Co je v techničáku, je svaté. Skoro…

vydáno 3. 4. 2013, text Honzis Rameš, foto red

Nemusíte být zrovna hardcoroví přestavbáři a velice snadno se můžete dostat do rozporu mezi tím, co na motorce máte / chcete mít, a tím, co je uvedeno v technickém průkazu.

Já měl dvě japonské motorky a u obou byl, resp. je problém. U Hondy CBX750F jsem měl zapsanou na zadku správně osmnáctipalcovou pneumatiku, ovšem na šestnáctipalcovém ráfku! Ale podobné záseky poznal snad každý, kdo měl starou motorku dovezenou ze zahraničí před přelomem milénia, ručně přepisované techničáky prostě chybové jsou. Tady to spravila černá slabá fixa a pevná ruka…

Druhý případ se týká mého aktuálního XT600, jehož resuscitací se momentálně veřejně bavím. Všechny dobové materiály a technické příručky uvádějí, že přední pneumatika má být 3,00-21, já mám ale zapsáno 90/90. Fajn, s tímhle označením se gumy dnes shánějí lépe, akorát že zde chybí průměr v palcích a o dva řádky níže mám uveden vpředu osmnáctipalcový ráfek místo jednadvacítky! Vzhledem k zpřísnění technických kontrol začínám tušit, že mě na STK čeká pěkná groteska.

Zadek už mám uvedený správně, i když chybí hmotnostní index, nicméně rozměr 4,60-18 na tohle staré XT skutečně patří. Jenže – blbě se shání! Přitom v metrickém označení je výběr nekonečný.

Co dělat, když si chci obout jinou gumu, jsem se zeptal na tiskovém oddělení ministerstva dopravy. „Předepsaný rozměr pneumatiky uvedený v TP je pro provozovatele závazný, tzn. jako provozovatel jste povinen jej při provozování vozidla dodržovat (vozidlo bylo v takovém provedení schváleno). Pokud se jedná o ekvivalenty rozměrů v palcích s rozměry v milimetrech, je akceptovatelné prohlášení výrobce vozidla nebo výrobce pneumatik, že se jedná o pneumatiku se stejnými vlastnostmi a že nahrazuje pneumatiku s rozměry v palcích. Pokud takové prohlášení získáte, prokážete se jím při STK,“ zněla odpověď.

Tak jsem upřímně zvědav, jak tohle bude v praxi probíhat a jestli mě u nás na vesnici s papírem nevyrazej, že tohle si doma může načmárat každej…
 



Přečtěte si také

Co znamenají čísla na pneumatikách  2. 4. 2013  
Život s XT: Obnovuju sací reflex  2. 5. 2013   komentáře: 1

Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před 3 dny ve 20:43
Jawa v Indii úspěšnější než Harley? Harley-Davidson pomalu opouští největší světový trh.
Euro Bike Fest
před 3 dny v 16:47

EURO BIKE FEST 2020 (Official aftermovie)
Časopis Motorbike
před 5 dny ve 21:44
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Všechny příspěvky ...