Jan Rameš
vydáno 14. 11. 2013
---------------------
foto: Jan Rameš
Vyzkoušeli jsme gumy s technologiemi z MotoGP - model Bridgestone T30
Bridgestone letos u svých pneumatik opustil tradiční značení BT0XX a přišel s novou generací pryží. My jsme otestovali model T30, téčko jako turistický.

S technologiemi z MotoGP

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2013_21.jpg
Byly časy, kdy jsem na motorkách vyžadoval to nejměkčí, co se dělalo. Řezané závodní slicky, superměkké směsi, cokoli smrdělo turistikou, bylo na nic. Tak z tohohle blbonázoru jsem už dávno vyrostl, ono totiž dnešní cestovně sportovní pneumatiky nedávají těm čistě sportovním při silničním použití moc prostoru.

Otázka volby
Je to hlavně o tom, jak jezdíte a co od gumy chcete. Sportovní pryž nabídne měkčí směs, ostřejší profil, méně vzorku, a od toho se odvíjí její chování. Skvělá přilnavost za opravdu extrémních podmínek je vykoupená výrazně nižší výdrží, kdy speciálně na litrových motorkách guma mizí před očima, není problém ji měnit každých 1500 kilometrů, a to jste nemuseli ani na závodní dráhu. Já po silnici jezdím silničním stylem, tahání kolen si nechávám na okruh, a když mi nějaká guma utekla, bylo to kvůli povrchu, nikoli málo lepivou směsí, a to i v případě cestovních pneumatik. Takže pro mě osobně není závodní grip prioritou.
Pokud nejedete extrém v běžném provozu, spíše než mírně lepší přilnavost pocítíte jiná specifika sportovních pneumatik. Ostrý profil zlepšuje ovladatelnost, motorka snadno zatáčí, jenže také logicky je to slabší se stabilitou v přímém směru a řídítka se vám každou chvíli rozskáčou v ruce. V Německu či Rakousku je to možná jinak, jenže tady jsme v České republice… Méně vzorku zase znamená lepší přilnavost, jenže taky horší odvod vody. Už se mi párkrát stalo, že na testovací motorce byly nějaké polozávodní gumy se vzorkem „aby se neřeklo“, já zrovna chytil ceďák a byl rád, že na těch podchlazených gumách s nulovou styčnou plochou dorazil v pořádku domů.
Pokud svou motorku používáte „real worldově“, čili nejste maniaci, co vyjíždějí jen za hezkého počasí na Dubou nebo do Buchláků, ale rádi vejletíte i po zapadlejších silnicích, kde není povrch úplně 1A (a kolikrát ani 3C), sem tam si dáte adrenalinovou vyjížďku, jindy vyrazíte s motorkou na nákup a v létě na ní jezdíte do práce, budou pro vás sportovně cestovní pneumatiky, jako jsou právě Bridgestone T30, mnohem lepší volbou. A nemusíte mít zrovna cestovní motorku typu VFR nebo FJR. Všechny ty Hornety, Fazery či německá káčka si na nich budou jen medit. Já jsem je bez okolků naordinoval na manželčino postarší CBR600F Sport, výměnou právě za čistě sportovní obutí.

Moderní technologie
Co jsou T30, celým jménem Battlax Sport Touring T30, vlastně zač? Nástupkyně oblíbených BT-023, které byly nástupkyněmi oblíbených BT-021, jež nahrazovaly oblíbené BT-020… Na všech jsem jezdil a všechny mi vyhovovaly, ať byly namontované na rychlých cesťácích typu GTR nebo FJR, či na lehké zábavné Kawičce ER-6f. S tou jsem jezdil v Brně na okruhu, vedro k padnutí, gumy nafoukané na standardní tlak a legrace to byla náramná. Čili pokud nejezdíte Brno pod 2:20 na 200koňovém superbiku, nemusíte se bát vyrazit s těmito pneumatikami ani na závodní dráhu na nějaké to kolečko v rozumném tempu. Už proto, že T30 mají opět o trochu lepší grip na suchu než „třiadvacítky“, které zase držely líp než jednadvacítky, a tak dále.
Podle Bridgestonu za to může směs na bázi polymeru RC, která používá exkluzivní technologii Bridgestone „NanoPro-Tech“, jež poskytuje vylepšenou přilnavost a výkon při teplotách panujících v reálném provozu. S těmi výrazy si nelamte hlavu, pokud nejste inženýři od Bridgestonu, stejně nejste schopni pochopit, o co přesně jde. Důležitější jsou ty „teploty v reálném provozu“. Té-třicítky se totiž vyvíjely stejně jako gumy pro speciály MotoGP, nejdříve se určil rozsah teplot, při jakých má guma sloužit, a pak se teprve ladila směs. A vzhledem k tomu, že jde o gumu cestovní, která má fungovat jak v létě na jihu Španělska, tak na podzim ve Skandinávii, opravdu nebudete muset před každou vyjížďkou sledovat meteoradar, teplotu asfaltu a vlhkost vzduchu.
Kromě směsi je nová i kostra, která je tužší, a samozřejmě dezén, vpředu s drážkami ve tvaru písmene T pro rychlou a pohotovou ovladatelnost, a vzadu s hladkými ramenními oblastmi a dvakrát lomenými drážkami pro největší styčnou plochu v náklonu. To se totiž o dezénu málo ví, že kromě odvodu vody má velký vliv i na ovladatelnost gumy. Také v téhle oblasti jsou T30 lepší než předchozí model (stejně jako v chování na mokru, pro turistické obutí tak zásadním).

