Pošli motorku po koleni do zatáčky a prudce zabrzdi

vydáno 17. 10. 2013, text Jan Rameš, foto Bueonos Días

MSC je zkratka Motorcycle Stability Control a je to systém, který vyvinula značka Bosch ve spolupráci s KTM. Také se jako první objeví na 1190 Adventure 2014, ovšem půjde dodatečně implementovat i do letošních modelů, je to totiž jen softwarová záležitost. A já to na KTM vyzkoušel. Prudce v zatáčce zabrzdit? Můj pud sebezáchovy říkal, že se zabiju, ale nakonec jsem to dokázal.

Stojím na obrovské betonové ploše testovacího centra Bosch v německém Boxbergu, kolem na klopené dráze se prohánějí nějaká prototypová nezajímavá Ferrari či Mercedesy, vše v testovacím maskování, a klepou se mi ruce. Před chvílí jsme za naším průvodcem kroužili po vyznačených kružnicích o různém průměru, jsou tady nakreslené od 25 do 80 metrů. Rychlost tak od 60 do 130 km/h, ani nevím. A teď tam mám vyrazit sám, pěkně se položit do zákruty, a až budu v plném náklonu, musím vzít pořádně za brzdu. Ale fest, žádné šolichání.

Vyrážím a v duchu se proklínám, že mám na sobě textil, a ne koženou kombinézu. Tohle bude bolet… Kroužím jak sup nad mršinou, trvá mi věčnost, než se rozhodnu, pak se nadechnu a vezmu za brzdu. No dobře, tak jsem to jen tak trochu přimáčkl a hned motorku rovnal do přímého směru. Ještě pár takových pokusů a mířím zase do depa, musím se vydýchat, to prostě nejde.
A pak se rozhodnu, že to dám. Vystřelím jak raketa, plácnu s motorkou do náklonu, tři-dva-jedna-teď a beru za brzdy, co to dá, přičemž se motorku snažím držet pořád podél kružnice. No tak to je maso! Ani nevím jak, ale najednou stojím. Při dobržďování, kdy už rychlost byla malá a motorka dost zvednutá, mi dvakrát kopne páčka, ale jinak nic. Zkouším to zas a znova, doprava doleva, rychle i pomalu, a připadám si jak ve videohře s aktivovanou nesmrtelností.

Jak to funguje, uvidíte zde

Podrobnější technické informace najdete v ČMN 21/2013.


Přečtěte si také

Oranžová souhra detailů: KTM EXC 2014  1. 11. 2013  

Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Nepřehlédni na MotoLife

  • Motorbike 7/2020
  • Motorbike 6/2020
  • Motorbike 5/2020
  • Bridgestone rozšiřuje portfolio o čtyři nové pneumatiky s vynikající adhezí a ovladatelností
  • Motorbike 4/2020

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

Časopis Motorbike
včera v 16:26
     0   0
Motorbike test: BMW R1200GS Exclusive
Jaroslav Šíma
včera v 0:24
     1   0
Moje expozice "Motocykly s vůní dálek", se dostala až do AHA. Asi velká senzace... 
Magazín Motoroute
před 3 dny ve 14:38
     0   0
Vietnamem na motorce -  MotoRoute cestopis
Časopis Motorbike
před 3 dny ve 14:29
     0   0
Motorbike test: Ducati Scrambler 1100
Všechny příspěvky ...