BMW G450X pokračování
vydáno 26. 10. 2008, text -rk-
Zpověď Markuse Theobalda, šéfa projektu BMW G450X.
BMW G450X bylo navrženo, zkonstruováno, vyrobeno a otestováno v rekordním čase 3 let zejména díky usilovné snaze šéfa projektu Markuse Theobalda. Když BMW poprvé odhalilo plány do dalších let, a dalo si za cíl oslovit mladé zájemce o motocyklový sport zkonstruováním prvního motocyklu pro šampionát superbiků a pro závodní endurové souboje, Theobald se chopil šance a začal usilovně pracovat na projektu ostrého endura.
Sám bývalý jezdec a enduro závodník, člověk, který stál za tak úspěšnými motocykly BMW jako BMW's HP2 a G650X, Theobald měl přesnou představu o tom, co to znamená postavit konkurence schopný motocykl.
"Já sám jsem vlastnil 15 KTM endur a přiznám se, že mým cílem bylo vytvořit motorku, která by se jí nejen vyrovnala, ale pokud možno v mnoha ohledech ji také předčila,“ říká Theobald. „ A dnes vidím, že se nám to podařilo.“
Fakt, že se tak stalo v rekordně krátkém termínu, zaskočil samotné šéfy BMW. Ti koupili minulý rok italského výrobce endur Husqvarna mimo jiné také s cílem podpořit snahy o zkonstruování ostrého endura.
Díky nadšení Theobalda však nemuseli čekat na podporu Husqvarny. Naopak, dostali se nyní do situace, že vlastní v rámci své akvizice 2 výrobce ostrých endur – zdá se, že nástup BMW na tomto poli je nevyhnutelný.
Zatím ještě není jisté, jak se budou Husqvarny prodávat v rámci sítě BMW. Pravděpodobně se uplatní stejný scénář jako u prodejců automobilů BMW, kteří zastřešují prodej značky Mini. Stejně tak motocykloví BMW dealeři budou s největší pravděpodobností mít možnost také prodávat motocykly Husqvarna a zájem se pravděpodobně dále bude soustřeďovat na bestsellery jako je 125cc supermoto a 610cc supermoto. BMW má v úmyslu stále udržet obě konstrukční oddělení odděleně, ale v rámci snížení nákladů používat pro obě výrobní řady některé stejné komponenty.
Technická specifikace:
BMW G450X
Výkon: 41koní (51koní s alternativní koncovkou)
Točivý moment: 42,8 Nm (44Nm with optional silencer)
Váha: 111 kg
Objem nádrže: 8 litrů
Motor: 449,5 cm3 (98 x 59,6 mm) vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec, pět rychlostí, řetěz
Tlumeni podvozku: 45mm obrácená teleskopická vidlice, tlumič vzadu
Brzdy: 260 mm, 220 mm.
Pneu: Michelin 90/90 x 21 přední, 140/80 x 18 zadní.
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 7-8/2025
156 stran, 14 strojů v testech – tak by se dalo stručně
definovat letní vydání Motorbike. Prostě pořádná dávka čtení na prázdniny, ve
které najdete kromě testů letošních novinek (od cestovních endur po
supersporty) i aktuální informace ze světa motosportu, reportáže z akcí,
cestopis a spoustu dalšího. Jednoduše řečeno jsme letní Motorbike našlapali
ještě víc, než obvykle – ovšem za obvyklou cenu!
...
-
Motorbike 6/2025
Sice to tak ještě na podzim minulého roku nevypadalo, ale nakonec je nových motorek pro sezónu 2025 docela dost. A tak skáčeme z jedné na druhou a pilně testujeme, abychom vás s nimi mohli seznámit. V červnovém Motorbike najdete hned 8 takových strojů, od klasiky Moto Guzzi V7 Sport přes cestovní enduro Yamaha Tracer 9 GT+ až po exkluzivní Ducati XDiavel V4. No a k tomu samozřejmě i aktuální...
-
Motorbike 5/2025
Květen bývá, co se týká testování, veselejší než
předchozí měsíce. Äni letos tomu není jinak, takže jsme si pro vás připravili
testy novinek letošního roku, od klasiky přes cestovní endura až po nakedy -
například Aprilii 457 a Zontes 703 Frontier jsme vyzkoušeli jako první český
motočasopis! Ale Motorbike není jen o testech, takže v květnovém
vydání najdete na 124 stranách i pravidelnou várk...
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...