Brzdové destičky

vydáno 12. 7. 2012, text Jakub Nič, David M. Bodlák, foto CMN, DMB

Brzdy jsou nejdůležitější částí motorky. Bez motoru se obejdete, ale brzdy mají opravdu v destičkách vaše životy. Je potřeba mít je v cajku a součástkou, která při brzdění požírá největší energie, jsou právě brzdové destičky.

Motorkáři se řadí do několika úrovní ve znalosti technické stránky svého stroje. Na jednom kraji spektra jsou jen používači, kteří o motorce neví skoro nic, jen že se do ní lije benzín. Na druhém konci jsou bezmála profesionálové, kteří vědí přesně, co dělají, a těm není nutné radit.


Druhy destiček a jejich použití

V momentě, kdy koupíte motorku nebo zkrátka jen u té vaší brzdové obložení připomíná tloušťkou cigaretový papírek, musíte řešit, jaké destičky koupíte. Máte dvě možnosti. Za prvé jdete do autorizovaného servisu a necháte si namontovat nebo koupíte originální destičky, u kterých máte skoro 100% zaručený brzdný účinek takový, který motorka jako nová mívala – samozřejmě v potaz berme opotřebení kotoučů i pístového mechanismu třmenu. Směs takovéto destičky je pro váš stroj odzkoušená. Výrobce si i pro jeden stejný typ třmenu, který používá na několika modelech současně, nechává upéct různé brzdové směsi. To proto, aby brzdy vždy na daném stroji vykazovaly pokud možno ideální kompromis mezi svou účinností, dávkovatelností a zároveň trvanlivostí. U takovýchto originálních destiček tedy nemusíte řešit žádné vlastnosti, jednoduše je namontujete a stroj by měl vykazovat při brzdění poměrně očekávané vlastnosti.

Nevýhodou originální sady bývá většinou cena, kvůli které volí většina Čechů (v zahraničí na sobě motorkáři tolik nešetří) variantu druhou – destičky levnější z druhovýroby.


Druhovýroba širokospektrální

Kvalitu a funkci destiček z druhovýroby nejde vůbec paušalizovat. Výrobců brzdových destiček je spousta, brzdových směsí je nepočítaně a vyznat se v tom dá jen stěží. Někteří výrobci se zaměřují spíše na levná brzdová obložení, ovšem zde většinou není garance ani brzdného účinku, ani trvanlivosti, ani šetrnosti destiček k brzdovým kotoučům.

Naproti tomu koupíte obložení velice specifické, kterého se sice neprodá moc, ale své jezdce si najde. To jsou zkušení pardálové, kteří mají hodně „nabržděno“ a přesně vědí, jaký chtějí od brzd účinek.

Bavíme-li se o destičkách z druhovýroby, dá se dobře orientovat cenou. Hodně zde platí rovnice s kvalitou vzrůstá cena. Nejlevnějším destičkám od výrobců neznámých jmen bych se obloukem vyhýbal. Zvláště pokud se jedná o jakýkoliv velký, těžký a rychlý silniční motocykl. Ten klade na brzdy ohromné nároky a rozvěsit se kvůli pár stovkám někde po svodidle nemá cenu.

Pokud jste jezdec, který na motorce víceméně jen přejíždí, nemá smysl s brzdami laborovat. Nechte si v dobrém servise nebo shopu poradit a doporučení je držet se zhruba uprostřed cenového rozpětí.


Každá ves jiná směs

Pakliže ale jezdíte ostřeji – ať už na enduru naháčovi, nebo silničáku, je potřeba o svých brzdách něco vědět. Každý jezdec má jiný styl. Někdo jezdí plynuleji, někdo naopak brzda/plyn. Každý jsme jinak těžký, každý brzdíme jinde, jinou silou... I nejlepší a nejdražší brzdové destičky nemusí vyhovovat každému jezdci. Na závodech dnes používá skoro každý jezdec směsi, které mu „jeho výrobce destiček“ peče přímo na míru.

