Tak trochu divný závod
vydáno 20. 10. 2013, text Hell, foto MotoGP
O tom, že by mohl nově položený drsný asfalt okruhu na australském Phillip Islandu způsobovat potíže, se vědělo, a mnozí jezdci na to také dopředu upozorňovali. Nakonec se musely dít doslova divy, aby se GP Austrálie mohla vůbec konat.
Zkracovaly se závody jednotlivých tříd a nejhůře v tomto ohledu dopadla královská MotoGP. Z naplánovaných 27 kol zbylo jen devatenáct, a navíc bylo rozhodnuto, že jezdci po desátém kole musejí zajet do boxů vyměnit motocykl s novým obutím. Ze závodů se tak nedobrovolně stala spíš soutěž s jedním technickým prvkem, jak nejrychleji zvládnout přesednutí z jednoho na druhý motocykl. Pokud by během závodu navíc začalo pršet, neměly by závodníci připravený další stroj s mokrým nastavením a muselo by se do restartu déle čekat. Zvyšovalo se i nebezpečí, co se stane v plné boxové uličce, až tam všichni najednou zajedou, i když tu byla nejvyšší povolená rychlost 60 km/h. Co ovšem vymyslí horké hlavy bojující o sekundy, se dalo jen těžko odhadovat.
Do závodu proti původním předpokladům nemohl po operaci nastoupit ještě Stefan Bradl, Pole position zajel Jorge Lorenzo, do první řady se spolu s ním postavil Marc Márquez a Valentino Rossi. Jorge Lorenzo se dostal do nebezpečné situace už během tréninku, kdy narazil do letícího racka. Ten naštěstí zůstal zaklíněný zboku na kapotě jeho Yamahy a vyhnul se jezdcově hlavě i tělu. Tohle nebezpečí je na Phillip Islandu pokaždé.
Lorenzo od startu
Do zkráceného závodu nejlépe odstartoval Jorge Lorenzo, následován Marcem Márquezem, Danim Pedrosou, Bradley Smithem a Valentinem Rossim, který se rychle dostal na čtvrté místo. Luca Scassa v barvách týmu Cardion AB Motoracing vyjel osmnáctý, Lukáš Pešek jednadvacátý. Pešek se propadl na dvaadvacátou pozici, Scassa postupoval na sedmnácté místo, ale za chvíli jezdil devatenáctý. Nejprve to vypadalo, že si Lorenzo vybuduje malý náskok, ale dvojice jezdců týmu Repsol Honda to nedopustila a na Lorenza se znovu dotáhla. Za touto trojicí už byla citelná mezera, jako tomu v této sezoně bývá skoro pokaždé. Za sebou vlastně jezdily dvě trojčlenné skupiny, Lorenzo, Márquez, Pedrosa a Rossi, Bautista, Crutchlow, v obou se tvrdě bojovalo o lepší umístění. Marc Márquez několikrát zaútočil na vedoucího Lorenza, ale o dalším průběhu rozhodla, skoro jako ve světě F1, zastávka v boxech. Dani Pedrosa zajel pro nově obutý stroj o kolo dříve, ale nebyl sám, do dlouhé boxové uličky zamířil například Bautista a další. Po desátém kole se pro nový motocykl vydal i Jorge Lorenzo, zato Marc Márquez to nestihl, nebo zapomněl nebo nechtěl, a jel dál. Lorenzo se vrátil před Pedrosou, když ale vyjížděl Márquez, střetl se s Lorenzem v zatáčce. Ani jednomu se naštěstí nic nestalo, moc však nescházelo. Márquez se propadl na třetí pozici, protože ale Pedrosa nestačil před vjezdem do boxové uličky dostatečně zpomalit, musel svého týmového kolegu pustit znovu před sebe. Po pár minutách jury rozhodla diskvalifikovat Márqueze za pozdní výměnu motocyklu a od této chvíle bylo zaděláno na drama letošního závěru sezony. V závodě zvítězil Lorenzo před Pedrosou, další skupinu přivedl do cíle na třetím místě Rossi. Rozdíl mezi Márquezem a Lorenzem se dva závody před koncem zúžil na 18 bodů, přitom se před začátkem závodu už spekulovalo o tom, že by Márquez v Austrálii mohl získat předčasně titul. Lorenzo si na Phillip Islandu sáhl na své první vítězství na této trati. Mohl tak oslavit svůj stý start ve třídě MotoGP. Yamaha v Austrálii zvítězila naposledy v roce 2005 v sedle s Valentinem Rossim. Scassa dojel šestnáctý, těsně za patnáctým Petruccim a Pešek devatenáctý. Vítězem seriálu motocyklů specifikace CRT se stal Alex Espargaró, i když v závodě se více dařilo Randymu de Punietovi. Už ho totiž nikdo nemůže předstihnout.
Souboje v nižších třídách
O vítězi třídy Moto3 rozhodla až cílová kamera. O 0,003 sekundy na první místo dosáhl Alex Rins před Maverickem Vinalesem. Třetí v těsném sledu skončil vítěz kvalifikace Luis Salom. Jakub Kornfeil bodoval dvanáctým místem. Na čele šampionátu se udržel alespoň do příštího závodu Luis Salom, vede nyní o zanedbatelných pět bodů před Rinsem. Jedenáctému Kornfeilovi chybí dva body do první desítky.
Společnost Dunlop sice připravila na GP Austrálie pro třídu Moto2 nové zadní pneumatiky, přesto byl závod zkrácen na sprinterských 13 kol. Vedoucí jezdec této třídy Brit Scott Redding si v sobotu zlomil zápěstí a byl mimo hru. Pole position zajel jeho největší soupeř v boji o titul, Pol Espargaró. Ten také zvítězil, v jediné sekundě s ním protnul cílovou čáru ještě Thomas Lüthi, Jordi Torres a Simone Corsi. Do čela MS se vyhoupl Pol Espargaró. Své první body si připsal Gino Rea, který ale už druhý závod nestartuje v barvách českého týmu montže Brož, ale s motocyklem Speed Up za Arginano & Gines Racing tým.
Moto GP
Phillip Island (AUS)
Moto3: 1. Rins (E), 2. Salom (E), 3. M. Vinales (E), 4. A. Márquez (E, všichni KTM), 5. Miller (AUS, FTR Honda), 6. Folger (D, Kalex KTM)… 12. Kornfeil (Kalex KTM)
Průběžně: 1. Salom 300, 2. Rins 295, 3. Vinales 278, 4. A. Márquez 175, 5. Folger 147, 6. Oliveira (P, Mahindra) 131…11. Kornfeil 63
Moto2: 1. P. Espargaró (E, Kalex), 2. Lüthi (CH), 3. Torres (E, oba Suter), 4. Corsi (I), 5. De Angelis (RSM, oba Speed), 6. Aegerter (CH, Suter)
Průběžně: 1. P. Espargaró 240, 2. Redding (GB) 224, 3. Rabat (E) 204, 4. Kallio (FIN, všichni Kalex) 165, 5. Aegerter 143, 6. Nakagami (J, Kalex) 138
MotoGP: 1. Lorenzo (E, Yamaha), 2. Pedrosa (E, Honda), 3. Rossi (I), 4. Crutchlow (GB, oba Yamaha), 5. Bautista (E, Honda), 6. Smith (GB, Yamaha)… 19. Pešek (Ioda-Suter)
Průběžně: 1. M. Márquez (E, Honda) 298, 2. Lorenzo 280, 3. Pedrosa 264, 4. Rossi 214, 5. Crutchlow 179, 6. Bautista 147… 23. Abraham (ART) 5
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Výstava MOTOCYKL PRAHA 2023
V pražských Letňanech proběhla ve dnech 2.–5. března
již 23. výstava motocyklů, čtyřkolek a příslušenství. Nedílnou součástí veletrhu
byla výstava custom staveb a přestaveb Bohemian Custom Motorcycles.
Dalo by se říct, že jarní výstava motocyklů se po třech
letech konečně vrátila k normálu a bude opět tím pomyslným startem nadcházející
motorkářské sezóny. Také návštěvnost potvrdila obrov...
-
Výsledky ankety Motocykl roku 2023
Na letňanském výstavišti
byly oceněny vítězné stroje v šesti kategoriích prestižní ankety Motocykl
roku. Hlasovat v anketě Motocykl
roku mohla veřejnost během února, jejich hlasy společně s hlasy odborné
poroty rozhodly o vítězstvích v kategoriích adventure, cestovní,
chopper, naháče, skútry a sportovní.V porotě v čele s jejím
předsedou Filipem Tichým zasedl...
-
Motorbike 3/2023
Asi se nedalo čekat, že bychom už začátkem března vyrazili
houfně na silnice a těšili se z prvních letošních kilometrů. Přeci jen nežijeme
ani ve Španělsku, ani na jihu Itálie, takže si budeme muset ještě pár dní na
pořádnou vyjížďku nechat zajít chuť. Co se ale čekat dalo, je březnové vydání
Motorbike. A taky že ano – jeho 120 stran je tady!
Testy
Aprilia RS 660 vs. Yamaha R7
Jednička mine sto p...
-
MOTOCYKL 2023 – výstava v Praze již začátkem března
Veletrhy Brno, pražský pořadatel veletrhů ABF a Svaz dovozců automobilů společně připravili 23. výstavu motocyklů, čtyřkolek a příslušenství v Praze Letňanech. Součástí akce bude mimo jiné i výstava custom staveb a přestaveb Bohemian Custom Motorcycles nebo vyhlášení výsledků ankety Motocykl roku 2023. Termín konání je 2. až 5. března 2023.Zástupci společností Veletrhy Brno, AB...
-
Motorbike 2/2023
Počasí, zejména tedy teplota vzduchu, aktuálně sice k
vyjížďce zrovna neláká, což ale neznamená, že by se snad jednostopý svět uložil
k zimnímu spánku. Alespoň ten náš tedy rozhodně ne a tak jsme pro vás
připravili první letošní vydání Motorbike, ve kterém krom testů a reportáží
najdete například i exkluzivní rozhovory s úřadujícími mistry světa MotoGP a
WSBK. A to není samozřejmě zdaleka vše.
Tes...