Nová čínská 250-tka od Shineraye útočí na náš trh

vydáno 1. 7. 2010, text Jakub "Hawk" Dražan, foto David M.Bodlák

Hodně široká řídítka a pohodlný posaz. Dvě věci charakterizující zelený čtvrtlitrový Shineray nám pomohou se rozhodnout, zda si takový motocykl najde své místo na trhu.

Na trhu je o dvěstěpadesátky zájem. Hodně mladých motorkářů je volí jako alternativu k uškrcené šestistovce. Malý boom v tomto segmentu znamenala Kawasaki 250R Ninja. Z jejích prodejních úspěchů by si však rádi ukousli i jiní, včetně Shineraye Sport XY-250. Má na to?


Když vypadáš, máš vyhráno

Vzhled Shineraye je více než dospělý. Celkovou image jednoznačně reprezentují zahleděné obdivné výrazy kolemjdoucích, kteří přehlížejí, že motorka pochází z Číny, nelícují jí plasty a tachometr vám ukáže 120 km/h při osmdesátce. Shineray prostě vypadá jako velká motorka (však to je také čtvrtlitr) a mechanik, u kterého jsem si vyzvedával díly pro kamaráda, tomu dal korunu větou: „Víte ale, že ty díly nejsou na Kawu, ale Yamahu…“ :-)


Trochu konkrétněji

Při posazu na Shineray zaujmete až nezvykle sportovní pozici. Přece jenom východní supersporty jsou trochu jiného ražení a tady už jsou cítit evropské zvyklosti. Pokud motorce prominete extrémně široká řídítka s vyčnívajícím závažíčkem za hranici svého jízdního pruhu, není co řešit. Sedlo je hodně pohodlné, až se nechce věřit, že sedíte na supersportu. A sedlu v této práci hodně pomáhá i podvozek, o tom ale až za chvíli.

Jako majitel nebudete mít určitě velkou radost z ovládacích prvků. Jsou opravdu špatné, spínače často neposlouchají a jejich zpracování je mizerné. Je to návrat minimálně pět východních let zpět. Stejně tak palubní přístroj. Hodně hranatá krabička reprezentující léta sametové revoluce s dvěma analogovými ukazateli. Rychloměr (švindluje, až se tomu věřit nechce) a otáčkoměr. Mezi nimi umístěný palivoměr si občas taky zahoupá, a tak, abyste neskončili na půlce cesty bez paliva, chce to být hodně opatrný. Mimochodem přepnout kohout na rezervu je poměrně nadlidský úkon (je schován daleko pod kapotami, kam lidská ruka pořádně nedosáhne). Na přístroji se ovšem také nachází bezvadně fungující ukazatel zařazeného rychlostního stupně, za to palec nahoru.


Motor a převody

Spouštění motoru je trochu oříšek. Za studena si to chce hodně hrát se sytičem (je to přece jenom vzducháč), abyste motor udrželi v chodu po dobu, než se dostane na nejnižší provozní teplotní hodnotu, k udržení volnoběhu. Poté už je vše v pořádku a vzduchem chlazený dvouventilový jednoválec si přede, jak má. Jeho odezva na plyn je adekvátní objemu a rozjíždění s tímto motorem znepříjemňuje pouze spojka. Ta se bohužel občas chová, jakoby snad měla zohýbané lamely nebo vůli na spojkovém koši. Také si zazlobí karburátor, který si z neznámých důvodů občas trošku rozhodí dočasně směs (např. při stálejším nasazení top-speedu), takže abyste pak nemuseli jet na napůl udušené motorce, musíte ztráty vykompenzovat sytičem. To vše se samozřejmě odráží i na spotřebě, která se pohybuje kolem 4-4,5 litrů / 100 km. S Shinerayem budete dosahovat maximální rychlosti 100 km/h, což je dáno hlavně převody pětistupňové převodovky, které jsou za sebou poskládány dost nesmyslně a ani změna sekundárního převodu by výsledku nepomohla. Extrémně krátká jednička (nepoužitelná), dvojka, trojka (motor stále vytočen, rychlost 30 km/h), čtyřka (50 km/h), pětka (60 km/h). Na top-speed (100 km/h) se dostanete až razantním vytáčením pátého převodového stupně. Pokud vás nebaví řazení, tak tam jednoduše stačí nechat pětku a projet s ní všechno.


Podvozek

Velmi zajímavou kapitolou je podvozek. Při statickém zatížení motorky se ze zadního centrálního tlumiče ozývá zvuk, jakoby si tlumič přisával vzduch z okolí a vnitřní oběh cirkulace oleje neexistoval. On totiž zadní tlumič je celkově jedna velká houpačka. Předek je na tom o něco lépe. Ovšem při jízdě se na motorce cítíte jako v peřince. Měkké sedlo pocit ještě umocňuje a při rychlostech, kterých s Shinerayem dosahujete, se to celé dá skousnout. Je sice nepříjemné, že nevíte, co se děje po vámi, a vlníte se jak kolotoč, což za jistých okolností může být hodně nebezpečné, ale je to o kompromisu mezi pohodlím, penězi a užitnou hodnotou. Je třeba si stále uvědomovat pořizovací cenu motorky. Tu ale jako argument k pořízení hodíte za hlavu, pokud projíždíte zatáčku, chytnete nerovnost, motorka se rozvlní, prohoupne se a v náklonu si škrtnete centrálním stojanem a ještě klínem kapotáže, který poškrábete. To potom máte plné ruce práce se do zatáčky vůbec vejít.


