Originalita plná emocí

vydáno 20. 9. 2013, text Ivo Helikar

Už od přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století jsme se setkávali s velkým litrovým italským cestovním endurem od Moto Guzzi, modelem Quota. Do vínku dostalo všechny typické vlastnosti značky, vzduchem chlazený vidlicový dvouválec s rozvodem OHV a sekundární převod kloubovým hřídelem.

Quota zažila s továrnou s orlem ve znaku i nepříjemné chvilky. Třeba když se Moto Guzzi musela vyrovnávat s finančními problémy v polovině devadesátých let, kdy dokonce byla přerušena její výroba. Znovu se ke svým příznivcům vrátila v roce 1997 na motosalonu v anglickém Birminghamu, a to dokonce vylepšená o několik významných změn. Tou hlavní byl nárůst objemu motoru, původně odvozeného z modelu California EV z 949 cm3 na 1064 cm3. Méně se mluvilo o novém zapalování, snímači otáček a vstřikovací jednotce Magneti Marelli IAW 1,5 s vícebodovým vstřikováním. Výkon kolem sedmdesáti koní sice při mírném snížení otáček z 6600 na 6200 zůstal, zvětšil se však točivý moment, při stejných 3800 otáčkách se zvedl ze 79 na 85 Nm. Nezměnilo se tradiční postavení protilehlých válců v úhlu 90 stupňů se dvěma ventily na válec.


Bytelná konstrukce

Na co bychom rozhodně neměli v případě značky Moto Guzzi zapomínat, jsou italské emoce a originalita, což se pro mnohé může stát motivací pro pořízení tohoto stroje. S italskými motocykly se však dlouhá léta táhly i historky o kvalitě nebo spíš nekvalitě: „Navzdory děsivým historkám o spolehlivosti italských motocyklů, které ostatně s gustem rozšiřují samotní majitelé, se u Quoty nesetkáte s žádným závažnějším problémem. A pokud ano, tak to většinou vyřeší venkovský kovář s velkým kladivem. Je to s podivem, ale opravdu se nevyskytuje nic, na co by nestačil vázací drát, větší kámen a několik dobře mířených úderů,“ to jsou slova dlouholetého zkušeného majitele.

Doporučit se dá hlavně potenciálním majitelům většího vzrůstu. Nízká není ani hmotnost motocyklu, Quota se však může i přesto po rozjetí pochlubit velice slušnou ovladatelností. Disponuje kvalitním podvozkem, s dvojitým ocelovým rámem svařeným a sešroubovaným z ocelových profilů a s motorem místěným jako nosným prvkem. Pevný a tuhý rám je hlavní příčinou, že se motocykl bez výrazných vibrací a vlnění může pohybovat i v rychlostech daleko nad povolenými limity. Velice slušně funguje i přední brzda Brembo se dvěma kotouči a dvoupístkovými třmeny.


Robustní, ale ne dokonalý

Ovladatelnost na místě kromě hmotnosti poněkud ztěžují i nadprůměrné zdvihy kol a výška sedla. „Toho kovu je tam opravdu dost, musíte se připravit na trošku vyšší hmotnost, než je v této kategorii zvykem, ale Moto Guzzi nikdy nebyly motorky pro slečinky. Samozřejmě nemůžete čekat jízdní vlastnosti supersportu, od cca 180 km/h výš se začne trošku vlnit a při prudkém brzdění máte pocit, že předek klesl tak o dva metry, na druhou stranu není problém brousit stupačky a děsit majitele strojů s poloviční hmotností,“ je další názor podložený praxí. Jde každopádně o robustní stroj. Na rozdíl od BMW, vybaveného rovněž kloubovým hřídelem, bude stát na straně Moto Guzzi relativně příznivější cena.

Mezi častější závady se řadí například praskající zadní brzdový kotouč u modelu 1000. Výrobce dodává náhradní sadu kotouč + třmen z novější Quoty 1100. Také regulátory napětí Ducati Electronica odcházejí častěji a pozor si dejte na první ročníky výroby modelu Quota 1000 (čísla rámu KB 11111 až KB 11600), z důvodů konstrukční vady dochází k praskání příčné trubky rámu. Výrobce se snažil tuto vadu u prodaných motocyklů řešit dodatečnými výztuhami, které ne vždy pomohly. Většina rámů však byla už dříve zdarma vyměněna. Při nesprávném nastavení vstřikování a synchronizace může při ustálené rychlosti motor cukat. U prvních ročníků modelu 1000 může docházet k praskání zadního ráfku a sem tam se vyskytnou problémy s elektroinstalací.



Technické údaje Moto Guzzi Quota 1100 (1998)


Objem 1064 cm3

Výkon 50,8 kW /69 k@6200

Točivý moment 85 Nm@3800

Výška sedla 820 mm

Hmotnost (bez náplní) 245 kg


Motor: čtyřdobý, vzduchem chlazený vidlicový dvouválec (V90) OHV/2, vrtání x zdvih 92 x 80 mm, kompresní poměr 9,6:1, elektronické vstřikování, elektrický startér,dvoulampová suchá spojka, pětistupňová převodovka, sekundární převod kardanem


Podvozek: dvojitý, šroubovaný z ocelových trubek obdélníkového průřezu, vpředu teleskopická vidlice Marzocchi, zdvih 240 mm, vzadu centrální tlumič Sachs-Boge, zdvih 200 mm, brzdy vpředu 2 kotouče * 296 mm, dvoupístkové třmeny, vzadu kotouč * 260 mm, pneu vpředu 90/90-21, vzadu 130/80 R17


Parametry: rozvor kol 1600 mm, nádrž 20 l (4 l rezerva), nejvyšší rychlost 190 km/h, spotřeba 5,6 l/100 km, množství oleje v motoru 3 l, specifikace oleje SAE 10W40,



Výroba

 Model 1000 1992–1997

Model 1100 1998–2001

Cena od 100 000 Kč



Hodnocení

Motor 4*

Jízda, ovladatelnost 3*

Výbava 3*

Kvalita, zpracování 3*

Výkon/Cena 3*


Servis

Servisní prohlídka a výměna oleje každých 7500 km, ventilové vůle sání 0,15 mm, výfuk 0,20 mm




Diskuze k článku


Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife