Petr Záruba
vydáno 10. 12. 2012
---------------------
foto: David M. Bodlák
Husaberg TE/FE 2013 - testovali jsme je v motokrosovo-endurovém areálu. Z předchozích modelů zůstala vlastně jen kola a přední maska
Jsou určité známky, podle kterých motorkář pozná, že je tu podzim: krátí se dny, vláda se hádá o rozpočet, přibylo reklamy na pastilky proti kašli a firma Promoto pořádá testování nových Husabergů. Nejinak tomu bylo i letos a my jsme samozřejmě byli u toho.

Kačeny dvojčata

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2012_43.jpg
Letošní testování se konalo v motokrosovo-endurovém areálu Kavčák v Benešově u Prahy, a protože pánové od Bergů chtěli, abychom motorky prověřili opravdu důkladně, připravili nám enduráckou jednokolejku s několika středně obtížnými výjezdy, sjezdy a hlubokými kolejemi. Byli dokonce tak důkladní, že na rovinkách nechali řádně hluboké rolety na ozkoušení nových podvozků. A abychom docenili i trakci nových pneumatik, nechali si den předem shůry seslat pořádný liják. Takže podmínky testování byly extrémní a prověřily opravdu vše: podvozky, pneumatiky, motory i jezdecké umění novinářů.

Co nového
Modely 2013 doznaly mnoho radikálních změn – z předchozích zůstala vlastně jen kola a přední maska. Fabrika KTM (která Husaberg vlastní, kdyby někdo nevěděl) totiž udělala razantní krok. Vzala prakticky kompletní modelovou řadu EXC a převlékla ji do modrých kabátků Husaberg. Takže všechny změny, které se pro letošek týkají modelů KTM EXC a o kterých psal Kubánec v ČMN 37/2012, se doslovně týkají i celé modelové řady Husabergů. Výčet těch nejhlavnějších: FE 350, 450 a 501 mají motor KTM vyrobený tlakovým litím, vylepšené klikovky, vyvažováky a všechny modely mají nové spojky s ocelovou klecí.
Psát, co mají KTM a Husabergy 2013 stejné, je ztráta času. Bude rychlejší popsat, v čem se od sebe liší. Samozřejmě na první pohled jsou jiné plasty a zkušenější pozorovatel si všimne, že Husaberg má, tak jako u předchozích modelů, plastový podsedlový rám (EXC má hliníkový). Dalším rozdílem je ventilátor na chladičích a absence kickstartu u modelů FE. Jo, a ráfky na Bergách jsou od DID a jsou obuty do pneumatik značky Michelin.
Podle čeho tedy vybírat mezi KTM a Husabergem? Podle designu? Prestiže? Výbavy? Kdo myslí, že C je správně, má pravdu. Dalo by se říci, že všechny Bergy jsou vlastně EXC ve variantě Six Days. Tedy nemají úplně tolik serepetiček jako sixdejsky, ale to hlavní mají společné – zcela nové patentované přední vidlice WP a k nim frézované motokrosové brýle.

První dojmy
Já je prostě miluju. Nevím, čím to je, ale vždy, když sednu na nějakou Kačenu nebo Berga, tak si hned od prvních metrů připadám, jako bych byl s motorkou srostlý. Všechno je tam, kde to být má, a všechno vám okamžitě padne do ruky. Při jízdě s ničím nezápasíte, jen si to užíváte. Například spojka Brembo má tak sametově jemný chod, že vás vůbec neunaví. A to nejsem velkým příznivcem hydraulických spojek, protože podle mě v nich není takový cit jako v lanku.
Po chvíli kroužení v extrémních podmínkách Kavčáku mě příjemně překvapil nově tvarovaný přední blatník. Řekl bych, že je o trošku širší než loňský a hlavně funguje jak má – žádné bláto mě na rovinkách neatakovalo. Také chválím nová madla pod sedlem. Na loňském modelu byly umístěny moc blízko k těžišti a dalo větší práci s motorkou pohnout. Letos jsou dál a s motorkou si mezi stromy házíte jedna radost.

