Geometrie řízení - co to je?

vydáno 12. 7. 2012, text Jan Rameš

Zapomeňte protentokrát na rýsovací potřeby a trojúhelníky, lichoběžníky a elipsy. Řeč bude o geometrii motorky, s jejímž pochopením má spousta lidí větší problémy než s těmi trojúhelníky…

Z teoretického hlediska je to vlastně hrozně jednoduché. Z toho praktického, když potom sedíte za počítačem a máte zkonstruovat něco funkčního, to už určitě tak jednoduché nebude, protože stačí malý přehmat a totálně odrovnáte jízdní vlastnosti, ale to nás nemusí zajímat. My jsme uživatelé, ne konstruktéři. Pojďme si říct, jak číst v technických datech, aniž byste museli mít tři vysoké školy a IQ vyšší, než kolik mají tovární superbiky koní. Pak jednoduchým pročtením pár údajů do značné míry poznáte, jak se na té které motorce opravdu jezdí, aniž byste se museli nechávat mást jejím vzhledem, o což se často výrobci snaží.


Rozvor

Tohle je ten nejzákladnější údaj, který je i nejlehčí na pochopení. Rozvor znamená vzdálenost středů kol od sebe a prakticky určuje i celkovou délku motocyklu (k rozvoru připočtete poloměr předního a zadního kola). Dá se říci, že čím delší rozvor, tedy čím jsou kola od sebe dále, tím lépe a radostněji jede motorka rovně, méně ji rozhazují hrboly a není tak citlivá na přesun pilota v sedle. Když má rozvor naopak krátký, tak ráda zatáčí a je to vůbec taková koza neposedná.

Představte si třeba malého stopětadvacítkového motarda a velkého choppera: než u chopperu zatáčkou projede i zadní kolo, je to přední o vingl dál, ale také když přejedete nerovnost, je to jak u autobusu – nejdřív rána do předního kola, chvíli pauza, a rána do zadního kola. Na malém motardíku se sice dokážete proplést i bludištěm připraveným pro laboratorní krysy, ovšem hrboly jsou pro něj smrt – ještě než se předek uklidní, dostává ránu zadek a celá motorka se stává nestabilní.

Máte-li motorku, která má sekundární převod řešený řetězem, můžete si rozvor různě ladit, čehož se hojně využívá ve sportu. Zkrácením řetězu přisunete zadní kolo blíže a zkrátíte rozvor, prodloužením naopak. Důležité také je, že se starým a mnohokrát napínaným řetězem máte rozvor třeba o centimetr delší než s řetězem novým.


Typické hodnoty:

Supermoto 125 cm3 1360 mm

Supersport 600 cm3 1380 mm

Naháč 1000 cm3 1450 mm

Cestovní enduro 1530 mm

Cruiser 1700 cm3 1700 mm


Úhel řízení

Úhel, pod kterým je k rámu přidělána přední vidlice. Správně by to mělo být „úhel hlavy řízení“, protože to místo na rámu, kde je v ložiskách čep řízení, se jmenuje hlava. Udává se buď jako úhel, který svírá hlava řízení s kolmicí na zem, nebo jako úhel hlavy řízení vůči vodorovné podložce. Je to vlastně jedno, akorát jednou máte údaj cca 25 stupňů a podruhé 65 (protože součet musí být 90, ale jestli tohle nevíte, tak alou zpátky na základku! ). My v novinách preferujeme to menší číslo.

Úhel řízení má stabilizující efekt při rychlé jízdě – kdybyste měli vidlice kolmo dolů, nedržela by motorka vůbec směr. Ale záleží na velikosti toho úhlu. Motorky s ostřejším úhlem řízení, tedy ty, které mají přední kolo hodně zaražené směrem k motoru (sportovní stroje), jsou ze své podstaty méně stabilní, tzn. snáze je rozhodí kdejaká nerovnost nebo pohyb v sedle. O to veseleji se ale vrhají do zatáčky a mají menší poloměr zatáčení. Naopak chopper s vidlicí předkopnutou dopředu, jak kdyby motorka spadla z paneláku a rozlomila se vejpůl, nechce o zatáčce ani slyšet a sveřepě se snaží držet kolo v přímém směru.

Občas se dělá takový fígl právě u chopperů, ze sériovek to používá třeba Honda VT1300CX: osa řízení a osa přední vidlice nejsou rovnoběžné. Jinak řečeno, brýle jsou udělané tak, že v nich jsou ty vidlice skloněné, takže úhel řízení může být ještě celkem rozumný a motorka se dá řídit lépe, než jak dává tušit předkopnutá vidle.


