Honda CBR250R

vydáno 17. 1. 2011, text Jakub "Hawk" Dražan, foto Honda, Kawasaki

Do pole neoraného zabrouzdá nový jednoválcový traktor. Rozčeřit vody do třídy čtyřdobých silničních dvěstěpadesátek přichází zbrusu nová Honda CBR250R.

Touha po prestiži, vysokém výkonu i vysokém morálním kreditu ve společnosti roztáčí už nějaký ten pátek výrobní linky výrobců motocyklů, z jejichž pásů sjíždějí stroje mnohdy až nesmyslných objemů. Doba ovšem směřuje jinam a stejnými slovy uvádí i Honda svůj nový sportovně-cestovní model CBR250R ve svých prezentačních materiálech. Pohonné hmoty zdražují, potřeba přepravy roste a emisní limity zabíjejí výkon nových strojů. Poptávka po nízkonákladových pracantech se proto zvyšuje a jasným důkazem toho byl před dvěma lety úspěšný vpád Kawasaki 250R na evropský trh. Očekávali jsme, že zanedlouho na úspěch Kawasaki naváže další čtvrtlitrovou sportovně-cestovní vlašťovkou Yamaha, ovšem nestalo se tak a Kawasaki se z pomyslného trůnu nyní pokusí setřást až Honda.


S CBR125R nič společného

Jako Kawasaki dominuje trhu čtvrtlitrové třídy, tak Honda drží jednoznačný monopol v sektoru čtyřdobých stopětadvacítek. Její CBR125R, která se pro rok 2011 dočká již třetí generace, trhu jasně dominuje a potkáváme ji na každém rohu. Nová CBR250R se svou mladší sestrou ale nebude mít snad kromě masky vycházející z loňské novinky VFR nic společného.


Otazník visí nad vzhledem

Obdobně jako mnoho značek, i Honda nastavuje nový trend v designové otázce svých motocyklů. Mohli jsme se o tom přesvědčit již na loňských novinkách CBF1000 či revoluční VFR. A právě cestovní motocykl VFR se stal vzorem pro nové malorážky, jak v objemu 125, tak 250 cm3. Z toho jasně plyne, že nová CBR250R zamířila do stejně kontroverzních a sterilních vod jako Kawasaki s malou Ninjou. Žádná sportovní šílenost, nýbrž každodenní pracant se špetkou sportovní duše. Plnohodnotná kapotáž, nedělený světlomet, zrcátka konečně na přední masce a ne na řídítkách (velký terč kritiky na CBR125R), „palcátový výfuk“ opět a´la VFR a luxusní dělené sedlo umístěné na velice povedené podsedlové části. Toto jsou největší vzhledové kotvy nové dvěstěpadesátky. Kupodivu i přes cestovnější vzhled nabízí Honda na svém čtvrtlitru velice sportovně a svěže vypadající podsedlovou část, stejně jako Kawasaki, která zezadu vypadá též velice sportovně. Zbytek motocyklu v obou případech již nikoliv.

Slabší jednobuch

Nejpodstatnější částí nové Hondy je motor. Ten je zasazen do trubkového rámu, obdobně jako u Kawasaki. I u Hondy motor vznikl ze zcela nového konceptu a na rozdíl od zelených se uchýlil k jednoválcové variantě. Jeho vrtání i zdvih je tedy oproti konkurenci větší, tím pádem dosahuje v nižších otáčkách vyššího točivého momentu a i vyššího točivého momentu maximálního. Ne však maximálního výkonu, a tak si potenciální noví majitelé budou muset dobře při výběru rozmyslet, co od motorky vlastně chtějí. Jejich chování bude napříč otáčkovým spektrem velice odlišné. Zpět ale ke koncepci motoru. Jedná se o vodou chlazený jednoválec se čtyřmi ventily ovládanými rozvodem DOHC. O plnění spalovacího prostoru se stará známé vstřikovací ústrojí Hondy, nazvané PGM-FI. Tento komplet pak nabízí maximální výkon 26 koní. Oproti Ninje je to ale poměrně propastných sedm koní rozdílu, což v tomto ohledu staví Kawasaki do role favorita v případné konfrontaci. Deficit sedmi koní v této třídě je opravdu propastný. Vzpomeňme ale nízký výkon Hondy CBF125, která svým točivým momentem nakonec předčila mnoho výkonnějších stopětadvacítek a neustále vede tabulky prodejních žebříčků.


Může být C-ABS?

