Quantya

vydáno 15. 1. 2008, text LZ, foto RZ

Tak si tak šmejdím po Youtube, až jsem narazil zase na něco zajímavého. Vážení, čekujte to video, co najdete po kliknutí na: více.... Video má asi devět minut, ale nemusíte se ani koukat až do konce. Stejně na něm na první pohled nic divného neobjevíte. Halové závody v supermotu, jo, to je nářez, al...

Tak si tak šmejdím po Youtube, až jsem narazil zase na něco zajímavého. Vážení, čekujte to video, co najdete po kliknutí na: více.... Video má asi devět minut, ale nemusíte se ani koukat až do konce. Stejně na něm na první pohled nic divného neobjevíte. Halové závody v supermotu, jo, to je nářez, ale co jako má být?


Akorát si všímněte té poslední motorky. Jednak na ní jede samotný mistr světa v supermotu Gerald Delepine, a jednak, vážení, ta motorka je na elektriku. Mazec, co? Je to výrobek švýcarské firmy Quantya, která si asi nejvíc vzala k srdci slova MX komise o nutnosti snížit hluk motokrosových motocyklů (informovali jsme 6. 1 2008). Za vším stojí švýcarský vynálezce a motokrosový fanda Max Modena, kterého ale asi spíš štvalo, že na kroskách nemá doma kde jezdit. Asi kecat nebude, protože Švýcaři mají motorky zakázaný snad všechny a všude, chudáci. Dvoudobé motory jim ta jejich demokratická vláda zakázala úplně.
Tenhle nejnovější model se jmenuje FMX, váží 89 kilo, a je prošpikovaný inovacemi a novými technologiemi. Pérování je to nejlepší od Sachse a Marzocchiho se spoustou zdvihu, kola jsou 18palcová pro lepší trakci. Ale je to hybatel, stejnosměrný motor, který staví tuhle krosku někam úplně jinam. Tady:


se můžete podívat na další video, kde je Quantyu i slyšet (nebo spíš neslyšet). Je to divné, nezvyklé, protože neslyšíte žádný z těch blízkých zvuků typických pro offroadové motorky. Jen si tak bzučí, jako elektrická dětská tříkolka. Ale je klidně možné, že se díváte na budoucnost. Pokud byste s tímhle mohli do nejbližšího parku, kde byste měli svou motokrosovou trať přímo za barákem, kdo ví, třeba si zvyknete. Navíc, když tahle motorka nemá vůbec převodovku, nemusíte řadit a pořád máte k dispozici obrovský krouťák. 48voltový motor je napájený lithium-polymerovými bateriemi, které podle Modeny vydrží na 30-180 minut provozu, v závislosti na užívání. Výkon se měří v kilowattech, žádné koně. Těch by bylo v přepočtu asi 20, ale působivější je hodnota točivého momentu. 25 Nm je blízkých krouťáku, který má například Honda CRF250X. Rychlost je seřízena na maximálně 64 km za hodinu. Ale už je vyvinutý i supermoto prototyp s výkonem odpovídajícím 40 koním.


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2022
  • Výměna olejového filtru motorky
  • Motorbike 10/2022
  • Motorbike 9/2022
  • Motorbike 7-8/2022

Příspěvky motorkářů

Magazín Motoroute
před 2 dny v 15:57
Nová Honda CL500 se nese v duchu bohatého retro stylu inspirovaného modely řady CL z let šedesátých a sedmdesátých.
Magazín Motoroute
před 8 dny v 19:41
CFMOTO odhalila na EICMA 2022 nové modely
Časopis Motorbike
6. listopadu
😍 Motorbike 11/2022 😍
Pomalu se chystáme na italskou výstavu EICMA, ale ještě předtím jsme si pořádně mákli na letošním předposledním vydání Motorbike 😎. Najdete v něm tradičně nejen slušnou dávku testů motorek, skútrů a čtyřkolek, ale krom dalšího třeba i reportáže ze závodů či dalších akcí, vonících benzínem. Prostě vše, o čem má správný motorkářský časopis být.
A věříme, že se vám i listopadový Motorbike (opět rozšířený na 124 stran) bude líbit! 😈
Více na www.motolife.cz/.../motorbike-11-2022-motorbike-45f4
Všechny příspěvky ...