Typické hodnoty:

Supermoto 125 cm3 26*

Supersport 600 cm3 24*

Naháč 1000 cm3 25*

Cestovní enduro 27*

Cruiser 1700 cm3 32*


Stopa alias závlek

Stopa dělá lidem potíže nejvíce. Správně by to mělo být spíše délka stopy, nebo se používá slovíčko závlek, které je možná nejpřesnější (ale uznejte sami, že to je prostě blbý slovo). Délku stopy zjistíte tak, že spustíte kolmici ze středu předního kola na zem, potom na tu zem prodloužíte osu řízení (pozor, ne osu vidlice! ), a vzdálenost mezi místy, kde se obě pomyslné čáry dotkly země, se nazývá stopa. Vlastně je to údaj, jak daleko za osou řízení se přední kolo dotýká země.

O čem vypovídá? O schopnosti kola držet směr, kterým motorka jede. Rozjeďte se na určitou rychlost a pusťte řídítka – motorka jede rovně sama. To proto, že má nějakou velikost stopy, resp. závleku. Často se tenhle efekt popisuje na kolečkách od nákupního košíku ze supermarketu, a my vás o to také neochudíme: kolečko od košíku má vertikální osu řízení, ale střed kola je mimo tuto osu. Jakmile na košík zatlačíte, šup, všechna kolečka se hodí do směru vašeho pohybu a jsou vlastně vlečena (odtud závlek), nikdy se vám nerozeběhnou každé jinam. Stejné je to u motorek.

Velikost stopy, čili závleku, má opět zásadní význam na chování vašeho stroje. Krátká stopa znamená lehčí a rychlejší řízení, které však může být nervózní i v přímém směru. Tlumič řízení je kolikrát nevyhnutelný. Motorky s delší stopou naopak nemění svůj směr tak snadno, ale jejich stabilita je betonová. Úplně laicky řečeno, čím větší stopa je, tím větší část předního kola musíte přemluvit k tomu, aby se vychýlilo ze směru, kterým původně mířilo. Ke stejnému efektu u motorky s dlouhou stopou potřebujete mnohem více síly než u motorky s krátkou stopou.


Typické hodnoty:

Supermoto 125 cm3 75 mm

Supersport 600 cm3 97 mm

Naháč 1000 cm3 105 mm

Cestovní enduro 120 mm

Cruiser 1700 cm3 150 mm


Offset vidlic

Tenhle údaj se běžně nesleduje, ale cítíme, že je důležité se o něm zmínit. Offset znamená přesazení a offset vidlic říká, o kolik jsou obě nohy přední vidlice přesazeny v brýlích před osou řízení. Právě změnou offsetu se dělá jiná stopa při stejném úhlu řízení – když mají například dva konkurenční supersporty stejný úhel řízení a jinou stopu, znamená to, že každý používá brýle s jiným offsetem vidlic. Když si na svůj supersport či krosku koupíte aftermarketové brýle, zpravidla kromě hezkého zpracování a masivnějšího uchycení získáte i jinou stopu. Pozor, menším přesazením stopu zvětšujete a větším zmenšujete!


Změnou jednoho měníte vše další

Konstruktéři při vymýšlení konstrukce stroje pochopitelně berou v potaz spoustu dalších proměnných. Na ovladatelnost a jízdní vlastnosti motorky má vliv nekonečné množství drobností, ať jde o výšku těžiště nebo hmotnost kol. Ale správnou kombinací rozvoru, úhlu řízení a stopy dokážete hodně vyřešit. Dlouhý rozvor ještě neznamená neovladatelnou bestii, kolikrát mají dlouhé motorky úhel řízení jak sporťák a ještě kratší stopu – třeba Triumph Tiger 1050, cestovní enduro na sedmnáctkách kolech, má rozvor 1510 mm, ale úhel řízení 23,2* a stopu pouhých 88 mm! Naopak sportovní stroj nemusí mít vždy extrémní parametry, neboť u něj konstruktéři potřebují „ukrotit“ jeho dynamiku danou nízkou hmotností a vysokými výkony. To je vidět třeba u Kawy ZX-10R, která má rozvor 1425 mm, úhel řízení 25* a stopu 107 mm, což jsou hodnoty odpovídající spíše cestovnějším strojům, jenže tahle motorka je hrozně mrňavá, má 200 koní na 200 kilo, a cokoli ostřejšího už by zavánělo průšvihem.

Jako snad v každé oblasti lidského konání, i geometrie je vždy kompromisem a změnou jednoho parametru ovlivníte dva další. A to nejen při samotné konstrukci, ale i potom vy coby majitelé při provozu svého stroje. Přitáhněte si trochu předpětí zadního tlumiče a máte vyšší těžiště a kratší rozvor, stopu i strmější úhel řízení. Totéž se děje při brždění, naopak při akceleraci se rozvor se stopou prodlužují a úhel řízení otevírá. Pochopte tyto jednoduché mechanismy a jste na nejlepší cestě porozumět svojí motorce.

 



Diskuze k článku


Přečtěte si také

Měnitelná geometrie  12. 7. 2012  

Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife