Co je v techničáku, je svaté. Skoro…
vydáno 3. 4. 2013, text Honzis Rameš, foto red
Nemusíte být zrovna hardcoroví přestavbáři a velice snadno se můžete dostat do rozporu mezi tím, co na motorce máte / chcete mít, a tím, co je uvedeno v technickém průkazu.
Já měl dvě japonské motorky a u obou byl, resp. je problém. U Hondy CBX750F jsem měl zapsanou na zadku správně osmnáctipalcovou pneumatiku, ovšem na šestnáctipalcovém ráfku! Ale podobné záseky poznal snad každý, kdo měl starou motorku dovezenou ze zahraničí před přelomem milénia, ručně přepisované techničáky prostě chybové jsou. Tady to spravila černá slabá fixa a pevná ruka…
Druhý případ se týká mého aktuálního XT600, jehož resuscitací se momentálně veřejně bavím. Všechny dobové materiály a technické příručky uvádějí, že přední pneumatika má být 3,00-21, já mám ale zapsáno 90/90. Fajn, s tímhle označením se gumy dnes shánějí lépe, akorát že zde chybí průměr v palcích a o dva řádky níže mám uveden vpředu osmnáctipalcový ráfek místo jednadvacítky! Vzhledem k zpřísnění technických kontrol začínám tušit, že mě na STK čeká pěkná groteska.
Zadek už mám uvedený správně, i když chybí hmotnostní index, nicméně rozměr 4,60-18 na tohle staré XT skutečně patří. Jenže – blbě se shání! Přitom v metrickém označení je výběr nekonečný.
Co dělat, když si chci obout jinou gumu, jsem se zeptal na tiskovém oddělení ministerstva dopravy. „Předepsaný rozměr pneumatiky uvedený v TP je pro provozovatele závazný, tzn. jako provozovatel jste povinen jej při provozování vozidla dodržovat (vozidlo bylo v takovém provedení schváleno). Pokud se jedná o ekvivalenty rozměrů v palcích s rozměry v milimetrech, je akceptovatelné prohlášení výrobce vozidla nebo výrobce pneumatik, že se jedná o pneumatiku se stejnými vlastnostmi a že nahrazuje pneumatiku s rozměry v palcích. Pokud takové prohlášení získáte, prokážete se jím při STK,“ zněla odpověď.
Tak jsem upřímně zvědav, jak tohle bude v praxi probíhat a jestli mě u nás na vesnici s papírem nevyrazej, že tohle si doma může načmárat každej…