Co je v techničáku, je svaté. Skoro…

vydáno 3. 4. 2013, text Honzis Rameš, foto red

Nemusíte být zrovna hardcoroví přestavbáři a velice snadno se můžete dostat do rozporu mezi tím, co na motorce máte / chcete mít, a tím, co je uvedeno v technickém průkazu.

Já měl dvě japonské motorky a u obou byl, resp. je problém. U Hondy CBX750F jsem měl zapsanou na zadku správně osmnáctipalcovou pneumatiku, ovšem na šestnáctipalcovém ráfku! Ale podobné záseky poznal snad každý, kdo měl starou motorku dovezenou ze zahraničí před přelomem milénia, ručně přepisované techničáky prostě chybové jsou. Tady to spravila černá slabá fixa a pevná ruka…

Druhý případ se týká mého aktuálního XT600, jehož resuscitací se momentálně veřejně bavím. Všechny dobové materiály a technické příručky uvádějí, že přední pneumatika má být 3,00-21, já mám ale zapsáno 90/90. Fajn, s tímhle označením se gumy dnes shánějí lépe, akorát že zde chybí průměr v palcích a o dva řádky níže mám uveden vpředu osmnáctipalcový ráfek místo jednadvacítky! Vzhledem k zpřísnění technických kontrol začínám tušit, že mě na STK čeká pěkná groteska.

Zadek už mám uvedený správně, i když chybí hmotnostní index, nicméně rozměr 4,60-18 na tohle staré XT skutečně patří. Jenže – blbě se shání! Přitom v metrickém označení je výběr nekonečný.

Co dělat, když si chci obout jinou gumu, jsem se zeptal na tiskovém oddělení ministerstva dopravy. „Předepsaný rozměr pneumatiky uvedený v TP je pro provozovatele závazný, tzn. jako provozovatel jste povinen jej při provozování vozidla dodržovat (vozidlo bylo v takovém provedení schváleno). Pokud se jedná o ekvivalenty rozměrů v palcích s rozměry v milimetrech, je akceptovatelné prohlášení výrobce vozidla nebo výrobce pneumatik, že se jedná o pneumatiku se stejnými vlastnostmi a že nahrazuje pneumatiku s rozměry v palcích. Pokud takové prohlášení získáte, prokážete se jím při STK,“ zněla odpověď.

Tak jsem upřímně zvědav, jak tohle bude v praxi probíhat a jestli mě u nás na vesnici s papírem nevyrazej, že tohle si doma může načmárat každej…
 



Diskuze k článku


Přečtěte si také

Co znamenají čísla na pneumatikách  2. 4. 2013  
Život s XT: Obnovuju sací reflex  2. 5. 2013   komentáře: 1

Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife