Ivo Helikar
vydáno 17. 5. 2013
---------------------
foto: Radek Holan
Malé Varadero mělo proti konkurenčním stopětadvacítkám v mnohém navrch. Který teenager by po něm nesáhl?
Snad jen cena nového modelu zabránila většímu rozšíření u nás. Jinak totiž mělo malé Varadero v mnohém proti konkurenčním stopětadvacítkám navrch. Dvouválcové, kapalinou chlazené véčko pohánělo na první pohled dospělý motocykl, hodný jména svého objemově silnějšího litrového sourozence. Který teenager by po takovémto motocykl rád nesáhnul?

Trochu jiná „dváca“

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2013_9.jpg
Dospěle vypadající a sportovně založené maloobjemové cestovní enduro zařadila Honda do výroby od sezony 2001. Zatímco na běžných jednoválcových stopětadvacítkách byl nízký objem na první pohled k poznání, malé Varadero se podobalo tomu velkému a hodilo se i ke stejnému použití.
Výborná ovladatelnost pomáhala hlavně na úzkých zakroucených silničkách a v městském provozu. Své si mohlo Varadero 125 odvést i na polní cestě, ale motorka přímo na off-road postavena nebyla. To jste poznali už i podle použitých silničních pneumatik na litých kolech. Cestovatelské geny se však nezapřely. Sedlo bylo příjemně tvarované, v pohodě i pro spolujezdce, přizpůsobené k delší cestě. Našli jste tu objemnou 17,5litrovou nádrž, motocykl tak měl dojezd někde kolem 400 km. Za sedlem byl umístěný rozměrný nosič zavazadel s původem z modelu XL600V Transalp. Rám byl dvojitý z ocelových trubek, obě brzdy kotoučové značky Nissin si bez problémů poradily s hmotností stroje. Zadní centrální pružicí jednotka byla zkonstruována bez přepákování a dostala nastavení předpětí.

Dvouválcové véčko
Samostatné představení si zaslouží motor. Kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec s vyvažovacím hřídelem, který minimalizoval vibrace. Jeho vlastnosti byly často připodobňovány k elektromotoru, a to díky lineárnímu průběhu výkonové křivky. K tichému chodu napomáhala výfuková soustava 2–1, tlumící na maximum hluk motoru. Teprve podle zvuku jste totiž poznali, že nejde o dospělý stroj. Výkon rostl pozvolna až na legislativně povolených 15 koní. Kdo čekal podle vzhledu více, mohl být v této chvíli zklamaný. Pokud jste chtěli, aby malé Varadero ukázalo trochu svaly, bylo nutné udržovat otáčky někde kolem hranice sedmi tisíc. Nejvyšší výkon patnácti koní byl udáván až při 11 000 otáčkách, ve 12 500 otáčkách už vás zastavil omezovač.
Varadero 125 využívali pro svou práci například pražští městští policisté, a ti si pochvalovali hlavně obratnost a všestranné použití: „Byl jsem zvědavý, co dokáže. Zauvažoval jsem, jaké má pro výkon služby důležité vlastnosti. A tady jsem byl více než překvapen. Každá jízda mě utvrzovala o správném výběru do hustého pražského provozu. Co umí pětikilo na trojku, tady je maximálka, Od této kubatury by člověk asi ani víc očekávat nemohl. Ale o rychlosti a výkonu to přece jen není. Výhodou je malá hmotnost a šířka, umožňující výborné manévrování v provozu, v případě potřeby se dostanete takřka kamkoliv. Konstrukce motorky je výhodou při zdolávání různých terénů, není problém projet třeba rozbahněným trávníkem, najet na obrubník nebo sjet schody.“
To byla úvaha profesionála, ale malé Varadero slouží hlavně začínajícím jezdcům, nové si však kvůli vyšší ceně mohou dovolit hlavně ti movitější: „Když jsem si mezi stopětadvacítkami vybíral, jiný stroj kvůli mému věku nepřipadal v úvahu. Padlo mi hned do oka. Dva kapalinou chlazené válce do V a vzhled velké motorky. Přitom výkon tak akorát, abych to z nezkušenosti hned někam nenarval. Jde o enduro, které se v lehčím terénu neztratí, jen nebýt těch silničních plášťů.“
V roce 2007 prošel model omlazením. Trochu se modernizoval vzhled, dynamičtější přední maska byla osazena dvěma světlomety. Výkon zůstal téměř nezměněn – nově 10,6 kW /14,2 koně proti původnímu 10,7 kW/14,3 koně, důležitější však je, že se o plnění motoru nově začalo starat vstřikování, které umožnilo zmenšit objem nádrže o 0,7 litru na 16,8 litru, aniž by byl dotčen akční rádius stroje.

Servis
Servisní prohlídka každé 4000 km, výměna oleje každých 6000 km, ventilové vůle sání 0,15 mm +/- 0,02 mm, výfuk 0,24 mm +/- 0,02 mm
Výroba 2001 – dodnes
Cena od 33 000 Kč


Technické údaje Honda Varadero 125



Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před 3 dny ve 20:43
Jawa v Indii úspěšnější než Harley? Harley-Davidson pomalu opouští největší světový trh.
Euro Bike Fest
před 3 dny v 16:47

EURO BIKE FEST 2020 (Official aftermovie)
Časopis Motorbike
před 5 dny ve 21:44
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Všechny příspěvky ...