Drama ve třídě Moto3, titul v Moto2

vydáno 27. 10. 2013, text hell, foto cílová fotografie, MotoGP - Dorna

Na trati společnosti Honda v japonském Motegi pokračovalo třetím podnikem tzv. pacifického turné mistrovství světa silničních motocyklů. O svém prvním životním titulu rozhodl ve třídě Moto2 Španěl Pol Espargaró, ale největší nervy prožívali jezdci ve třídě Moto3.

Že půjde do tuhého, bylo jasné už před startem, vždyť se v Japonsku odjely předposlední závody letošní sezony a už předchozí GP Austrálie ukázala, že se výsledky mohou ještě hodně proměnit. Navíc v Motegi prožili závodníci krušný začátek kvůli neustávajícímu dešti. Musely být totiž vynechány všechny páteční volné tréninky a poprvé si startovní pole všech tříd vyzkoušelo trať až v rovněž mokré sobotní kvalifikaci. V den závodů už svítilo slunce a trať byla suchá, a tak se namísto warm-upů konal ještě jeden přidaný volný trénink, aby se týmy mohly alespoň částečně vyrovnat s nastavením motocyklů na sucho.
Kvalifikaci třídy Moto3 nejlépe zvládl Alex Rins (posedmé v sezoně) před Maverickem Vinalesem, Alexem Márquezem a Luisem Salomem. Už v prvním kole upadli nejdříve Zulfahmi Khairudin s Bradem Binderem. O chvíli později sundal Isaac Vinales dalšího člena týmu KTM Ajo a vedoucího jezdce šampionátu, Luise Saloma. Ten ovšem znovu nasedl a pokračoval ve skoro beznadějné honičce za vzdálenými bodovanými příčkami. Zajížděl v té chvíli nejrychlejší časy a dokonce na chvíli překonal i rekord okruhu. Jenže pak přišel highsider a Salom upadl podruhé, tentokrát už definitivně. Odjel ale do depa bez zranění. Už před závodem měl na čele mistrovství jen pětibodový náskok před krajanem Alexem Rinsem, který sváděl bitvu o vítězství v čelní skupině s krajany Maverickem Vinalesem a Alexem Márquezem. Vypadalo to, že Salom definitivně přišel o naději na titul, Rinsovo vítězství by totiž znamenalo jeho průběžné první místo s dvaceti body náskoku na Saloma, a ve hře by byl také M. Vinales, který na Saloma před startem ztrácel 22 bodů. Ještě než tři Španělé protnuli cílovou čáru, došlo po chybě k pádu Alexe Rinse a Salom se rázem vrátil do téměř prohrané bitvy. V posledním kole se po menší chybičce Vinalese dostal do čela Márquez, který si o 0,027 sekundy přijel pro své první životní vítězství v závodě GP. A tak docela nečekaně zůstal Salom dál ve vedení o tři body před druhým Vinalesem a o původních pět bodů před Rinsem. Rins se sice na trať ještě znovu po chvíli vrátil, ale skončil až čtyřiadvacátý. V závěrečné Valencii nás tedy čeká přímý souboj této trojice o titul. V Japonsku si značka KTM připsala rekordní devatenácté vítězství v závodě za sebou.
Jakub Kornfeil zajel v mokré kvalifikaci šestnácté místo a do první desítky tentokrát během závodu ani jednou nenakoukl. Skončil na slušné jedenácté pozici, což v průběžném hodnocení znamenalo posun na desáté místo. Udržet se po Valencii v TOP 10 bude pro něj ale ještě těžké, protože má stejně bodů jako jedenáctý Fenati, dvanáctý Khairudin ztrácí jen tři body. Po závodě napsal Kuba do tiskové zprávy toto: „V první zatáčce jsem na tom byl velmi dobře. Jenže tam opět přilétl Binder a všechny kolem sebe rozrazil. Někdo tam kvůli němu dokonce spadl. Naštěstí jsem si toho ale včas všiml a neodskákal jsem to ještě i já. V další zatáčce byl dlouhý Toni Finsterbusch. Když se pak vracel do stopy, musel jsem hrozně zaklapnout a tři místa jsem ztratil. To je prostě výhoda těch startů ze zadních pozic, co si budeme povídat. Ve třetí zatáčce podobnou věc způsobil zase Luca Grünwald. Než jsem stáhl Finsterbusche a Öttla, stálo mě to dost sil a také pneumatik. Když už se sjela ta skupinka, bylo jasné, že o svou pozici budu bojovat tam. Vím ale, že o boj s Fenatim a Antonellim jsem se prostě připravil během toho začátku. Na druhou stranu vím, že závod se nevyhrává v prvním kole, tak nechci bláznit a pak přicházet o body, kterých už jsem letos opravdu hodně ztratil. Ze zámoří nějaké body vezeme, celkově se vracíme opět desátí. V týmu jsou moc spokojení. Já totéž necítím…“

Espargaró mistrem světa
Také následující Moto2 začala pádem. Přes motocykl Esteve Rabata upadl na výjezdu z první zatáčky Scott Redding a Alex Marinelarena a závod okamžitě zastavila červená vlajka. V té chvíli vedl Fin Kallio. Smůla to byla především pro Scotta Reddinga, který přišel o vedení v mistrovství minule v Austrálii po zlomenině zápěstí. O týden později však nastoupil a v kvalifikaci si vyjel čtrnáctou pozici. Po pádu už nemohl pokračovat. Po zastavení závodu ještě upadl Švýcar Aegerter, který proto jako jediný mohl znovu nastoupit, i když jen z pitline. Druhá část závodu byla vyhlášena na 15 kol. Velice brzy se na první pozici dostal Pol Espargaró a v závodě jasně zvítězil před Mikou Kalliem a Thomasem Lüthim. Dominique Aegerter se i přes svůj handicap dokázal vklínit na osmé místo a znovu tedy bodoval.

Lorenzo podruhé za sebou
Jorge Lorenzo si nejprve na mokru vyjel pole position, do první řady se spolu s ním postavil Marc Márquez a Nicky Hayden. Ducati se vůbec na mokru dařilo, kromě třetího místa Nickyho Haydena obsadil ještě Andrea Dovizioso šestou příčku, ve druhé řadě s ním stál Pedrosa a Rossi. Jenže Ducati své postavení na suchu nakonec neudržela, Hayden dojel devátý a Dovizioso desátý. Z kvalifikace původně nepostoupil Lukáš Pešek, když na nejrychlejšího Lorenza ztratil 9,461 sekundy na kolo. Ovšem jury ho na start po nedělním suchém tréninku nakonec pustila. Pešek ani Luca Scassa v barvách Cardion AB Motoracing týmu cíl neviděli, museli neplánovaně zajet do boxů. Zajímavostí byl také návrat a velice dobrý výkon Stefana Bradla po zranění.
Po startu šel do čela Lorenzo, za ním se seřadili Rossi, Márquez a Pedrosa. Valentino Rossi však brzy chyboval a začal se propadat. Po chvíli si ještě užil dalšího výletu do kačírku a znovu začínal až z jedenácté pozice, v cíli byl šestý. Trojice Lorenzo, Márquez, Pedrosa se ostatním vzdalovala a podle očekávání Márquez útočil na Lorenza. Několikrát mu to nevyšlo, a tak toho raději nechal a dojel si pro druhé místo, Pedrosa zůstal třetí. Lorenzo po vítězství na předchozím Phillip Islandu zvítězil podruhé za sebou a stáhl na Márqueze dalších pět bodů. Do poslední Valencie nastoupí oba vedoucí jezdci s rozdílem 13 bodů a nic tedy není ještě rozhodnuto. O to víc musí Marc Márquez litovat své minulé diskvalifikace. K chybě se přihlásil jeho tým Repsol Honda, který si údajně špatně vysvětil pravidla pro maximum kol na jednom stroji. 


Moto GP
Motegi (J)

Moto3:
1. A. Márquez (E KTM), 2. M. Vinales (E, oba KTM), 3. Folger (D, Kalex KTM), 4. Oliveira (P, Mahindra), 5. Fenati (I), 6. Miller (AUS, oba FTR Honda)… 11. Kornfeil (Kalex KTM)
Průběžně:
1. Salom (E, KTM) 300, 2. Vinales 298, 3. Rins (E, KTM) 295, 4. A. Márquez 200, 5. Folger 163, 6. Oliveira 144…10. Kornfeil 68

Moto2: 1. P. Espargaró (E), 2. Kallio (FIN, oba Kalex), 3. Lüthi (CH, Suter), 4. Simeon (B), 5. Simon (E, oba Kalex), 6. Terol (E, Suter)
Průběžně: 1. P. Espargaró 265, 2. Redding (GB) 224, 3. Rabat (E,) 204, 4. Kallio (FIN, všichni Kalex) 185, 5. Aegerter (CH, Suter) 151, 6. Lüthi 146

MotoGP: 1. Lorenzo (E, Yamaha), 2. M. Márquez (E), 3. Pedrosa (E), 4. Bautista (E, Honda), 5. Bradl (D, všichni Honda), 6. Rossi (I, Yamaha)
Průběžně: 1. M. Márquez 318, 2. Lorenzo 305, 3. Pedrosa 280, 4. Rossi 224, 5. Crutchlow (GB, Yamaha) 188, 6. 6. Bautista (Honda) 160… 24. Abraham (ART) 5



Další články z archivu

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před 20 hodinami
Jawa v Indii úspěšnější než Harley? Harley-Davidson pomalu opouští největší světový trh.
Euro Bike Fest
včera v 16:47

EURO BIKE FEST 2020 (Official aftermovie)
Časopis Motorbike
před 3 dny ve 21:44
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Všechny příspěvky ...