Pošli motorku po koleni do zatáčky a prudce zabrzdi

vydáno 17. 10. 2013, text Jan Rameš, foto Bueonos Días

MSC je zkratka Motorcycle Stability Control a je to systém, který vyvinula značka Bosch ve spolupráci s KTM. Také se jako první objeví na 1190 Adventure 2014, ovšem půjde dodatečně implementovat i do letošních modelů, je to totiž jen softwarová záležitost. A já to na KTM vyzkoušel. Prudce v zatáčce zabrzdit? Můj pud sebezáchovy říkal, že se zabiju, ale nakonec jsem to dokázal.

Stojím na obrovské betonové ploše testovacího centra Bosch v německém Boxbergu, kolem na klopené dráze se prohánějí nějaká prototypová nezajímavá Ferrari či Mercedesy, vše v testovacím maskování, a klepou se mi ruce. Před chvílí jsme za naším průvodcem kroužili po vyznačených kružnicích o různém průměru, jsou tady nakreslené od 25 do 80 metrů. Rychlost tak od 60 do 130 km/h, ani nevím. A teď tam mám vyrazit sám, pěkně se položit do zákruty, a až budu v plném náklonu, musím vzít pořádně za brzdu. Ale fest, žádné šolichání.

Vyrážím a v duchu se proklínám, že mám na sobě textil, a ne koženou kombinézu. Tohle bude bolet… Kroužím jak sup nad mršinou, trvá mi věčnost, než se rozhodnu, pak se nadechnu a vezmu za brzdu. No dobře, tak jsem to jen tak trochu přimáčkl a hned motorku rovnal do přímého směru. Ještě pár takových pokusů a mířím zase do depa, musím se vydýchat, to prostě nejde.
A pak se rozhodnu, že to dám. Vystřelím jak raketa, plácnu s motorkou do náklonu, tři-dva-jedna-teď a beru za brzdy, co to dá, přičemž se motorku snažím držet pořád podél kružnice. No tak to je maso! Ani nevím jak, ale najednou stojím. Při dobržďování, kdy už rychlost byla malá a motorka dost zvednutá, mi dvakrát kopne páčka, ale jinak nic. Zkouším to zas a znova, doprava doleva, rychle i pomalu, a připadám si jak ve videohře s aktivovanou nesmrtelností.

Jak to funguje, uvidíte zde

Podrobnější technické informace najdete v ČMN 21/2013.


Přečtěte si také

Oranžová souhra detailů: KTM EXC 2014  1. 11. 2013  

Další iČMN články

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Články na MotoLife

  • Špeciálne farby MotoGP - 2010 až 2021
  • Drnovy testy z pravěku - Aprilia RSV 1000R |  Ducati 999 | Suzuki GSX-R 750
  • Špeciálne farby MotoGP - 2003 až 2009
  • Motorbike 9/2021
  • Drnovy testy z pravěku - 2005 Suzuki GSX-R 600

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 2 dny v 11:22
Memoriálu Luboše Tomíčka za dveřmi!

52. ročník Memoriálu Luboše Tomíčka se uskuteční 4. října, den po Zlaté přilbě, s ročním zpožděním. Původně plánovaný 52. ročník na loňský rok se nemohl kvůli zpřísnění vládních opatření konat. Z tohoto důvodu museli pořadatelé z Auto klubu Markéta závod odložit. Věříme, že se v letošním roce situace opakovat nebude a všichni si budou moci společně opět uctít památku skvělého československého jezdce na stadionu Markéta.

Harmonogram závodu:
13:00        Otevření pokladen
16:00        Otevření stadionu
18:00        Slavnostní nástup
18:10        Start závodu
cca 20:30    Konec závodu
20:40        Závěrečný ohňostroj

Zdroje: Auto klub Markéta při PSK Olymp Praha

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 2 dny v 10:28
Společnost Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli!

Piaggio Group vyhrává soud první instance o porušení evropského patentu proti společnosti Peugeot Motocycles v Paříži a Miláně. Po názvu Vespa je uznána také jedinečnost skútru Piaggio MP3.

Rozhodnutí pařížského soudu rovněž zakazuje společnosti Peugeot Motocycles na území Francie vyrábět, inzerovat, prodávat, dovážet, vyvážet, používat a/nebo vlastnit jakýkoli tříkolový skútr, který využívá ovládacího systému patentovaného společností Piaggio Group (včetně modelu Peugeot Metropolis), pod hrozbou zaplacení pokuty za každé padělané vozidlo.

Soud v Miláně zakazuje společnosti Peugeot Motocycles na území Itálie dovážet, vyvážet, prodávat a inzerovat (offline i online) model Peugeot Metropolis pod hrozbou pokuty ve výši € 6 000 stanovené za každé vozidlo, prodané po 30denní lhůtě od vyhlášení rozsudku. Společnost Peugeot Motocycles musí dále stáhnout všechna padělaná vozidla z prodeje v Itálii během 90 dnů pod hrozbou další pokuty ve výši € 10 000 za každý den prodlení ve vykonání příkazu.

Zdroje: Piaggio Group

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 4 dny v 15:59
OK, tohle skutečně stojí za přečtení, Šeri pokračuje moc pěkným článkem z prostředí MotoGP o speciálních barvách!

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 9 dny v 11:12
Piaty test z archívu - Drnovy testy z pravěku, tentokrát porovnávací test!

"Račte se zúčastnit vyprávění, kterak se snadno dostanete na hranu. Nechci říkat přímo snadno a bezpečně, ale rozhodně snadno a zábavně...."

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...