Čtyři motorky LIVE
TE 125 – Začínám testovat od nejmenšího Berga. To jsem si teda dal! Dváca je pro piloty, pro hodně dobrý piloty, kteří mají dobrou fyzičku a nebojí se zatopit. Na motokrosové trati jsem se s ní sice skvěle vydováděl, užíval si její lehkost, ale jakmile jsem se vydal na enduro, byl jsem nešťastný. Mezi stromy jsem se jí bál tolik naložit, a tak jsem pořád řešil kvalty a kvůli tomu jsem se netrefoval do zatáček. Ale mlaďasům, kteří chtějí být dobří, bych nic jiného do pracek nedal. Jen ať tahaj!
FE 450 – Opačný extrém, ale čtyřipade je pro mě příjemná změna. Na výjezdy tam stačí prdnout dvojku a vyškrábete se nahoru jedna báseň. Na celou enduro pasáž mi stačil jen jeden kvalt, a tak jsem se mohl soustředit na správné vedení motorky. V motokrosové části jsem pak mohl pořádně zatáhnout a vyzkoušet, co dělá nová vidlice. Do dokonalosti by si to chtělo ještě trochu pohrát s nastavením, ale i tak mě podvozek překvapil. Ani na největších dírách jsem do rukou nedostával velké rázy a žádný náznak rozkmitání.
FE 250 – Se čtyřdobou dvěpade budete trochu bojovat v pomalých endurových pasážích. Jednička je hodně silná, ale krátká, dvojka mi naopak přišla moc dlouhá. Co mě ale na dvěpade na trati potěšilo, byl projev motoru. Má solidní zátah od spodních otáček a dokonce ani se sériovým výfukem jsem necítil slábnutí na vršku.
FE 350 – Podle mě je třipade ideální objemová třída pro jezdce, kteří si chtějí jízdu užít a nebojovat s nadbytečným výkonem či neustále řešit kvalty. Mně osobně se na Kavčáku s touto motorkou jezdilo nejlépe. Na trati nervala ruce z ramen, nemusel jsem ji pořád točit do nesmyslů a endurovou pasáží jsem projížděl jak nůž máslem. Výkonu na výjezdy má tak akorát, aby zbytečně neztrácela adhezi, a ovladatelnost a lehkost jízdy jí rozhodně nechybí.

Dobrý směr?
Když jsem se o tahu KTM předělat Husabergy prakticky na EXC dozvěděl, nechápal jsem, proč to udělali. Přišlo mi divné mít dvě úplně stejné modelové řady. Důvod je ekonomický. V době dnešní recese je každá koruna dobrá, a tím, že je skoro vše na obou motorkách stejné, se výroba hodně zlevní. Husaberg vychází zhruba o 30 tisíc levněji než EXC Six Days, a to už je znatelný rozdíl.


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Drnovy testy z pravěku - Yamaha FZS 600 S Fazer
  • Drnovy testy z pravěku - Honda CBR 600 F
  • (Ne)poznané zaujímavosti Ducati - MONSTER, STREETFIGHTER, HYPERMOTARD & DIAVEL
  • Motorbike 7-8/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Team Luis d'Antin MotoGP

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 2 dny ve 23:05
Druhý diel z edície - Drnovy testy z pravěku, dnes Yamaha FZS 600 S Fazer!

"Vzali šestku motor z Thunder Cata, kolem svařili rám z ocelových trubek, a kolik to udělalo parády..."

#serimotostories #milujumotorky
Časopis Motorbike
před 2 dny v 16:21
MOTORBIKE 7-8/2021
Léto budiž pochváleno a s ním i prázdniny, dovolené, no prostě relax . Abyste se, třeba večer nebo když bude pršet, v době volna nenudili, je tu pro vás prázdninové vydání časopisu Motorbike. A protože jde o letní dvojčíslo, připravili jsme vydání rozšířené, tedy bezmála 150 stran! . Co na nich najdete? Především testy 16 motocyklů a skútrů , od superbiků přes nakedy po klasiku, od městských přibližovadel po cestovní endura. A samozřejmě i spoustu dalšího...
www.motolife.cz/.../motorbike-7-2021-motorbike-45c2
Miluju motorky
před 8 dny ve 14:34
Yamaha Motors oznamuje cíl celkové neutrality uhlíku do roku 2050!

Po přezkoumání plánu, který byl původně formulován v roce 2018, nyní japonský výrobce doufá, že do roku 2050 dosáhne úplné uhlíkové neutrality ve všech svých obchodních praktikách.

Znamená to, že jsou na cestě nové motocykly Yamaha? Jedním slovem ano. Japonský gigant konkrétně říká, že budou navrhovat nové formy mobility jedinečné pro Yamaha Motors.

Zdroje: https://www.rideapart.com/, https://www.rideapart.com/news/

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 9 dny v 10:51
Společnost WMC ukazuje své plány pro běžný provoz na koncepčních výkresech!

Nové náčrty společnosti ukazují aerodynamický potenciál použitelný i pro běžný provoz. O plánech White Motorcycle Concepts se svým radikálním elektrickým WMC250EV jsme již informovali. Nyní nám firma poskytla pohled na designové náčrtky určené k ilustraci toho, jak by mohly být navrženy silniční stroje kolem jejího kanálu „V-Air“.

Zdroje: https://www.cycleworld.com

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...