Světový motocyklový supervíkend
vydáno 19. 4. 2015, text hell, foto MotoGP.com
Teď už je jasně vidět, že se letošní sezona rozběhla na plné obrátky. Dokonce tak, že nebylo jasné, čemu dát na počítačovém monitoru přednost. Úvodu do seriálu GP ploché dráhy ve Varšavě, MS a AMA superkrosu, čtyřiadvacítce Le Mans - MS endurance, superbikům v Assenu, MotoGP v Argentině nebo motokrosu v Trentinu.
Tak ve zkratce jedno po druhém:
MotoGP, Termas de Rio Hondo (RA):
Moto3: Od prvního tréninku bylo vidět, že Karlu Hanikovi argentinský okruh sedí. V prvním tréninkovém dni si dokonce zajistil třetí nejlepší čas za Kentem a se stejnou hodnotou, jakou získal druhý Livio Loi. V závěru kvalifikace si šestým časem potřetí v kariéře vyjel druhou startovní řadu. Jakubu Kornfeilovi se podobný kousek nepodařil, startoval až ze dvacáté pozice. Pole position na poslední chvíli získal Hanikův týmový kolega, Miguel Oliveira, který dokázal předstihnout suverénního Dannyho Kenta.
V závodě se rychle dostal Kent na první místo a všem se začal rychle vzdalovat. Velká skupina pak bojovala o druhé místo. Jel v ní nejen Hanika, ale také Kornfeil, který se dokonce držel kolem šestého a sedmého místa. Pak se ale propadl na patnáctou pozici a v cíli byl nakonec čtrnáctý.
Hanika sice klesl do druhé desítky, stále však měl nejlepší jezdce na dosah. Ve druhé části závodu jezdil kolem desátého až dvanáctého místa. A to i po srážce a pádu Antonelliho a Navarem, viníkem byl jednoznačně Navaro.
V posledním kole však Hanika jel výborně a v cíli si zajistil své doposud nejlepší umístění v seriálu MS, skončil totiž na skvělém sedmém místě.
S náskokem více jak 10 vteřin zvítězil Danny Ken, druhé místo vybojoval těsně Efren Vazquez před Isaacem Vinalesem, Miguelem Oliveirou, Bradem Binderem, Fabiem Quartararem a Karlem Hanikou, který za sebou nechal Fenatiho, Bastianiniho, Aja a Bagnaiu. Jezdci na druhém až patnáctém místě přijeli do cíle s rozdílem 2,4 sekundy.
Moto3: 1. Kent (GB), 2. Vazquez (E, oba Honda), 3. I. Vinales (E, Husqvarna), 4. Oliveira (P), 5. Binder (ZA, oba KTM), 6. Quartararo (F, Honda), 7. Hanika, 14. Kornfeil (oba KTM)
Průběžně: 1. Kent 66, 2. Vazquez 49, 3. Bastianini (I, Honda) 40, 4. Quartararo 39, 5. I. Vinales 33, 6. Binder 28… 9. Hanika 18, 16. Kornfeil 7
Moto2: Dramatický byl začátek závodu, kdy si to o vedení rozdávali Zarco, Lowes, Simeon, Kallio a Rins. Ještě v prvním kole se z vedoucí skupiny vydal na výlet mimo trať Němec Folger a přišel tak o pódiové ambice. Ze závěru startovního pole se ale nakonec probojoval na devátou příčku. Na čelo se dostal Francouz Johann Zarco a s přehledem zvítězil. Dvě kola před koncem předjel Sama Lowese Alex Rins a v tomto pořadí dojeli do cíle. Rins ještě Lowesovi v závěrečných kilometrech poodjel.
Moto2: 1. Zarco (F), 2. Rins (E, oba Kalex), 3. Lowes, (GB, Speed Up), 4. Kallio (FIN), 5. Morbidelli (I), 6. Lüthi (CH, všichni Kalex)
Průběžně: 1. Zarco 53, 2. Rins 49, 3. Lowes 41, 4. Morbidelli 33, 5. Folger (D, Kalex) 32, 6. Kallio 31
MotoGP: Marcu Márquezovi stačilo pro zisk další Pole postion jen pár posledních minut kvalifikace. Za poslední tři kola ještě svůj čas dvakrát vylepšil a pak si objel jedno v pohodovém tempu. V první řadě spolu s ním stáli ještě Aleix Espargaró, což byl zatím největší úspěch Suzuki po jejím návratu do startovního pole královské třídy, a Andrea Iannone, tedy značky, Honda, Suzuki a Ducati. Na jezdce Yamahy zbyla 5. příčka (druhá řada, Lorenzo) a 8. pozice (třetí řada, Rossi). Karel Abraham se na startu postavil do šesté řady na sedmnáctou pozici mezi Stefana Bradla a Pola Espargaró, což vůbec nebyl špatný výsledek proti předchozím dvěma závodům.
