Uniforma šitá na míru
vydáno 15. 10. 2012, text Dan Odehnal a Ondřej Hrůza, foto David M. Bodlák
Ty tam jsou doby, kdy bylo samozřejmostí nechat si ušít na míru oblek či šaty. Oblečení bylo zpravidla dražší, ale netlačilo a sedělo. Dnes si tento luxus vychutnávají spíše ti movitější z nás. Tím více nás může udivit, když si někdo nechá ušít „něco“ na míru, a výsledek není ani moc pohodlný, ani moc praktický. A přesto je zákazník s výsledkem více než spokojený.
Na jaře roku 2009 udělal prodejce motocyklů H-D z pražské Šalamounky Wojta Vavřina životní rozhodnutí. Po pečlivé rekapitulaci svého života usoudil, že poté, co postavil dům a zplodil syna (dokonce dvakrát :-)), mu už zbývá jen zasadit strom. Upřímně řečeno, o strom až zas tak úplně nešlo, ale rostlo to docela pěkně, a ve finále se to i zazelenalo. Wojta se zkrátka rozhodl, že i když jeho prací je prodej motocyklů, a tím pádem má možnost jezdit na nejnovějších modelech H-D, tak vlastnit ten jeden, SVŮJ, je zkrátka neodolatelná představa.
Pod odborným dohledem
Wojta měl poměrně jasnou představu: musí to být Softail s EVO motorem a samozřejmě ještě karburátor. Po chvíli hledání objevil poškozený, avšak kutilem nenapadený Softail Custom z roku 1996. Motocykl měl poměrně málo najetých kilometrů a jediné, co na něm nebylo originál, byl karburátor S&S. Co více si pro budoucí přestavbu přát. Materiál ideální a představa majitele jasná. Pokud byla některá část jeho představy v kolizi s funkčností nebo technicky neproveditelná, vždy si nechal poradit a plně akceptoval připomínky mechanika Kubajzzze. Zkrátka, pro stavitele motocyklu „ideální prostředí“. A tak se začalo s přestavbou.
Pro velké kluky
Motocykl rozebrat do posledního šroubku, vše pečlivě zkontrolovat. Všechny díly dostaly novou povrchovou úpravu. Zadní kolo z původních 16" 130 mm vyrostlo na 18" 240 mm. Originál vidlice byla nahrazena americkou vidlicí SJP, která má o čtyři stupně větší sklon a je o šest palců delší než originál. Přední kolo 21" s 80 dráty a dvěma kotouči se nevidí až zas tak úplně často. Nádrž pochází z modelu Sportster a má objem cca 12,5 l benzínu.
Motor (i když měl opravdu poměrně málo najeto), vzhledem k tomu, že byl dlouho mimo provoz, prošel kompletní generálkou. Jediným zásahem do motoru byla výměna vačky, aby se točivý moment dostal ještě níž a byl v co největším rozsahu otáček. Když už člověk staví oldschool, tak se vším všudy. A když přišla řeč na to, jaké dostane motocykl výfuky, volba byla jasná – žádné. Proto dostal pouze svody, tzn. výfuky stylu drag pipes. Zadní blatník vyroben na míru, přední není třeba. Tachometr je zbytečný, na každém rohu je přeci radar :-).
Když už byla na začátku řeč o stavbě na míru, bylo nutné motocykl přizpůsobit Wojtově 194 cm vysoké postavě. Bylo potřeba vyrobit extra dlouhé přepákování, aby se kvůli rovným řídítkům a jejich extrémně nízkým držákům při zatáčení nebouchal Wojta do kolen. Díky této úpravě se stal motocykl prakticky nepoužitelný pro postavy menší než 180 cm, což může dle vlastní zkušenosti potvrdit i mechanik Kubajz. Se svými 175 cm musí při každém přeřazení udělat shyb na řídítkách, aby dosáhl na řadicí páku.
Původně měl mít motocykl rezavý vzhled, ale Wojta nebyl spokojený s navrhovanými metodami, a tak nechal promluvit své militaristicky založené druhé já.