Gajser zaskočil favority

vydáno 10. 3. 2016, text hell , foto Honda Gariboldi

Máme za sebou dvě první motokrosové GP sezony, v Kataru a Thajsku. A v královské třídě MXGP se dějí věci. Na prvním podniku zvítězil v obou jízdách Tim Gajser a ve druhém byl celkově stříbrný (20/16) za úřadujícím šampionem Romainem Febvrem.

Jasně že tu jsou další hvězdy, přinejmenším osminásobný mistr světa Antonio Cairoli, kterého v Thajsku přibrzdila smůla, ale připsal si alespoň nejrychlejší kolo. K výborným výkonům se už vloni vyprofiloval Rus Jevgenij Bobryšev, na svou příležitost čeká určitě i zástupce belgické školy Jeremy van Horebeek. A jsou tu i další. Zatím se nedá soudit, jaký bude další průběh šampionátu, ale jedno je jisté. Tim Gajser se v Kataru stal nejmladším vítězem závodu královské třídy. I když do MXGP přišel jako úřadující mistr světa objemově slabší MX2, nepočítalo se, že by mohl hned od začátku čeřit vody v soubojích s největšími motokrosovými jezdci současnosti. Vždyť loňský titul v MX2 vybojoval až v samotném závěru šampionátu, navíc po odpadnutí suveréna posledních sezon, Nizozemce Jeffreyho Herlingse, který v posledních dvou letech přišel o titul kvůli zranění.
Devatenáctiletý Slovinec Tim Gajser (startovní číslo 243) se narodil 8. září roku 1996. Na svém kontě má doposud šest vítězství v závodě GP, 5x ve třídě MX2 a jedno v královské MXGP. Letos startuje na Hondě v týmu Honda Gariboldi, za který jel MX2 i v sezonách 2014 a 2015. Svou první GP absolvoval v roce 2012 v italské Faenze, první vítězství získal vloni v Trentinu, rovněž v Itálii. V hledáčku továrních týmů je však už dlouho, protože v roce 2007 se stal evropským mistrem třídy 65, o dva roky později zvítězil v evropských pětaosmdesátkách a v roce 2012 se stal kontinentálním mistrem třídy 125. V tom samém roce si vyzkoušel i MS třídy MX2. V letech 2012 a 2013 startoval na motocyklu KTM, od sezony 2014 přesedl na Hondu. Zatímco v sezoně 2013 skončil v MS třídy MX2 dvacátý, o rok později už si polepšil na páté místo.
Zajímavé je jeho srovnání s vítězem druhého letošního podniku, Francouzem Romainem Febvrem (narozen 31. 12. 1991, startovní číslo 461), a s Antoniem Cairolim (narozen 23. 9. 1985, startovní číslo 222).

Febvre se v MS poprvé ukázal rovněž v roce 2012 ve třídě MX2. Bylo to ale o několik závodů dříve než Gajser. Na svém kontě má doposud deset vítězství v GP (1x ve třídě MX2 a 9x v MXGP). V roce 2014 startoval s Husqvarnou a skončil v MS MX2 třetí. Vloni přestoupil do MXGP na Yamahu a startovnímu poli kraloval v celé druhé polovině mistrovství. Dříve se zabýval také supermotem a jezdil spolu s Petrem Vorlíčkem za německý t��m Dirka Spaniola. Zajímavostí hodnou Blesku je, že ho Petr tehdy naučil několika hlavně sprostým českým slovům, která Febvre s oblibou neopomene připomenout při každém setkání s českými jezdci, kteří dobře znají jeho drnčivé „Nazdarrr ču..ku...“. V sezoně 2015 vybojoval titul mistra světa královské motokrosové třídy a jak se zatím zdá, zůstal největším favoritem i pro letošní rok. V Kataru ho ještě brzdilo zranění lokte, o týden později v Thajsku už zvítězil v obou jízdách a na třetím podniku v nizozemském Valkenswaardu převezme od Gajsera červenou tabulku.
Loňský start do sezony, a pak ani závěr, nevyšel třicetiletému sicilskému Italovi Antoniu Cairolimu (KTM). Na začátku se ještě plně nevylízal ze zranění a sezonu po dalším zranění nedokončil. Má však stále velkou motivaci. Doposud získal dva tituly ve třídě MX2 a šest ve třídě MX1 a MXGP. Má před sebou jasnou vizi, Stefan Everts získal deset titulů, on je momentálně v historických tabulkách druhý nejúspěšnější jezdec a na dosah má přinejmenším vyrovnání Evertsova rekordu. Jenže čas se mu krátí a jak je vidět, do třídy přicházejí každým rokem nové mladé hvězdy, s nimiž to bude mít rok od roku těžší. Do této doby získal 74 vítězství v GP – 24x ve třídě MX2 50x v MX1 a MXGP. Do MS nastoupil poprvé už v roce 2004 a hned ve své první sezoně skončil třetí. 
Necháme se překvapit, zda letos uspěje mládí, nebo zkušenost.

Průběžně MXGP po dvou podnicích: 1. Febvre (F, Yamaha) 92, 2. Gajser (SLO, Honda) 86, 3. Bobryšev (RUS, Honda) 74, 4. Van Horebeek (B, Yamaha) 68, 5. Cairoli (I, KTM) 64, 6. Simpson (GB, KTM) 57, 7. Strijbos (B, Suzuki) 48, 8. Searle (GB, Kawaaki) 47, 9. Nagl (D, Husqvarna) 44, 10. Townley (NZL, Suzuki) 42...


Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2023
  • Motorbike 12/2022
  • Motorbike 11/2022
  • Výměna olejového filtru motorky
  • Motorbike 10/2022

Příspěvky motorkářů

Časopis Motorbike
včera ve 12:49
𝗖𝗙𝗠𝗢𝗧𝗢 𝟳𝟬𝟬𝗖𝗟-𝗫 𝗔𝗱𝘃𝗲𝗻𝘁𝘂𝗿𝗲
Na dlouhodobý test se můžete těšit v našem časopisu Motorbike, který si můžete předplatit a bude vám chodit rovnou do schránky!
Bikes.cz
4. ledna
Letos uplyne 120 let od založení společnosti Harley-Davidson
Časopis Motorbike
18. prosince
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2023 je právě v prodeji. Víc se dozvíš na www.motolife.cz/.../motorbike-katalog-motocyklu-skutru-a-ctyrkolek-2023-motorbike-45f6
Časopis Motorbike
9. prosince
😍 Motorbike 12/2022 😍
Je tu zbrusu nové vydání Motorbike, které vám jistě zpestří večer po hektickém dni. A pokud jste vůči okolnímu předvánočnímu šílenství imunní (což vám naprosto schvalujeme), tím lépe, o to více si poslední Motorbike tohoto roku vychutnáte! Víc na:  www.motolife.cz/.../motorbike-12-2022-motorbike-45f5
Všechny příspěvky ...