V závodě to ale bylo horší, skončil bez bodů až jednadvacátý.
Po startu se rychle dostal na čelo Marc Márquez a všem ujel. Závod ale nakonec udělal Valentino Rossi. Na začátku se zdržel, když do sebe narazili v první zatáčce s jednou z dvojice továrních Ducati. V té chvíli byl až osmý, ale pak udolával jednoho soupeře za druhým. Nejprve svedl bitvu s týmovým kolegou Lorenzem a postoupil na šesté místo. Márquez mezi tím zajel nový rekord okruhu. Pak si Rossi poradil Iannonem, Crutchlowem a Doviziosem. Márquez měl v té chvíli náskok více jak 4,1 sekundy. Postupně však Márqueze stahoval, a tři kola do konce už byl 0,5 sekundy za ním. Pak začala nejostřejší bitva závodu mezi vedoucím Márquezem a druhým Rossim. Rossi, který měl na zadním kole obutou extra tvrdou pneumatiku, měl možná nad Márquezem menší výhodu, a také bylo vidět, že projíždí rychleji zatáčky. Párkrát si své pozice vyměnili a pak Rossi definitivně zaútočil. Márquez to však nechtěl vzdát a motocykly se opřely o sebe. Rossi však byl v té chvíli první. Márquez se předním kolem opřel do zadního Rossiho a upadl. Jeho jízda skončila v posledním kole pádem a dál nepokračoval. Rossi si tak přijel pro své druhé vítězství ze tří odjetých závodů. Incident ale začala v zápětí vyšetřovat Dorna. Vypadá to však, že se na výsledku už nic nezmění, Rossi si jen držel svou stopu.
MotoGP: 1. Rossi (I, Yamaha), 2. Dovizioso (I, Ducati), 3. Crutchlow (GB, Honda), 4. Iannone (I, Ducati) 5. Lorenzo (E), 6. Smith (GB, oba Yamaha)
Průběžně: 1. Rossi 66, 2. Dovizioso 60, 3. Iannone 40, 4. Lorenzo 37, 5. M. Márquez (E, Honda) 36, 6. Crutchlow 34
GP Plochá dráha, Varšava (PL)
Pořádání GP ploché dráhy se Polákům na varšavském národním stadionu nepovedlo. Slibovali původně ještě zajímavější závody, než se jezdí na stadionu v Cardiffu, ale nakonec museli být rádi, že je 53 tisíc diváků na fotbalových ochozech nevzalo vzteky útokem. Možná to byl hlavní důvod, proč se závod nezrušil už po trénincích, když muselo být jasné, že dráha není na takový závod ani v nejmenším připravená. Nakonec se odjely tři série po čtyřech jízdách a dál už pokračovat nešlo. Nejen, že jsme viděli spoustu pádů, ale nefungovalo ani startovní zařízení. Debaty mezi jezdci a rozhodčími byly skoro stejně dlouhé, jako samotné závodění. Zajímavostí varšavského startu byla určitě divoká karta, s níž startovala domácí hvězda, Tomasz Gollob.
GP Plochá dráha, Varšava (PL)
Do výsledkové listiny se závod zapsal za stavu po dvanácté jízdě: 1. Matej Zagar (SLO) 8, 2. Chris Harris (GB) 7, 3. Jaroslaw Hampel (PL) 7, 4. Niels-Kristian Iversen (DK) 7, 5. Michael Jepsen Jensen (DK) 5. 6. Greg Hancock (USA) 5. 7. Tai Woffinden (GB) 5, 8. Andreas Jonsson (S) 4, 9. Jason Doyle (AUS) 4, 10. Tomas H. Jonasson (S) 4, 11. Tomasz Gollob 4…
MS Motokros, Trentino (I)
V italském Trentinu si to o světové body rozdaly třídy MX2 a MXGP. Pro celkové první místo v objemově slabší třídě MX2 si přijel mladý Slovinec Tim Gajser. Nizozemský favorit Jeffrey Herlings zvítězil v první jízdě právě před Gajserem, ve druhé ale musel dohánět větší ztrátu. Podařilo se mu dostat na druhou pozici za Gajsera a začal ho rychle dotahovat. Vypadalo to na rozhodující souboj v posledním kole, kdy se Herlings dotáhl až na Gajserova záda. Pár stovek metrů před cílem ale upadl a do cíle dojel 16 sekund za Gajserem. O body se podělili, ale první životní vítězství si zapsal právě Gajser.
Také v královské MXGP rozhodlo pořadí v jízdách. V té úvodní zvítězil Antonio Cairoli před Maxem Naglem, Clementem Desallem a Ryanem Villopotem.
Do druhé jízdy odstartoval nejlépe Maximilian Nagl a svůj náskok před ruhým Cairolim začal rychle zvětšovat. Rozjížďku poznamenaly pády, nejprve při souboji mezi Desallem a Villopotem upadl na záda Villopoto. Bolestivé zranění mu nedovolilo dál pokračovat. Po chvíli se ošklivě se zemí potkal i Clement Desalle. Do cíle přijel první Nagl, následován Cairolim a Romainem Febvrem. Desalle byl čtvrtý. Celkovým vítězem se při rovnosti bodů s Cairolim stal Max Nagl. Stalo se tak potřetí ze čtyř odjetých podniků.
MS MX Trentino (I)
MX2: 1. Gajser (SLO, Honda) 47 (22/25), 2. Herlings (NL, KTM) 47 (25/22), 3. Tixier (F) 40 (20/20), 4. Ferrandis (F) 34 (16/18), 5. Anstie (GB, všichni Kawasaki) 32 (18/14), 6. Seewer (CH, Suzuki) 29 (14/15)
Průběžně: 1. Herlings 172, 2. Ferrandis 159, 3. Jonass (LV, KTM) 133, 4. Gajser 126, 5. Lieber (B) 101, 6. Guillod (CH, oba Yamaha) 101
MXGP: 1. Nagl (D, Husqvarna) 47 (22/25), 2. Cairoli (I, KTM) 47 (25/22), 3. Desalle (B, Suzuki) 38 (20/18), 4. Febvre (F, Yamaha) 34 (14/20), 5. Paulin (F) 32 (16/16), 6. Bobryšev (RUS, oba Honda) 28 (13/15)
Průběžně: 1. Desalle 171, 2. Nagl 170, 3. Cairoli 170, 4. Febvre 129, 5. Paulin 128, 6. Villopoto (USA, Kawasaki) 124
WSBK, Assen (NL)
V obou závodech MS Superbike zvítězil Jonathan Rea, před Chazem Daviesem a Michaelem vd. Markem.
V rozmezí jedné sekundy se seřadilo celé pódium třídy Supersport, zvítězil Turek Sofuoglu před Francouzem Cluzelem a Britem Smithem. Čtvrtý dojel člen českého týmu Intermot Ponyexpres, Američan Jacobsen.
Své první letošní pódium vybojoval na bronzovém stupínku Ondra Ježek ve třídě Superstock 1000. Zvítězil Ital Savadori (Aprilia) před krajanem de Rosou. Druhou až čtvrtou příčku obsadil model Ducati Panigale.
Ve třídě Superstock 600 si první příčku těsně zajistil Turek Razgatioglu před Italem Rinaldim. Ve druhé jízdě Razgatioglu vítězství zopakoval a zatím neztratil ani bod. Druhý skončil Ital Caricasulo, který drží druhou příčku i průběžně.
WSBK
Assen (NL)
SBK, 1. závod: 1. J. Rea (GB, Kawasaki), 2. Davies (GB, Ducati), 3. Vd. Mark (NL, Honda), 4. Haslam (GB, Aprilia), 5. Sykes (GB, Kawasaki), 6. Torres (E, oba Aprilia),
2. závod: 1. J. Rea, 2. Davies, 3. Vd. Mark, 4. Haslam, 5. Sykes, 6. Torres
Průběžně: 1. J. Rea 190, 2. Haslam 140, 3. Davies 123, 4. Sykes 88, 5. Torres 83, 6. Guintoli (F, Honda) 65
SSP: 1. Sofuoglu (TR, Kawasaki), 2. Cluzel (F, MV Agusta), 3. Smith (GB, Honda), 4. Jacobsen (USA, Kawasaki), 5. Rolfo (I, Honda), 6. Zanetti (I, MV Agusta)
Průběžně: 1. Sofuoglu 80, 2. Jacobsen 55, 3. Cluzel 45, 4. Smith 45, 5. Zanetti 41, 6. G. Rea (GB, Honda) 37
SST1000: 1. Savadori (I, Aprilia), 2. De Rosa (I), 3. Ježek (oba Ducati)
Průběžně: 1. Savadori 45, 2. De Rosa 33, 3. Ježek 27
SST600, 1. závod: 1. Razgatioglu (TR), 2. Rinaldi (I, oba Kawasaki) 20, 3. Tuuli (FIN, Yamaha)
2. závod: 1. Razgatioglu, 2. Caricasulo (I, Honda), 3. Duwelz (B, Yamaha)
Průběžně: 1. Razgatioglu 75, 2. Caricasulo 45, 3.Rinaldi 40
MS SX:
Závodilo se v kalifornské Santa Claře. O titulu pro rok 2015 už bylo rozhodnuto, po minulém podniku se mistrem USA a současně světa stal tovární jezdec KTM, Ryan Dungay. Před námi jsou už jen poslední dva podniky.
Také zde si nenechal vzít ve dvacetikolovém finále vítězství a potvrdil tak svou letošní severoamerickou nadvládu. Na stupně vítězů s ním vystoupal Eli Tomac a Weston Peick. V západních dvěstěpadesátkách také zvítězil ten nejlepší, tedy Cooper Webb, před Justinem Hillem a Alexem Martinem.
SX, průběžně:
450: 1. Dungey (USA, KTM) 343, 2. Tomac (USA) 258 3. Seely (USA, oba Honda) 239, 4. Reed (USA, Kawasaki) 212, 5. Canard (USA, Honda) 204, 6. Bagget (USA, Suzuki) 190
Průběžně 250 West: 1. Webb (USA, Yamaha) 186, 2. MceIrath (USA, KTM) 124, 3. Osborne (USA, Husqvarna) 117
MS Endurance, 24 hodin Le Mans (F):
Tým Suzuki Endurance Racing Team (SERT) jasně zvítězil v úvodním podniku letošního světového seriálu ve 38. ročníku 24 hodin Le Mans na okruhu Bugatti. Za tým startovali jezdci Vincent Philippe, Anthony Delhalle a nový člen Etienne Masson. Dokonce překonali rychlostní rekord a svým největším soupeřům na druhé pozici, týmu SRC Kawasaki s jezdci Gregory Leblancem, Mathieu La Grivem a Fabienem Foretem ujeli sedm kol. V kvalifikaci skončil SERT čtvrtý, ale měli dobře zorganizovaný celý průběh závodu včetně jezdecké výměny a tankování. Do závodu bylo přihlášeno celkem 56 týmů a vítězní jezdci absolvovali 833 kol.
V závodu třídy Superstock zvítězili Baptiste Guittet, Gregg Black a Roman Maitre.
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 10/2024
Na sociálních sítích se začíná
pomalu řešit, jestli už motorku zazimovat nebo ještě pár týdnů počkat. My
doporučujeme nijak se zimním spánkem nespěchat, určitě se ještě najde pár
hezkých dní a byla by škoda se neprojet. No a večer, až se vrátíte, se můžete
začíst do aktuálního vydání Motorbike, letos již desátého. Co vás v něm čeká? Testy Aprilia Tuono V4 Factory 1100
Zdá se to jako chv...
-
Hvězdné Dymokury!
Předposlední
roadracingový závod letošního roku – Dymokury, byl ve znamení úspěchu pro
všechny tři závodnice Wonder Women Racing Teamu. Všechny tři týmové závodnice
nastoupili do závodního víkendu s různými ambicemi a ty se jim nakonec
podařilo uskutečnit.
Kristýna Jakesh letos odjela většinu závodů a
v celkovém hodnocení si vede velice dobře. Do Dymokur nastoupila ve skvělé
formě...
-
Motorbike 9/2024
Hlásíme se po prázdninách zpět do
služby! Uteklo to jako voda, ale nevadí, už jsme se do práce těšili. I když
spíš bychom měli napsat, že jsme se těšili zpátky do redakce, protože díky
tomu, že je pro nás ta práce zároveň tím největším koníčkem, v podstatě vlastně
nikdy nekončí, ani o dovolené...ale dost úvah, mrkněte, co jsme si pro vás do
aktuálního Motorbike připravili. Není toho málo a jako už...
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...