Honda je postavena na sedmnáctipalcová kola, ostatně jako stovky dalších motocyklů. Vpředu se točí ráfkem o šíři 2,75 palcu s pneumatikou o rozměru 110/70. Vzadu je potom čtyřpalcový ráfek s pneumatikou 140/70. Zajímavostí je, že nová Honda je obuta do těch samých pneumatik IRC RoadWinner RX-01 jako Kawasaki, která ale vzadu obouvá rozměr 130/70. Tu brzdí brzdová soustava Nissin, jak je u Kawasaki zvykem. U Hondy vpředu nalezneme dvoupístkový třmen, zakusující se do plovoucího kotouče o průměru 296 mm. Vzadu jednopístkový třmen s kotoučem o standardním průměru 220 mm. Milovníky bezpečí určitě potěší možnost zakoupit motocykl ve verzi se sportovním antiblokovacím systémem kol C-ABS. Bojím se ale, že tento upgrade, který navíc většina mladých chtít nebude, katapultuje cenu nové CBR do nesmyslných výšin. S C-ABS navíc motorce celkově navážíte o čtyři kilogramy více.


Rozhodne podvozek, nebo rozměry?

Honda je koncipována jako motorka, která má poskytnout radost z jízdy, nízkých nákladů, a tudíž i vysoké užitné hodnoty bez velkých servisních nároků. O tom, zda bude každodenní cesta do práce radostí, rozhodne podvozek. Ten pracuje vpředu s teleskopickou vidlicí s průměrem trubek 37 mm o zdvihu 130 mm (o 10 mm více než Ninja) a vzadu s nenastavitelným centrálním tlumičem o zdvihu 104 mm (o 26 mm méně než Ninja), který tlumí chod kyvné vidlice progresivně přes přepákování. Podstatnou částí této kapitoly srovnání jsou také rozměry. Kawasaki je ve všech směrech o nezanedbatelné milimetry větší, avšak ve váze je rozdíl pouze nepatrný. Honda je o 7 kg lehčí, ale vzhledem k tomu, že se bavíme o provozních hmotnostech (Kawasaki 169 kg), je potřeba zmínit, že Honda má o 4 dm3 (4 litry = cca 4 kg) menší nádrž. Navíc ve verzi C-ABS je celková hmotnost Hondy 166 kg. Oba motocykly tudíž nejsou žádnými drobečky.


Která bude lepší

Byť nová Honda v některých parametrech oproti Kawasaki nepatrně zaostává, neházejme flintu do žita. Již několikrát Honda dokázala, že výkon není vše, a tak si na verdikt, která z nich je lepší, počkejme až do přímého srovnání. Hodně ovšem napoví cena, která dle prvních odhadů bude u obou motocyklů shodná na hranici 140 000 Kč.


Technické údaje   Technické údaje
Honda CBR250R

Objem 249,4 cm3

Výkon 19.42 kW/26 k@8500

Točivý moment 22,9 Nm@7000

Hmotnost 162 kg (verze C-ABS 166 kg) (provozní)


Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený

jednoválec, DOHC/4, vrtání × zdvih

76 × 55 mm, kompresní poměr 10,7:1,

vstřikování PGM-FI Ř 38 mm, elektrický startér,

šestistupňová převodovka, sekundární převod

řetězem

Podvozek: ocelový dvojitý rám, vpředu nenastavitelné

vidlice průměr 37 mm, zdvih 130 mm, vzadu ocelová

kyvná vidlice s centrálním tlumičem, zdvih

104 mm, úhel řízení 25°,

stopa 95 mm, brzdy vpředu kotouč průměr 296 mm,

dvoupístkový třmen, vzadu kotouč průměr 220 mm,

jednopístkový třmen, pneu IRC Road Winner

RX-01 vpředu 110/70-17, vzadu 140/70-17,

hliníkové ráfky

Rozměry: délka 2030 mm, šířka 709,5 mm, výška

1127 mm, sedlo 784 mm, rozvor 1369 mm, světlá

výška 148 mm, nádrž 13 l

  Kawasaki 250R Ninja

Objem 249 cm3

Výkon 24 kW/33 k@11000

Točivý moment 22 Nm@8200

Hmotnost 169 kg (provozní)


Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený

dvouválec, DOHC/8, vrtání × zdvih

62 × 41,2 mm, kompresní poměr 11,6:1,

vstřikování Keihin průměr 28 mm, elektrický startér,

šestistupňová převodovka, sekundární převod

řetězem

Podvozek: ocelový rám, vpředu nenastavitelné

vidlice průměr 37 mm, zdvih 120 mm, vzadu ocelová

kyvná vidlice s centrálním tlumičem, zdvih

130 mm, nastavitelné předpětí, úhel řízení 26°,

stopa 82 mm, brzdy vpředu kotouč průměr 290 mm,

dvoupístkový třmen, vzadu kotouč průměr 220 mm,

dvoupístkový třmen, pneu IRC Road Winner

RX-01 vpředu 110/70-17, vzadu 130/70-17,

hliníkové ráfky

Rozměry: délka 2085 mm, šířka 715 mm, výška

1115 mm, sedlo 790 mm, rozvor 1400 mm, světlá

výška 135 mm, nádrž 17 l

 





Diskuze k článku


Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife