Ivo Helikar
vydáno 3. 5. 2013
---------------------
foto: Yamaha
Král nahatých motocyklů, klasika se silným, vzduchem a olejem chlazeným motorem, která prostě nemůže zestárnout - Yamaha XJR
Tohle je skutečný evergreen. I když za léta své existence prošel nejednou úpravou, to hlavní zůstalo. Jde doslova o krále nahatých motocyklů, klasiku se silným, vzduchem a olejem chlazeným motorem, která prostě nemůže zestárnout, ať už se o přísun paliva staraly karburátory jako na začátku, nebo od roku 2007 vstřikování.

Ať žije král!

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2013_8.jpg
Velkoobjemové roadstery vždycky táhly. Svou robustností, jednoduchostí a esencí motocyklového života byly předurčené k mnohostrannému využití. Roky šly a klasická podoba motocyklu si stále udržovala moderní, přímo nadčasový vzhled a viditelnou osobnost. Jen tak je možné, že ani na dvanáctistovce z roku 1995 nebudete vypadat jako na staré vysloužilé herce, nýbrž stále jako byste sedlali dámu z velkého světa.

Přichází třináctistovka
Po čtyřech úspěšných letech výroby modelu XJR 1200 přišla Yamaha v roce 1999 se zvýšeným objemem o 68 cm3 na 1250 cm3 a na světě byl nový model XJR1300. Zvýšeného objemu se dosáhlo zvětšením vrtání o 2 mm, výkon vzrostl o osm koní a točivý moment o 9 Nm, reakce na plyn byla živější také díky instalaci TPS senzoru na karburátory. Novinka měla pevnější rám a tužší kyvku, pneumatiky změnily rozměry z divných 130/170 na klasiku 120/180.

Až do roku 2002 se XJR dělila na třináctistovku a třináctistovku SP. „Espéčko“ mělo k dispozici vylepšený podvozek, tedy o něco lepší jízdní vlastnosti a nastavitelné tlumiče. U modelu 2002 už zbylo jen základní označení XJR1300, vybaven byl však vylepšeným podvozkem modelu SP. Hmotnost motocyklu se snížila o 6 kg a průměr difuzorů karburátorů se zvětšil z původních 36 na 37 mm. Stále dál zůstávaly všechny základní parametry, mohutná stavba, dvojitý uzavřený rám z ocelových kulatých trubek, čtyřválcový vzduchem a olejem chlazený motor s pětistupňovou převodovkou umístěný v rámu na gumových silentblocích. XJR vždy disponovala výbornými brzdami, nakonec Yamaha měla odkud brát, u třináctistovky jsme našli brzdy ze superbikové R1, dvanáctistovka mívala čtyřpístky ze starých EXUPů.

Změn málo, ale byly
Další menší změny následovaly v roce 2004 a týkaly se výfukové soustavy a přípravy směsi. Souvisely, jak se dá lehce uhádnout, s novou ekologickou normou EU2. Naštěstí nikoho z konstruktérů nenapadlo sáhnout na design, lety se měnily jen barevné kombinace a z motocyklu se pro příznivce naháčů už za jeho života stávala tak trochu legenda.

Ekologové nedávali planetě spát, a tak přišel rok 2007 a s ním jedna z významných změn, která s sebou nesla i drobnou aktualizaci vzhledu. Novinkou se stalo vstřikování, nahrazující karburátory, což je na první pohled patrné – za válci najdete ošklivou plastovou desku. Menší změny byste objevili u kanálů v hlavě motoru a výfuková soustava s přívěrou EXUP se přestěhovala už jen na pravou stranu, což se ne všem líbilo. Výměny doznaly i zadní pružiny Öhlins, další změny byla vidět na přístrojovce, zadním LED světle a na čirých sklech blikačů. Trochu se upravila ergonomie jezdcova posazu.

Motocykl pro pořádné chlapy
O oblibě a vlastnostech toho kterého motocyklu nejlépe vypovídají samotní majitelé. S kvalitou žádné problémy většinou nenastaly: „Od roku 1999, kdy jsem si pořídil novou XJR1300, mě nepotkal žádný významný problém. Spotřeba oleje snad ani nestojí za řeč, nikde nic neteče, neklepe a při troše údržby je motorka stále v technickém stavu, jako kdyby byla vyrobena včera.“ Zato spotřeba benzínu se jen těžko snížila pod hranici sedm litrů, ovšem kdo si tenhle dospělý a silný kousek pořídí, jistě nechce hledět na nějakou tu decku paliva navíc. Silnou stránkou je naopak především komfortní a příjemný podvozek, silný motor a střízlivá elegance. „Nejvíce oceňuji právě její design, mohutnost, výborný motor, brzdy a pohodlný posaz. Pochvalu zaslouží i bezvadně pracující odpružení Öhlins. Horší je to kvůli její hmotnosti s ovladatelností na místě a s ochranou jezdce při vyšších rychlostech. Tuto nepříjemnost jsem však částečně odstranil montáží malého plexi štítku,“ uzavírá další ze spokojených majitelů.

Technická data Yamaha XJR1200
Technická data Yamaha XJR1300


Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Motorbike 5/2020
  • Bridgestone rozšiřuje portfolio o čtyři nové pneumatiky s vynikající adhezí a ovladatelností
  • Motorbike 4/2020
  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

Jaroslav Šíma
před 18 hodinami, upraveno před 3 minutami
     0   0
Moje první velká zkouška motocyklu Indian Challenger.         www.youtube.com/watch
Motocyklová asociace ČR
před 19 hodinami
     0   0
Dělá ostudu a špatné jméno motorkářům...
Bikes.cz
před 2 dny ve 12:13
     0   0
Adam Peschel překonal svůj rekord
Bikes.cz
před 5 dny ve 22:33
     0   0
Pohodlné ojeté motorky od Honzy Karáska
Všechny příspěvky ...