Španělská nadvláda pokračuje
vydáno 17. 6. 2013, text Ivo Helikar, foto Moto GP
Bylo zřejmé, že na domácím okruhu Montmeló poblíž Barcelony budou během GP Katalánska zářit především domácí závodníci. A přesně to se také vyplnilo, z devíti pódiových pozic si ve Španělsku nechali hned osm, jenom v prostřední třídě Moto2 jim to jedním bronzem trochu narušil Švýcar Thomas Lüthi.
Tenhle okruh je tak trochu obrazem španělských sportovních úspěchů poslední doby. Španělská federace se svým závodníkům ve všech motocyklových disciplínách věnuje naprosto nadstandardně a je to vidět právě na jejich sportovních výsledcích. Ať se dnes podíváte do jakékoliv motocyklové disciplíny, najdete tam mezi nejlepšími právě španělské jezdce. Vše začíná investicemi do mládeže a končí tituly mistrů světa. A tak tu rostou sportovci typu Jorge Lorenza, Toniho Boua, Ivana Cervantese a dalších. Ve Španělsku se nepodporují jen závodníci, ale staví se i nové okruhy a závodní tratě. Montmeló je jeden z příkladů z nedávné doby. Okruh o délce 4727 metrů byl otevřen v roce 1991, o čtyři roky později už prošel první úpravou. Nejrychlejší kolo tu zajel v roce 2008 Australan Casey Stoner (1:41,186), letos v kvalifikaci ho však pokořil vítěz kvalifikace třídy MotoGP, domácí Dani Pedrosa (1:40,893).
MotoGP
Právě silniční motocyklové závody jsou jednou z mnoha výkladních skříní zdejšího motocyklového sportu. GP Katalánska to v plné míře znovu potvrdila. V královské třídě si první řadu kromě Pedrosy zajistil Cal Crutchlow a Jorge Lorenzo, druhou řadu si vyjel Bautista, Hayden a M. Márquez, sedmý čas měl potom Rossi, který stál ve třetí řadě spolu s krajany Iannonem a Doviziosem.
Po startu šel do čela Lorenzo a první místo ani na chvíli neopustil. Jednu chvíli sice musel odolávat tlaku krajana Pedrosy, ale jinak si bez větších problémů zajistil letošní třetí vítězství z šesti odjetých závodů. Protože ale Dani Pedrosa dokončil GP Katalánska druhý, patří Lorenzovi i po tomto závodě jen průběžná stříbrná příčka. Kvůli špatnému výsledku v Le Mans totiž Lorenzo musí dohánět větší ztrátu a zatím je o sedm bodů druhý.
Většinu závodu spolu oba jezdci stáje Repsol Honda, Dani Pedrosa a Marc Márquez sváděli bitvu o druhé místo v závodě. Pedrosa však tentokrát tlaku svého týmového kolegy odolal. O všem zřejmě rozhodla Márquezova chyba dvě kola před koncem. Celé pódium tedy získali domácí jezdci. Pro čtvrté místo si potom osamoceně přijel Valentino Rossi. Toho v posledním závodě v Mugellu poslal k zemi Alvaro Bautista a v Katalánsku to hned v prvním kole málem zopakoval. Upadl ale až těsně za Rossiho motorkou, a tak italskou hvězdu tentokrát minul. Vůbec se tu hodně padalo, k zemi se poroučel kromě Bautisty například i Cal Crutchlow ze čtvrtého místa, Andrea Iannone, nebo Nicky Hayden a Hector Barbera. Také Lukáš Pešek upadl, na rozdíl od jiných však s velkou ztrátou mohl pokračovat dál. Nejlépe z jezdců na motocyklech CRT zajel opět Aleix Espargaró na ART, skončil osmý a průběžně mu patří výborná desátá pozice.
Moto2
Domácí Pol Espargaró si nejprve zajistil pole position před Scottem Redingem a Esteve Rabatem, a pak i vyrazil nejlépe do prvního kola. Výborný start se sice povedl Thomasi Lüthimu, ale v první zatáčce byl příliš dlouhý a z druhého místa o několik pozic klesnul. Vepředu si pomalu získávala menší náskok dvojice domácí jezdců, Espargaró, Rabat. Většinou vedl Pol Espargaró, ale v jednu chvíli se na prvním místě ukázal i Rabat. Také ve třídě Moto2 se hodně padalo, s katalánskou zemí se potkal např. Toni Elias, Louis Rossi, Xavier Simeon, Steven Odendaal, Marcel Schrotter nebo Ricardo Cardus, ten ovšem pokračoval a dojel s velkou ztrátou poslední. O bronz bojoval vedoucí jezdec této třídy, Scott Redding s Thomasem Lüthim. Švýcar byl úspěšnější a přijel si tak k velké radosti týmového šéfa Daniela Eppa pro své první letošní pódiové umístění, skončil třetí. Pol Espargaró zvítězil, Esteve Rabat zůstal i přes závěrečný souboj druhý.
Moto3
Pole position nejslabší objemové třídy si zajistil Španěl Luis Salom, spolu s ním se do první řady postavil ještě jeho krajan Alex Rins a Portugalec Miguel Oliveira. Do závodu nemohl nastoupit čtvrtý jezdec průběžného pořadí, Němec Jonas Folger, zranil se totiž v Itálii při motokrosovém tréninku. Nedařilo se našemu Jakubu Kornfeilovi, špatně zvolil obutí a klouzající motorka ho pustila jen na sedmnáctou startovní příčku. Po překonaných zdravotních problémech a čerstvé maturitě to pro něj bylo zklamání.
Samotný závod byl velkou španělskou bitvou. Na čele jezdila sedmičlenná skupina, složená hned z pěti domácích (Rins, A. Márquez, M. Vinales, Vazquez, Salom) a Portugalce Miguela Oliveiry a Australana Jacka Millera. Skupina se postupně zmenšovala, v závěru v ní zůstali už jen tři Španělé, Luis Salom, Alex Rins a Maverick Vinales.
Kdyby
Kdybychom si hráli na kdyby, mohlo to pro naše jezdce dopadnout velice dobře. Protože se ale na kdyby nehraje, dopadlo to hodně špatně, ani jeden z trojice našich reprezentantů v Katalánsku nebodoval. Ve třídě Moto3 sice Jakub Kornfeil začal velice slušně, hned po startu se dostal na jedenáctou příčku. Jezdil ve druhé skupině. Pak ho trochu zdrželi padající soupeři a musel se probojovávat na lepší pozice až z patnáctého místa. Byl už zpátky desátý a nejspíš by dokázal postoupit na osmou pozici, když byl donucený po pádu dalšího kolegy Belgičana Livia Loie, absolvovat cestu do kačírku. Propadl se až na sedmadvacáté místo a posléze ze závodu odstoupil.
Ve třídě MotoGP si výborně vedl Karel Abraham. Ze sedmnácté pozice na startovním roštu se probojoval na desáté místo. Colina Edwardse měl v té chvíli jen pár desetin sekundy před sebou, za sebou měl potom už větší mezeru. Mohl tedy reálně pomýšlet na umístění v první desítce. Předčasně ho ovšem zastavila závada na elektronice.
Lukáš Pešek startoval z třiadvacátého místa, po pádu byl sedmnáctý, to už však byla poslední příčka v závodě. Pak si díky pádu jednoho ze soupeřů polepšil na šestnáctou pozici, na patnáctého domácího Javiera Del Amora měl opravdu velkou ztrátu. Doháněl ho o 3 až 4 sekundy na kolo, přesto to nestačilo. Dojel o pár sekund za Del Amorem a na svůj první bod v MotoGP tak těsně nedosáhl. Možná, kdyby byl závod o kolo, dvě delší, dopadlo by to s velkou pravděpodobností jinak.
Moto GP
Barcelona (E)
Moto3: 1. Salom (E), 2. Rins (E), 3. Vinales (E), 4. A. Márquez (E, všichni KTM), 5. Vazquez (E), 6. Oliveira (P, oba Mahindra)
Průběžně: 1. Salom 127, Vinales 122, 3. Rins 101, 4. Folger (D, Kalex KTM) 63, 5. A. Márquez 48, 6. Oliveira 43... 11. Kornfeil (Kalex KTM) 27
Moto2: 1. P. Espargaró (E), 2. Rabat (E, oba Kalex), 3. Lüthi (CH, Suter), 4. Redding (GB), 5. Nakagami (J, oba Kalex), 6. Krummenacher (CH, Suter)
Průběžně: 1. Redding 114, 2. P. Espargaró 79, 3. Rabat 75, 4. Kallio (Kalex) 65, 5. Aegerter (CH) 61, 6. Terol (E, oba Suter)
MotoGP: 1. Lorenzo (E, Yamaha), 2. Pedrosa (E, Honda), 3. M. Márquez (E, Honda), 4. Rossi (I, Yamaha), 5. Bradl (D, Honda), 6. Smith (GB, Yamaha)… 16. Pešek (Ioda-Suter)
Průběžně: 1. Pedrosa 123, 2. Lorenzo 116, 3. M. Márquez 93, 4. Crutchlow (GB, Yamaha) 71, 5. Rossi 60, 6. Dovizioso (I, Ducati) 59… 23. Abraham (ART)
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2023
Závěr každého roku sebou nese několik tradičních momentů:
vánoční svátky, Silvestr a posledních jedenáct let i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek, tedy strojů, které budou dostupné na našem trhu
v příští sezóně. I tentokrát jsme Katalog rozdělili do několika kategorií
(Sport, Naked, Classic a custom, Adventure a touring, Enduro, cross a motard,
Skútry, Elektro a Quad) a jako vždy najd...
-
Motorbike 12/2022
Přestože do svátků zbývá ještě nějaký ten čas,
předvánoční shon už propukl naplno. Všude mraky lidí, nervozita stoupá...a
přitom by mělo jít přece o svátky klidu. A my vám pomůžeme se do toho klidu
„hodit“, je tu totiž zbrusu nové vydání Motorbike, které vám jistě zpestří
večer po hektickém dni. A pokud jste vůči okolnímu šílenství imunní (což vám
naprosto schvalujeme), tím lépe, o to více si posl...
-
Motorbike 11/2022
Pomalu se chystáme na italskou výstavu EICMA, ale ještě
předtím jsme si pořádně mákli na letošním předposledním vydání Motorbike.
Najdete v něm tradičně nejen slušnou dávku testů motorek, skútrů a čtyřkolek,
ale krom dalšího třeba i reportáže ze závodů či dalších akcí, vonících
benzínem. Prostě vše, o čem má správný motorkářský časopis být. A věříme, že se
vám i listopadový Motorbike (opět rozšíře...
-
Výměna olejového filtru motorky
Olejový filtr pomáhá čistit
motor, odstraňuje nečistoty z oleje motoru, jako například částečky kovů nebo
prach. Takto filtrovaný motorový olej je
velmi důležitý pro správné fungování motoru, jelikož znečištěný olej by mohl
poškodit součásti olejového čerpadla a zároveň dosedací plochy v motoru.
Podle všeobecných doporučení by
se měl olej v motorce měnit po ujetí každých 5-tisíc kilometrů, ne...
-
Motorbike 10/2022
Podzim? Že by konec sezóny? Ale kdepak, ještě se letos
určitě svezeme, jen jsou ty dny už o něco kratší. A abyste se večer nenudili,
máme pro vás nové vydání Motorbike. Jako obvykle plné nejen původních českých
testů jedno i dvoustopých strojů, ale i sportovních reportáží a aktuálních
informací z motocyklového světa. A opět jde o rozšířené vydání, tedy o 124
stran!
Testy
CFMOTO 700CL-X Adventure v...