Maxiskútry od BMW- nejsilnější ve třídě
vydáno 1. 12. 2011, text jr, sal, foto BMW
Strategie BMW - udělat absolutně špičkovou motorku, která bude nad konkurencí vyčnívat – přinesla na trh dva nové modely maxiskútrů. BMW C 600 Sport a C 650 GT chtějí deklasovat Yamahu Tmax či Gileru Nexus ( C 600 Sport) nebo Hondu SW-T600 a Suzuki Burgman 650 Executive (C 650 GT).
Strategie BMW - udělat absolutně špičkovou motorku, která bude nad konkurencí vyčnívat – přinesla na trh dva nové modely maxiskútrů. BMW C 600 Sport/C 650 GT chtějí deklasovat Yamahu Tmax či Gileru Nexus ( C 600 Sport) nebo Hondu SW-T600 a Suzuki Burgman 650 Executive (C 650 GT).
Stroje se stejným podvozkem i motorem jsou lehce rozeznatelné - C 600 Sport je inspirovaný ererem, GT zase letošními šestiválcovými káčky. Sport má plošší řídítka, sportovní vyšší sedlo a výklopné stupačky spolujezdce, gétéčko má vyšší řídítka, nižší křesílko s nastavitelnou opěrkou řidiče a plošinové stupny. Nastavitelné plégo mají oba stroje, akorát že na Sportu to jde ručně ve třech polohách a u GT za vás maká elektrika, která posunuje štítkem plynule po dráze 10 cm.
Jako pohonná jednotka slouží zbrusu nový dvouválec – výkon 44 kW/60 k@7500. Poměr vrtání a zdvihu je 79 x 66 mm. Motor – čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový dvouválec s válci skloněnými dopředu pod úhlem 70* má ojniční čepy přesazené o 270*, tudíž zní skoro jako devadesátistupňová V2. Tenhle fórek se běžně dělá ve velkých motorkách a kromě zvuku by měl přinést i lepší krouťák. Promyšlené vstřikování a důkladně řešené spalování má za následek slušnou spotřebu a hlavně emise na úrovni přísné budoucí normy Euro 4, dva vyvažovací hřídele by si zase slušně měly poradit s nepříjemnými vibracemi.
Ležatý agregát zabírá prakticky celý spodek skútru, od přední části rámu po uchycení kyvky. Z klikovky jde krouťák přes víceřadý řetízek na úplně normální variátor, jenž má v zadní ose úplně normální odstředivou rozjezdovou spojku. Ovšem ve skútrech je normální, že variátor je v kyvce a spojka na ose zadního kola, a tady je to vše v rámu jako u motorek. Jak tedy dostat koně na zadní kolo? Motorkově, řetězem – 72článkovým 525. Je zapouzdřený, s automatickým napínákem a běhá ve třičtvrtělitrové olejové lázni.K maxiskútrům patří maxi úložné prostory. Model GT svým košatým pozadím nikterak nezastírá, že počítá se dvěma helmami pod sedlem, a další drobnosti dáte do výdutí po stranách. Dva velké „šuplíky“ pod řídítky jsou spíše povinností než neočekávaným benefitem.
Podobně řešené schránky má i Sport, ale co se vejde do té jeho sportovní štíhlé zádi? Dvě helmy! Sport totiž disponuje patentovaným řešením podsedláku nazvaným FlexCase – u stojícího skútru můžete vyklopit spodek podsedlového plastu a rozevřete vlastně takový obrácený tankbag z elastického materiálu zesíleného kevlarem.