Troy Bayliss se vrací

vydáno 18. 1. 2018, text Petr Pour, Petr Hájek, foto Ducati a RZ

Trojnásobný mistr světa superbiků se vrací k závodění. V roce 2018 by se měl stát pravidelným účastníkem australského šampionátu kategorie Superbike.

Asi nikoho nepřekvapí, že osmačtyřicetiletý Australan bude sedlat motocykl značky Ducati, se kterou jsou spojeny jeho největší úspěchy. Pro tuto příležitost vytvořil vlastní tým DesmoSport Ducati. „Původně jsem chtěl v týmu nějakého mladého jezdce, ale po testování motocyklu jsem se rozhodl, že se sám pokusím získat titul australského šampiona, který mi tolik let unikal,“ svěřil se Bayliss serveru CycleOnline.com.au.

Bayliss přiznal, že má menší deficit v kondičním tréninku, ale na motocyklu se cítí skvěle. Jeho světové tituly jsou sice již fousaté (2001, 2006 a 2008) a stálým účastníkem mistrovství světa byl naposledy v roce 2008, ale ještě v roce 2010 testoval Ducati a spekulovalo se o jeho návratu do šampionátu a v roce 2015 se tak dokonce stalo, když na dva víkendy nahradil zraněného Davide Giugliana, jak jinak než na Ducati. Nejlepším výsledkem tehdy bylo deváté místo z prvního závodu v Thajsku a celkem si připsal 15 bodů, což mu v celkovém pořadí stačilo na 24. příčku.

Perličkou je fakt, že ASBK se druhým rokem účastní Baylissův čtrnáctiletý syn Oli, jenž startuje ve třídě Supersport 300.


Začalo to Monkey

Troy Bayliss se narodil v devětašedesátém v Taree, v australské provincii Nový Jižní Wales, nedaleko hlavního města Sydney. Vyrůstal v Taree na farmě svých rodičů Warrena a Lorraine. V šesti letech mu otec koupil Hondu Monkey, v deseti začal Troy jezdit motokrosy, což mu vydrželo čtyři roky. Pak propadl surfování a všechen volný čas trávil na pláži. V osmnácti poznal svou budoucí ženu Kim, která ho přivedla k cyklistice, a Troy začal závodit na kole. Na jakémkoliv, zkoušel všechny možné disciplíny, spíše v terénu a včetně triatlonu. Na kole jezdil i do práce, vyučil se lakýrníkem.

Teprve ve 23 letech si zase vzpomněl na motorky, koupil si Kawu ZX-R750 a začal s ní závodit. Brzy ale přešel na dvoudobou 250, protože to byla tehdy „serióznější třída“. S Kawasaki KR1 začal vyhrávat klubové závody a uspěl i v australském národním seriálu produkčních závoďáků. Vrátil se na čtyřtakt a oženil se s Kim. V australském šampionátu skončil na šestistovce šestý, o rok později druhý. To už bylo dost dobré, Troy se dostal do týmu Kawasaki Australia v kategorii Superbike a hned skončil sezonu na třetím místě. Další rok přešel k Suzuki a stal se vicemistrem.

Mistrovství světa superbiků jezdil od roku 1997, kdy startoval doma na divokou kartu na Suzuki. V následujícím roce si zajel dva závody v Evropě už na Ducati. Plnohodnotnou smlouvu pak měl od roku 2000. V roce 2003 přestoupil do MotoGP, kde vydržel do konce sezony 2005. Další rok už startoval zase v superbikách a rovnou získal svůj druhý titul mistra světa. Paradoxně v témže roce si střihnul ještě závod MotoGP ve Valencii a vyhrál ho. Bylo to jeho jediné vítězství v MotoGP.



Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...