5 rozdílů: Jawa 350 Special vs. Jawa 350 OHC
vydáno 15. 5. 2018, text Petr Pour, foto Jan Rameš a David M. Bodlák
Jawa letos přišla s projektem 350 Special, který navazuje na loňský model 350 OHC. Máme za sebou test této novinky, který si budete moct přečíst v ČMN 11/2018 - v prodeji od čtvrtka 24. května. Jako ochutnávku tu pro vás máme pět základních rozdílů mezi oběma modely.
1 BRZDY
Special dostal vpředu větší kotouč. Ten je plovoucí a má průměr 320 mm, což je o 40 mm více, než má model 350 OHC. Nově se do něj navíc zakusují čtyřpístkové třmeny oproti dvoupístkům na naháči. Kotoučová zadní brzda brzda u Specialu nahradila bubnovou.
2 PODVOZEK
Nová je silnější přední vidlice o průměru 41 mm. Kyvná vidlice je nově z trubek obdélníkového průřezu. Změněna byla i podsedlová část rámu tak, aby se dostala do roviny. Přední kolo má stejně jako zadní průměr osmnáct palců (o palec méně než u 350 OHC).
3 VZHLED
Special je café racer. Má nízká řídítka s zrcátky z jejich konců. Sedlo s „bobkem“ a krovkou. Special je sice homologovaný pro dvě osoby, ale spolujezdkyně se bude muset hodně tulit, aby neseděla na tom hrbolu. Jiné jsou také koncovky výfuků. „Nortony“ s parádním zvukem byly efektně namířeny do nebe.
4 PŘÍBĚH
Loňská Jawa 350 OHC má odkazovat na slavnou éru dvodobých třiapůlí 634. Tomu odpovídá kompletní plechařina a vůbec celé pojetí motocyklu. Speciál se historicky vrací ještě hlouběji, a to až do časů Františka Šťastného a dalších legend československé silnice. Proto také Special dostal spodek kapotáže, která přímo vychází ze závodních Jaw. Ten příběh můžete nebo nemusíte přijmout, faktem ale je, že Special je po designové stránce povedeným motocyklem.
5 JÍZDNÍ POZICE
Tohle je radikální změna (viz obrázek níže). Na Specialu je jízdní pozice hodně sportovní. Nohy máte zalomené dozadu a jste více v předklonu s váhou na rukách. Bezesporu vás takový posez bude vybízet k ostřejší jízdě, ovšem rozhodně není tak pohodlný jako na 350 OHC.