Originalita plná emocí

vydáno 20. 9. 2013, text Ivo Helikar

Už od přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století jsme se setkávali s velkým litrovým italským cestovním endurem od Moto Guzzi, modelem Quota. Do vínku dostalo všechny typické vlastnosti značky, vzduchem chlazený vidlicový dvouválec s rozvodem OHV a sekundární převod kloubovým hřídelem.

Quota zažila s továrnou s orlem ve znaku i nepříjemné chvilky. Třeba když se Moto Guzzi musela vyrovnávat s finančními problémy v polovině devadesátých let, kdy dokonce byla přerušena její výroba. Znovu se ke svým příznivcům vrátila v roce 1997 na motosalonu v anglickém Birminghamu, a to dokonce vylepšená o několik významných změn. Tou hlavní byl nárůst objemu motoru, původně odvozeného z modelu California EV z 949 cm3 na 1064 cm3. Méně se mluvilo o novém zapalování, snímači otáček a vstřikovací jednotce Magneti Marelli IAW 1,5 s vícebodovým vstřikováním. Výkon kolem sedmdesáti koní sice při mírném snížení otáček z 6600 na 6200 zůstal, zvětšil se však točivý moment, při stejných 3800 otáčkách se zvedl ze 79 na 85 Nm. Nezměnilo se tradiční postavení protilehlých válců v úhlu 90 stupňů se dvěma ventily na válec.


Bytelná konstrukce

Na co bychom rozhodně neměli v případě značky Moto Guzzi zapomínat, jsou italské emoce a originalita, což se pro mnohé může stát motivací pro pořízení tohoto stroje. S italskými motocykly se však dlouhá léta táhly i historky o kvalitě nebo spíš nekvalitě: „Navzdory děsivým historkám o spolehlivosti italských motocyklů, které ostatně s gustem rozšiřují samotní majitelé, se u Quoty nesetkáte s žádným závažnějším problémem. A pokud ano, tak to většinou vyřeší venkovský kovář s velkým kladivem. Je to s podivem, ale opravdu se nevyskytuje nic, na co by nestačil vázací drát, větší kámen a několik dobře mířených úderů,“ to jsou slova dlouholetého zkušeného majitele.

Doporučit se dá hlavně potenciálním majitelům většího vzrůstu. Nízká není ani hmotnost motocyklu, Quota se však může i přesto po rozjetí pochlubit velice slušnou ovladatelností. Disponuje kvalitním podvozkem, s dvojitým ocelovým rámem svařeným a sešroubovaným z ocelových profilů a s motorem místěným jako nosným prvkem. Pevný a tuhý rám je hlavní příčinou, že se motocykl bez výrazných vibrací a vlnění může pohybovat i v rychlostech daleko nad povolenými limity. Velice slušně funguje i přední brzda Brembo se dvěma kotouči a dvoupístkovými třmeny.


Robustní, ale ne dokonalý

Ovladatelnost na místě kromě hmotnosti poněkud ztěžují i nadprůměrné zdvihy kol a výška sedla. „Toho kovu je tam opravdu dost, musíte se připravit na trošku vyšší hmotnost, než je v této kategorii zvykem, ale Moto Guzzi nikdy nebyly motorky pro slečinky. Samozřejmě nemůžete čekat jízdní vlastnosti supersportu, od cca 180 km/h výš se začne trošku vlnit a při prudkém brzdění máte pocit, že předek klesl tak o dva metry, na druhou stranu není problém brousit stupačky a děsit majitele strojů s poloviční hmotností,“ je další názor podložený praxí. Jde každopádně o robustní stroj. Na rozdíl od BMW, vybaveného rovněž kloubovým hřídelem, bude stát na straně Moto Guzzi relativně příznivější cena.

Mezi častější závady se řadí například praskající zadní brzdový kotouč u modelu 1000. Výrobce dodává náhradní sadu kotouč + třmen z novější Quoty 1100. Také regulátory napětí Ducati Electronica odcházejí častěji a pozor si dejte na první ročníky výroby modelu Quota 1000 (čísla rámu KB 11111 až KB 11600), z důvodů konstrukční vady dochází k praskání příčné trubky rámu. Výrobce se snažil tuto vadu u prodaných motocyklů řešit dodatečnými výztuhami, které ne vždy pomohly. Většina rámů však byla už dříve zdarma vyměněna. Při nesprávném nastavení vstřikování a synchronizace může při ustálené rychlosti motor cukat. U prvních ročníků modelu 1000 může docházet k praskání zadního ráfku a sem tam se vyskytnou problémy s elektroinstalací.



Technické údaje Moto Guzzi Quota 1100 (1998)


Objem 1064 cm3

Výkon 50,8 kW /69 k@6200

Točivý moment 85 Nm@3800

Výška sedla 820 mm

Hmotnost (bez náplní) 245 kg


Motor: čtyřdobý, vzduchem chlazený vidlicový dvouválec (V90) OHV/2, vrtání x zdvih 92 x 80 mm, kompresní poměr 9,6:1, elektronické vstřikování, elektrický startér,dvoulampová suchá spojka, pětistupňová převodovka, sekundární převod kardanem


Podvozek: dvojitý, šroubovaný z ocelových trubek obdélníkového průřezu, vpředu teleskopická vidlice Marzocchi, zdvih 240 mm, vzadu centrální tlumič Sachs-Boge, zdvih 200 mm, brzdy vpředu 2 kotouče * 296 mm, dvoupístkové třmeny, vzadu kotouč * 260 mm, pneu vpředu 90/90-21, vzadu 130/80 R17


Parametry: rozvor kol 1600 mm, nádrž 20 l (4 l rezerva), nejvyšší rychlost 190 km/h, spotřeba 5,6 l/100 km, množství oleje v motoru 3 l, specifikace oleje SAE 10W40,



Výroba

 Model 1000 1992–1997

Model 1100 1998–2001

Cena od 100 000 Kč



Hodnocení

Motor 4*

Jízda, ovladatelnost 3*

Výbava 3*

Kvalita, zpracování 3*

Výkon/Cena 3*


Servis

Servisní prohlídka a výměna oleje každých 7500 km, ventilové vůle sání 0,15 mm, výfuk 0,20 mm




Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 7-8/2022
  • Motorbike 6/2022
  • Motorbike 5/2022
  • Motorbike 4/2022
  • Motorbike 3/2022

Příspěvky motorkářů

Magazín Motoroute
16. června
Indian Motorcycle představuje FTR Stealth Grey, první tovární edici speciálně navrženou pro mezinárodní trhy.
Časopis Motorbike
16. června
Haloooo, na stáncích a pumpách už je další číslo Motorbike časáku! 🏁
Víc na www.motolife.cz/.../motorbike-6-2022-motorbike-45ed
Všechny příspěvky ...