Říkáme devět a půl, ale myslíme dvanáct
vydáno 22. 2. 2007
Není to ani rok po „dočasném“ (čili dvacetiletém) pitstopu a znovuzrozená Moto Morini se nám ambiciózně dere vpřed. Na léta 2007 a 2008 si naplánovali meziroční zdvojnásobování produkce. Rok co rok. A zatím se jim to dokonce daří, pacholkům. Loni uvedli na trh roadster 9 1/2.
Prototyp 9 1/2 jste mo...
Není to ani rok po „dočasném“ (čili dvacetiletém) pitstopu a znovuzrozená Moto Morini se nám ambiciózně dere vpřed. Na léta 2007 a 2008 si naplánovali meziroční zdvojnásobování produkce. Rok co rok. A zatím se jim to dokonce daří, pacholkům. Loni uvedli na trh roadster 9 1/2.
Prototyp 9 1/2 jste mohli poprvé vidět už v roce 2004 na Motor show v Boloni, kdybyste se ovšem místo toho nenacpávali boloňskými špagetami. Své jméno motocykl dostal na počest nejprodávanějšího dvouválce od Morini, před dvaceti lety vyráběné 350 s označením 3 1/2. Když se to jmenuje 9 1/2, tak to asi nejspíš bude devětsetpade, ne? No, skoro jste to trefili, akorát že ve skutečnosti jste o dvě objemové třídy úplně jinde. Moto Morini 9 1/2 je dvanáctistovka, vycházející z modelu Corsaro 1200.
Morini 9 1/2 je skutečným všechnoumem, všechnozvládem a všudedomem. Je to takové uvolněné Corsaro pro reálný život. Rozdílu si povšimnete hned, jak přehodíte nohu přes 800 mm vysoké sedlo. Jeho výška tedy vyhoví i menším postavám.
Motor překvapuje svou tichostí včetně té mechanické, jako by snad ani nepocházel z Itálie... Výkon 117 koní při 8500 otáčkách se na zadní kolo přenáší přes šestistupňovou převodovku. U 9 1/2 by bohatě postačily čtyři.
Volnoběh má nějakých 1200 otáček, ale už při 3000 má motor 90 Nm! Tahle síla tlačí přední kolo nahoru i na trojku. Určitě tedy doporučuji věnovat za deště plynu hodně něžnosti. Spotřeba 9 1/2 má být o 20 % nižší než u Corsara, a ještě má větší nádrž. V Moto Morini předpokládají, že mnoho zákazníků bude využívat 9 1/2 pro dlouhé výlety, speciálně po dovybavení větrným štítkem, a tak jim vycházejí vstříc zvětšeným akčním radiusem.
Tak, jako se Corsaro vynořilo odnikud, aby ovládlo třídu streetfighterů, má 9 1/2 všechny předpoklady udělat to samé s třídou roadsterů. Strategie rodiny Bertiů je evidentní: vyrábět ve zvolené třídě ten nejlepší motocykl a takové to dolešťování a dobrušování image závoděním a podobně přenechávají jiným.
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...