Pneu a brzdy

Konečně jsem se dočkal fungujících pneumatik z Číny! Popravdě, zrovna u Shineraye jsem to nečekal, ale pneumatiky motorky XY-250 jsou minimálně o jednu generaci dál než zbytek východní konkurence. Na suchu se na ně dá spolehnout a pozor – i na mokru drží! Už se tak nemusíme bát jet za deště jinak než rovně! Velká pochvala Shinerayi, ale ve srovnání s pneumatikami renomovaných výrobců je to na té vodě stále bída. S brzdami je to na hranici dobrého a špatného výkonu, ale svoji práci odvádí poměrně dobře (především zadní), nepřehřívají se. Na stoppie to ovšem není ani náhodou.



Pokud o motorce uvažujete, je otázkou, zda potřebujete stroj s maximální rychlostí 100 km/h, spotřebou 4,5 litru a špatnou obratností ve městě (stále je to „supersport“). Dílenské zpracování je typicky čínské, občas něco přestane fungovat (světlo, blinkr), ale nic, co by si člověk po chvíli doma neopravil. Pokud jste tohle všechno ochotni podstoupit, tak vám gratuluji. Stále za motorku totiž zaplatíte pouze 52 200 Kč, což je za takovou porci adrenalinu dobrá cena.



Co se líbí

- Led-diodové světlo denního svícení

- Pohodlné sedlo

- Pneumatiky

- Ukazatel zařazené rychlosti

- Centrální stojan

Co se nelíbí

- Příliš krátký pohotovostní stojan

- Lešení u sedla spolujezdce

- Odpružení

- Široká řídítka

- Převodovka

- Přístrojový panel a ovládací prvky


Technické údaje

Objem 232,6 cm3

Výkon 12 kW/16,3 k@7500

Točivý moment 18 Nm@6000

Hmotnost 130 kg (bez náplní)

Cena 52 200 Kč


Motor: čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec, vrtání x zdvih 69 × 62,2 mm, kompresní poměr 9:1, karburátor, elektrický startér, pětistupňová převodovka, sekundární převod řetězem

Podvozek: ocelový rám, vpředu vidlice, zdvih 128 mm, vzadu ocelová kyvná vidlice s jedním tlumičem, zdvih 130 mm, obojí nestavitelné, brzdy vpředu 1 kotouč 276 mm, dvoupístkový třmen, vzadu kotouč 220 mm, jednopístkový třmen, pneu vpředu 110/70-17, vzadu 140/60-17

Rozměry: délka 2010 mm, šířka 750 mm, výška 1020 mm, sedlo 780 mm, rozvor 1375 mm, světlá výška 150 mm, nádrž 16 l, olejová náplň 1,1 l



Diskuze k článku

250 23. 2. 2011
Koupil jsem si ji je pěkná,ale myslím že bych nedoporučoval.Je tam dost nedostatků.

znak 12. 7. 2012
To samý jen jsem vyhodil 55000kč.Nejsou náhradní díly tak že já už nejezdím skoro 2 měsíce.Rači si kupte babetu!!!!!!

Patrick 24. 9. 2013
Mám ji asi mesíc, taky se mi libila a navic byla jen za 32000 ale taky mam dost technickych problemu, prni den jsem skoro nedojel domu. Kdybz jsem si precetl tuto recenzi drive, tak ji asi nekoupim... Navic nahovno komunikace a podpora servisu, ale neni se cemu divit, kdyz vedi co je to za klump :)

speedmaster 23. 2. 2014
Tak lobistické komentáře.Bojím se že do budoucna to čínany nezastaví,jen když začnete tvrdě pracovat a vyvíjet, ne jen kritizovat. To musíte těm mladým schopným dnešním počítačovým čechům přispět na japonce.A zabít se dá v 50km/h na čemkoliv.

znak 10. 3. 2014
Patriku doporučuji se jí rychle zbavit.Za stejný peníze koupit nějakou starší yamahu a budeš spokojenej.

Ales 19. 1. 2018
Dobry den je motorka od 16?

Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Motorbike 5/2020
  • Bridgestone rozšiřuje portfolio o čtyři nové pneumatiky s vynikající adhezí a ovladatelností
  • Motorbike 4/2020
  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před 2 dny ve 22:33
     0   0
Pohodlné ojeté motorky od Honzy Karáska
Bikes.cz
před 2 dny v 17:57
     0   0
Top 5 nejrychlejších motorek
Bikes.cz
před 3 dny ve 23:08
     0   0
Nehoda motorkářky ve 190 km/h - chyběl tlumič řízení❗️
Magazín Motoroute
před 3 dny ve 22:35
     0   0
Novinka z dílny MaxTo s možností spárování s telefony, bluetooth sluchátky, GPS či hudebním přehrávačem.
Všechny příspěvky ...