Vy si v obchodě můžete koupit brzdové destičky, které fungují výborně při nižších teplotách, prostě sednete na motorku a brzdy fungují výborně. Jakmile se ale zahřejou, začnou tzv. vadnout. Naproti tomu můžete koupit destičky, které na okruhu začnou dobře brzdit až po dvou kolech, studené jen pískají a nic moc se neděje.


Jak si vybrat

Ke každé směsi by měl být materiálový list, ve kterém je napsáno, jakou má směs výdrž, jaké má opotřebení a jak se chová. Tento list by měl být u každých brzdových destiček, které si půjdete koupit – může být přiložen nebo natištěn na zadní straně tvrdého papíru, na kterém je sada. Zde by mělo být napsáno určení destičky – zda je turistická, nebo závodní. Na brzdovém grafu byste se měli dozvědět, jestli neklesá třecí účinek s teplotou a rychlostí atd. Profesionálové říkají, že garance 400 stupňů Celsia je třeba u silničních strojů málo. Jen vsuvka – u běžných aut, kde jsou sice kvůli jiným hmotnostem a energiím jiné hodnoty, se brzdové kotouče rozpálí během 2x opětovaného brzdění ze 170 km/h na 80 km/h na 600 *C.

Vždy záleží, jak jezdím a co od brzd očekávám. Určitě ale nekupujte přehnaně laciné destičky. Při výběru může pomoct samozřejmě zvučné jméno výrobce anebo zkušenost kamaráda, jehož jízdní styl dobře znáte a na jehož rady dáte. Opět ale, co vyhovuje na výsost jemu, nemusí vyhovovat vám.

I dobré a kvalitní destičky mohou prášit a špinit ráfky a vidlici černým prachem ze spáleného brzdového obložení. Je to sice otrava s čištěním, ale prach nemusí v žádném případě hovořit o kvalitě obložení.

Při výběru buďte obezřetní, raději se více ptejte a nechte si poradit od odborníka. Pokud již víte, co vám vyhovuje, máte výběr jednodušší.




Jak se vyrábí

Brzdové destičky se vyrábí dvěma způsoby. První je normální komerční směs, kterou známe všichni. Brzdová směs se skládá běžně asi z 25 surovin. Směs se slisuje, obrousí, dotvrdí v peci, znovu obrousí již na konečný tvar a nalisuje na nosný plech. Nakonec se to zalakuje a zabalí.

Druhá kategorie jsou destičky ze spékaných kovů – tzv. sintermetalové. Ty se vyrábějí úplně jinou formou, patří k nejdražším a nejkvalitnějším – mají velmi dobrý účinek i dávkovatelnost a velkou životnost. Jejich nevýhodou je rychlejší „ožírání“ brzdových kotoučů, které rozhodně nepatří k nejlevnějším na většině strojů, a navíc brzdy většinou pískají – zkrátka vydávají bludné a vtipné zvuky. Na běžnou motorku, která jezdí po silnici a nezávodí, se vůbec nevyplatí montovat. Cenově jsou tato brzdová obložení hodně nahoře.


Jak zajet destičky

Je potřeba si uvědomit, že dosedací plocha destičky a kotouče si musí dobře sednout. I brzdy je tedy potřeba „zajet“, jinak nebudou dobře brzdit. Pokud jsou zcela nové kotouče i nové destičky, je proces kratší. Pokud je brzdový kotouč již léty oběhaný a podrápaný jako gramofonová deska s jazzovým bigbandem, bude destičkám trvat docela dlouho, než se do jejich nových rovných dosedacích ploch brzdového obložení kotouče vyrýsují. Zpočátku je potřeba brzdit jemně, brzdy nepřetěžovat. Pokud na brzdy jdete hned zostra, destičky budou dosedat různě nakřivo, zbrousí se špatně a brzdný účinek i funkce brzdy jsou pak omezené. Zajetí může u normálních destiček trvat třeba 500 km v normálním provozu, u sintermetalových závodních destiček to trvá klidně 1000 km, na dráze samozřejmě pár kol.

