Náklonové ABS pro více modelů BMW

vydáno 30. 9. 2015, text Jan Rameš, foto BMW

Německá značka rozšířila počet motocyklů, které budou moci být vybaveny revolučním systémem ABS, které umožňuje prudké brzdění i v zatáčkách. Jak funguje?

Možná jste o tom nikdy nepřemýšleli a říkali si, že když máte ABS, můžete za brzdy vzít naplno vlastně kdykoli. Jenže chyba lávky, tohle můžete udělat v autě, nikoli na motorce! ABS v autě funguje tak, že elektronika čeká, až se nějaké kolo zablokuje, a potom ho povolí. Tohle si na motorce můžete dovolit akorát v přímém směru, ovšem jakmile se vám i jen na chviličku blokne hlavně přední kolo v náklonu, jdete bez milosti k zemi. Navíc na motorce se vám v náklonu mění obvod předního i zadního kola, takže vám vlastně všechny ty algoritmy, vypočítané pro přímou jízdu, jsou na nic.


Udělat motorkové ABS, které umožňuje brzdit v zatáčce, je podstatně těžší, než se zdá. Potřebujete dostatečně citlivá čidla, která řídicí jednotce řeknou dost informací o tom, v jaké pozici (rychlost, míra zatočení, náklon atd.) se motorka právě nachází, a ta podle toho potom reguluje tlak do brzd, aniž by čekala na nějaké zablokování. Vy sice drtíte páčku o sto šest, ale do systému jde jen tolik, kolik elektronika uzná pro dané podmínky za vhodné. Díky tomu nejenže nejdete okamžitě na tlamu, ale také dokážete dál zatáčet, protože se vám stroj nerovná. Jak přesně to funguje, vidíte dole na videu. Nenechte se zmást, že je od KTM, jejíž 1190 Adventure byl prvním motocyklem na světě, který byl tímto systémem, u BMW nazývaným ABS Pro, vybaven.


A kterých motocyklů modrobílé vrtule se tahle chytrá věcička týká? Před rokem mělo ABS Pro premiéru v superbiku HP4, ovšem pozor, náklonová funkce je aktivní akorát v silničních režimech, na stahování časů na závodní dráze se nehodí - je to bezpečnostní vychytávka, ne výkonnostní. Od června letošního roku si můžete ABS Pro, spolu s dynamickým brzdovým světlem (bliká při krizovém brzdění), pořídit jako příplatkovou výbavu do sportovní adventůry S 1000 XR, a v modelovém ročníku 2016 si můžete připlatit i v případě R 1200 GS a odvozeného modelu Adventure. Bez příplatku je tato fičura montována do všech šestiválců K 1600. Pro standardní superbike S 1000 RR modelových ročníků 2012-2014 je připraven retrofit kit, pro modely 2015 se na ABS Pro teprve pracuje.




Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před 2 dny ve 20:43
Jawa v Indii úspěšnější než Harley? Harley-Davidson pomalu opouští největší světový trh.
Euro Bike Fest
před 2 dny v 16:47

EURO BIKE FEST 2020 (Official aftermovie)
Časopis Motorbike
před 4 dny ve 21:44
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Všechny příspěvky ...