PRVNÍ JÍZDA: Ducati Multistrada 1200 Enduro
vydáno 21. 3. 2016, text David M. Bodlák, foto Ducati Crew, DMB
Ducati se vrhla do terénu, teď už opravdu!
Zapomeňte na pojem enduro u dosavadního modelu Multistrada/S, který Ducati nabízí od roku 2010. Tyto stroje měly sice od začátku ve své bohaté elektronické výbavě off-roadový režim, ovšem podle nás se to nedalo brát nikdy vážně. Až zbrusu nová Multistrada 1200 Enduro, představená minulý podzim, je motorka schopná opravdové jízdy v terénu, což neberte jako nadsázku, ale jako holý fakt. O víkendu jsme se o tom přesvědčili na vlastní kůži na jihu Sardinie, kde jsme v sedlech těchto strojů absolvovali náročné testování!
Dopolední off-roadový test sestával z 75km trasy po cestách necestách a většinu času jsme strávili ve stupačkách. Písek, kamení, bláto, louže dlouhé několik metrů a hluboké kolikrát až po motor, prudké výjezdy a sjezdy se 180° serpentinami, tohle byla náročná zkouška jak pro motorky, tak i pro jezdce. A právě proto si troufneme s čistým svědomím říci, že nová Multistrada Enduro je skutečným endurem. Však si na ní boloňští vývojáři a testovací jezdci dali hodně záležet a i když částečně vychází z verze S, ta motorka je ve finále o dost jiná.
Zůstaly veškeré vychytávky, jako zatáčecí ABS, LEDky s přisvěcováním do zatáček, kontrola trakce, wheelie control, tempomat, TFT displej, multimediální systém, bezklíčkové zapalování i 160koňová Testastretta s proměnlivým časováním sacích a výfukových ventilů (DVT), ovšem MTS Enduro dostala dalších 266 nových nebo totálně přepracovaných dílů, odladěných pro použití v extrémních podmínkách včetně opravdové off-roadové ergonomie.
Hliníková kola byla nahrazena vyplétanými bezdušovými ráfky s devatenáctkou vpředu, elektronický semiaktivní podvozek Sachs se systémem DSS (Ducati Skyhook Suspension) prošel další evolucí a navíc dostal o 30 mm vyšší zdvihy (nyní 200 mm), světlá výška narostla o 31 mm (nyní 205 mm), radikálně se měnila geometrie, je zde novinka v podobě asistenta rozjezdu do kopce (Vehicle Hold Control – VHC)...
Motorka má v základu centrální stojan, masivní hliníkový kryt motoru a hliníkové boky nádrže, stupačky jsou ocelové a po sundání gumy plní v terénu svojí funkci znamenitě. Přepracováním prošla koncovka výfuku (je menší a výš) a kromě dalších věcí je doslova nepřehlédnutelná masivní dvouramenná kyvka, která toho snese opravdu moc.
Za příplatek si můžete Multistradu 1200 Enduro dovybavit ze čtyř doplňkových programů – Touring, Enduro, Sport a Urban pack, přičemž jednotlivé díly by měly jít dokoupit samostatně. Nejlepší je na tom ovšem skutečnost, že při vývoji se na řadě doplňků spolupracovalo s firmou Touratech, takže by to mělo opravdu fungovat!
Z Multistrady je nyní maxi enduro tourer s 30litrovou nádrží a dojezdem hodně přes 400 km, a jak je tahle motorka schopná v terénu, je stále hodně schopná i na asfaltu. Stačí jen silničnější obutí, odkliknutí programu Sport a vhodné naladění podvozku přes bohaté menu a rázem máte opravdický superbike, na kterém ale vzhledem k pohodlí nemusíte ani trochu trpět!
O tom, jak to celé probíhalo, jak mi aerolinky ztratily kufr, a hlavně, čím nás nová Multoška překvapila a čím bychom ji ještě vylepšili, se dočtete v ČMN 8, které vyjdou 14. dubna.