Brzdové kotouče musejí být pokud možno v co nejlepším stavu. Jakmile mám podezření, že je kotouč vadný (bouchnutý, příliš opotřebený, porýpaný), je nutné ho vyměnit!

Nemenší pozornost byste měli věnovat i brzdovým třmenům samotným, písty nesmí téct, musí se pohybovat dobře, nebýt zapečené nebo dokonce zarezlé... Brzdový třmen, pokud je plovoucí, by měl být opět volně „plavný“, jinak neumožníte brzdovým deskám správně dosednout na kotouč. Stejně tak brzdové kapaliny snáší ohromné teploty. Jejich pravidelná výměna není rozhodně pro srandu.



Jak na výměnu brzdových destiček


Přestože některé třmeny umožňují vyjmutí brzdových desek bez jakékoliv demontáže brzdičů z vidlic, u většiny motorek třmen demontovat musíte. Tento postup bychom ale doporučovali při každé výměně desek, protože jen tak můžete třmen podrobit řádné očistě.

Však vás možná překvapí, kolik prachu ze spálených brzdových destiček ulpí na pístkách už jen po pár tisících kilometrech. Tento prach může časem funkci brzd omezit. Dobré tedy je před každou montáží nových desek brzdiče pořádně vyčistit. K tomu vám nejlépe poslouží starý kartáček na zuby a jarová voda. Čističem na brzdy ve spreji si můžete pomoci také, ale nezapomeňte, že těsnicím gumičkám tyhle přípravky moc dobře nedělají. Abyste měli jistotu, že se dostanete všude a nebudete jen šmrdlat okraje pístků, je dobré nechat pístky trošku povylézt, čehož se dá docílit lehoučkým a opatrným zmáčknutím brzdové páčky. Ale bacha, ať vám pístky nevyjedou úplně! Po vyčištění pístky zase zamáčkněte, ať se vám dobře montují nové desky a hlavně, aby šel brzdič i s novými deskami, které jsou mnohonásobně tlustší než ty sjeté, v pohodě nasadit na kotouč. Pokud by pístky nešly zatlačit jen rukou, používá se na to speciální přípravek, tzv. mechanický roztahovák brzdových pístů. Pokud nic takového nemáte, můžete třeba použít ještě jednou staré desky a ty pomocí tlustého šroubováku od sebe roztáhnout. Rozhodně se ale vyhněte postupu, kdy do brzdiče vsadíte desky nové a vrazíte mezi ně šroubovák, abyste je roztáhli. Tím si můžete nové destičky značně poškodit ještě před tím, než je vůbec použijete. A to je celé.

Pokud se alespoň takto budete starat o své brzdy a jejich očistu budete dělat častěji, budete mít s čištěním daleko méně práce a zabere vám to jen zlomek času, než když se na to vyflajznete a po letech se pak rozhodnete něco takového udělat. A co víc, můžete se spolehnout, že všechno bude fungovat tak, jak má. Mějte na paměti, že právě brzdy vás většinou drží při životě, tak nebuďte líní a najděte si čas na svůj stroj.


TIP

Při každé výměně destiček je vhodné vyměnit brzdovou kapalinu a brzdy odvzdušnit. Tenhle úkon byste ale měli dělat třeba i dvakrát do sezony. Minimálně proto, že brzdová kapalina, coby látka hydroskopická, časem, ale i používáním ztrácí své vlastnosti. Takže se to týká i těch, co tolik nejezdí a desky jim vydrží dlouhá léta. Při koupi vhodné kapaliny dávejte z tohoto důvodu také přednost malému balení, cca 250 ml, které vám v pohodě vystačí na jednu výměnu. Stará kapalina ve flašce je na tom po pár měsících totiž téměř stejně jako ta, co máte po pár měsících a pár tisících kilometrů v motorce.



Diskuze k článku


Přečtěte si také

Záměna brzdových třmenů  12. 7. 2012   komentáře: 1

Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife