovku. U 9 1/2 by bohatě postačily čtyři.
Volnoběh má nějakých 1200 otáček, ale už při 3000 má motor 90 Nm! Tahle síla tlačí přední kolo nahoru i na trojku. Určitě tedy doporučuji věnovat za deště plynu hodně něžnosti. Spotřeba 9 1/2 má být o 20 % nižší než u Corsara, a ještě má větší nádrž. V Moto Morini předpokládají, že mnoho zákazníků bude využívat 9 1/2 pro dlouhé výlety, speciálně po dovybavení větrným štítkem, a tak jim vycházejí vstříc zvětšeným akčním radiusem.
Tak, jako se Corsaro vynořilo odnikud, aby ovládlo třídu streetfighterů, má 9 1/2 všechny předpoklady udělat to samé s třídou roadsterů. Strategie rodiny Bertiů je evidentní: vyrábět ve zvolené třídě ten nejlepší motocykl a takové to dolešťování a dobrušování image závoděním a podobně přenechávají jiným.
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 12/2025
Uteklo to zas jako voda, ze sedla
motorky jsme slezli, zdá se, teprve před chvílí a najednou je před námi konec
roku. A abyste se v období svátků nenudili, máme pro vás letošní poslední
vydání Motorbike. Co v něm najdete? Tak především test zbrusu nové Hondy
CB1000GT, ale nejen ten, i testy dalších motocyklů, informace z motosportu,
cestopis, reportáže z akcí...no prostě všechno, na co jste u nás ...
-
Motorbike 11/2025
Duel dvou v současnosti nejoblíbenějších superbiků, testy
trochu opomíjeného cestovního endura Triumph Tiger 1200 Rally Pro, ikony
Harley-Davidson Street Bob a dalších, reportáže z posledních akcí této sezóny,
informace ze závodů zahraničních i domácích – tak by se dal stručně
charakterizovat listopadový Motorbike, který právě přistál na pultech
distributorů. Přejeme hezké počtení :).
Testy
...
-
Motorbike 10/2025
Dny se pomalu krátí, večery začínají být dlouhé a aby nebyly
zároveň nudné, připravili jsme pro vás další vydání časopisu Motorbike.
Tradičně v něm najdete spoustu testů napříč téměř všemi kategoriemi motorek,
stejně tradičně i pořádnou dávku informací z motosportu a mnoho dalšího.
Doufáme, že se vám i tentokrát bude Motorbike líbit!
Testy
Suzuki GSX-8TT
Trochu překvapivě, ještě před letošním vele...
-
Motorbike 9/2025
Po rozpačitém létě/ nelétě se snad dočkáme alespoň slušného
babího léta. Ale i přesto, že nám počasí během prázdnin moc nepřálo, jsme
samozřejmě pilně testovali a jezdili po závodech i dalších moto akcích, abychom
vám, našim čtenářům, měli co nabídnout v dalších vydáních časopisu Motorbike.
To aktuální vychází právě teď!TestyYamaha Tracer 7 a Tracer 7 GTVe chvíli, kdy přišla pozvánka na dlouho oče...
-
Motorbike 7-8/2025
156 stran, 14 strojů v testech – tak by se dalo stručně
definovat letní vydání Motorbike. Prostě pořádná dávka čtení na prázdniny, ve
které najdete kromě testů letošních novinek (od cestovních endur po
supersporty) i aktuální informace ze světa motosportu, reportáže z akcí,
cestopis a spoustu dalšího. Jednoduše řečeno jsme letní Motorbike našlapali
ještě víc, než obvykle – ovšem za obvyklou cenu!
...