Klidně na sportku
Já jsem T30 obouval místo supersportovních BT016. S těmi Kytí před dvěma lety absolvovala pár set kilometrů po dálnici, v rychlostech kolem 120 km/h a v dešti a zimě kolem deseti celsíků, takže opotřebení by teoreticky nemělo být tak hrozné, ovšem ploška se tam udělala hned, a přestože vzorku bylo pořád dost, už to prostě nebylo ono. Na okruhu ta motorka od té doby nebyla a běžnou silniční jízdou tohle prostě jen tak nesrovnáte. Tohle mě na sportovních gumách nepřestává iritovat, nechci pořád přemýšlet, jestli mohu jet i po dálnici a kolik kilometrů.
Přezutí jsem prováděl svépomocí, klasicky předek docela šel, zadek vůbec, a vyvážení se podařilo podezřele rychle, pár gramů sem, pár tam. Jelikož jsem posera, tak jsem ještě hadrem napuštěným odmašťovačem otřel úplné kraje gum, a trochu jsem poupravil nastavení podvozku směrem k měkčímu, jelikož to v dohledné době na žádné okruhování nevypadá a najít kloudnou silnici v našem okolí je poněkud problematické.
O jedné ale vím, jezdí se tam automobilové závody do vrchu, tak jsem to tam hned vyrazil otestovat. Příjezd je naopak po celkem rozbité druhotřídce, což se mi jen hodilo. A vrátil jsem se s hodně širokým úsměvem. Z té-třicítek cítíte ten jejich turistický profil, jsou takové kulaté, přesto se motorka sklápí lehce, neperete se s ní. Výrazně se zlepšila stabilita, jaký úhel motorce přikážete, ať malý, či velký, takový drží, žádné že by balancovala na ostří a sama do zatáček padala – přesně tohle jsem se později dočetl v tiskové zprávě, takže můžu potvrdit, že to není kec. Na horší silnici vlastnost k nezaplacení.
Jelikož test je test, jel jsem celou dobu na své poměry jako pitomec a jednoznačně rychleji, než kdybych měl ty původní BT016 nebo cokoli jiného sportovního. Protože ty by mě pořád kopaly do řízení a všelijak se vrtěly, jsou optimalizované na hluboké okruhové náklony, do kterých se ale na silnici dostáváte jen zřídka. S té-třicítkami jsem si užíval tu jejich stabilitu, která ovšem neničila ovladatelnost (když máte lehkou sportovní šestistovku, tak ji v téhle oblasti opravdu nemusíte ještě dopovat ostrými pneumatikami), celá motorka na mě v tu chvíli působila mnohem jistějším dojmem, nebyla tak rozjančená. Více jistoty rovná se zkrátka větší rychlost. Kytí sice nejdřív vrčela, že má radši přímočařejší sportovní chování, ovšem jen do doby, než se projela.
Jak už jsem psal na začátku, záleží na tom, co od gumy chcete a jak jezdíte. Já jezdím svižně, ale ne extrémně, a od gumy chci především předvídatelné chování za všech klimatických podmínek a ve všech úhlech náklonu. Když navíc něco vydrží, a to v porovnání s čistě sportovními gumami ty cestovní rozhodně zvládnou, jsem jenom radši. Pro mě jsou nové T30 příjemnou volbou klidně i na sportovní motorku.


Diskuze k článku


Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife