Co znamenají čísla na pneumatikách

vydáno 2. 4. 2013, text Jan Rameš

Boky každé pneumatiky jsou doslova přeplněny různými číslicemi a značkami, ale nebojte se, všechny znát nemusíte. Pro vás coby běžného uživatele je při koupi nové gumy důležité vědět, jaký má mít rozměr.

Rozměr se udává nejčastěji v metrickém označení, ale můžete narazit i na palcové nebo abecední. Taková běžná přední 90/90-21 se může jmenovat i 3,00-21 nebo MH 90-21 a bude to vlastně pořád stejná guma.

To první označení je nejsnáze pochopitelné, 90 mm šířka, 90 % z té šířky je výška gumy. Druhý způsob udává šířku v palcích a ten třetí je prostě pakárna, neboť tady šířku udávají písmena (tou devadesátkou se nedejte zmást), a pokud nejste vysloveně matematici, bez tabulek se prostě nehnete. Pomlčka označuje pneumatiku s diagonální kostrou, kdyby tam místo pomlčky bylo písmeno B, šlo by o smíšenou kostru, a R je čistě radiální.

Hned za rozměrem najdete ještě písmena M/C, což říká, že jde o pneumatiku na motocykly, a poté následuje číslo s písmenem, v případě výše uvedeného rozměru to bude nejspíše 54S. Číslo je hmotnostní index, tabulkově padesát čtyřka odpovídá 212 kg, víc hmotnosti byste na kole, kde máte pneumatiku namontovanou, neměli mít, a písmeno S je zase kategorie rychlosti, v tomto případě do 180 km/h.

Každopádně pro vás coby uživatele je závazné, co máte v techničáku, takže nad ničím nemusíte laborovat. Jen pozor, platí celé označení, nejen rozměr!

Navíc i v TP se občas mohou vyskytnout chyby nebo neúplné údaje. Prostě 120/70-17 58V, čili diagonála s rychlostí do 240 km/h, není totéž co 120/70ZR17 (58W), tedy radiála do rychlostí přes 270 km/h a dát si ji na Fireblada je blbost, kterou můžete udělat taky jenom jednou…

Z dalších značek už vás bude zajímat asi jen to, jestli je někde napsáno DOT, čili pneumatika je schválená k provozu na silnici, rozhodně byste neměli narazit na NHS či tuto zkratku rozepsanou na „Not for highway service“, to jsou závodní gumy, které na silnici nepatří.

Kousek za „dotkou“ bývá v gumě protlačená elipsa, kde najdete čtyřmístné číslo ve tvaru 2312, a to udává datum výroby. První dvojčíslí týden, druhé rok, zde 23. týden loňského roku. Čím mladší guma, tím většinou lepší, ale zase nebuďte hysteričtí, navíc dobře skladovaná čtyřletá pneumatika může být lepší než blbě (na sluníčku, položená na zemi…) uložená loňská.


Diskuze k článku


Přečtěte si také

Co je v techničáku, je svaté. Skoro…  3. 4. 2013  

Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife