Jakub Nič
vydáno 7. 2. 2011
---------------------
foto: archiv
BMW R 80 GS Basic je poslední dříč ze staré školy
Poslední skaut, poslední frajer, poslední dříč ze staré školy. Takový byl Basic. Pro laika možná ošklivý stroj s motorem jako školní aktovka přecpaná z obou stran svačinami, pro uživatele však vlídný charismatický rošťák.

Poslední

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_47.jpg
Basic znamená základní, kmenový, výchozí. BMW své obstarožní, leč populární R 80 GS v nabídce ponechalo jako jediného zástupce BMW osmdesátých let se starým motorem, který mně připadá spíš jako zmenšenina nějakého jaderného reaktoru nebo možná jako víceúčelový kufřík z bijáku o Jamesu Bondovi. Vůbec celá kostra je tak nějak klasická, kromě již moderního zavěšení Paralever, kterým BMW nahradilo v roce 1987 původní zadek zvedací Monolever.
Ač R 80 GS Basic vypadá jako stále stejné, již od roku 1980 vyráběné R 80 G/S, ušly jeho komponenty dlouhou cestu vývoje a byly rovněž vyráběny modernějšími metodami za použití před dvaceti lety nedostupných či ještě neexistujících materiálů. Byť vám to při porovnávání jednotlivých generací nepřijde, i „furtstejná“ nádrž změnila několikrát tvar. A jelikož je Basic návratem ke kořenům, má jeho nádrž tvar úplně prvního R 80 G/S, vlastně prvního velkého sériového endura na světě.

Motor
Motor klasické konstrukce je posledním montovaným boxerským dvouventilem BMW a zároveň posledním motorem s karburátory. Takže je to poslední motorka, kterou si spravíte doma, což ale nebude zase tak časté, jelikož vyniká spolehlivostí. Tedy pokud si něco na mašině nepokazíte sami, což jde kutilům lehce, protože palubním nářadím jste schopni zmáknout skoro i generálku v poli či písku. Dědeček R 100 GS se proslavil na Dakaru, a to čtyřikrát zlatem a hodněkrát stříbrem, v sedle tehdy s Hubertem Auriolem a Gastonem Rahierem. A pamatujete Šestidenní v osmdesátých letech? Stroje BMW zanechávaly netradiční stopy v bahně, válce totiž frézovaly, co mohly, včetně kořenů.

Ovladatelnost
Úzké pneumatiky a zajímavě umístěné těžiště díky motoru typu boxer, navíc do toho mluví i gyroskopický (gyrosko-epileptický?) efekt podélně rotující klikovky, převodovky i kardanu. A kdo ví, jestli na Basic nepůsobí i různé magnetické a geopatogenní zóny. Zkrátka, ovládá se výtečně, leč vyžaduje pozvolné zvykání a srůstání se strojem. Dlouholetí majitelé naopak z BMW na konvenční motocykly vůbec přesednout nechtějí.

Výbava
Basic v základu je opravdu basic, holota holá. V porovnání s předcházejícími modely, např. R 100 GS Paris–Dakar, nemá „záklaďák“ žádnou výbavu, kromě WP na zadku, elektrické zásuvky a SLS systému druhotného spalování spalin ve výfuku. Dá se ale pořídit široká paleta příslušenství, která z GS umožní postavit lehkou krosku na motivy „old school HP2“, expediční cesťák anebo dakarovský speciál.

Kvalita a spolehlivost
Motor je legenda k neutahání, jsou známy případy s překročenými 300 000 km bez nějakých větších zásahů. Důležitá je pravidelná kontrola oleje, jelikož jeho zásoba není svým objemem dvou litrů příliš velká. Kardan potřebuje taky hlídat olej, ten se má měnit co 12 000 km, přičemž celý kardan vydrží od 80 000 do 150 000 km, záleží na užívání stroje a údržbě. Malinko choulostivější je elektrika v oblasti dobíjení.

Hodnota
V ČR se prodalo přesně 15 kusů Basiců v oficiální síti BMW, většinu z nich si majitelé koupili po široké rešerši konkurenčních strojů, a jelikož domácí mazlíčci se do útulku nedávají, v bazaru Basiců příliš nenajdete. V Německu je ale stará R řada rozšířená jako u nás Jawa 350 a většina u nás dostupných strojů tak pochází z dovozu, i když se u nás v oficiální síti samozřejmě BMW řady R několik let prodávala. Hodnotu si staré GS drží velmi vysokou, podobné stroje už nejsou a řídnoucí ojetiny začínají nabývat na ceně – respektive z ceny padají, leč velmi pomalu.


Diskuze k článku


Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife