Tak trochu divný závod
vydáno 20. 10. 2013, text Hell, foto MotoGP
O tom, že by mohl nově položený drsný asfalt okruhu na australském Phillip Islandu způsobovat potíže, se vědělo, a mnozí jezdci na to také dopředu upozorňovali. Nakonec se musely dít doslova divy, aby se GP Austrálie mohla vůbec konat.
Zkracovaly se závody jednotlivých tříd a nejhůře v tomto ohledu dopadla královská MotoGP. Z naplánovaných 27 kol zbylo jen devatenáct, a navíc bylo rozhodnuto, že jezdci po desátém kole musejí zajet do boxů vyměnit motocykl s novým obutím. Ze závodů se tak nedobrovolně stala spíš soutěž s jedním technickým prvkem, jak nejrychleji zvládnout přesednutí z jednoho na druhý motocykl. Pokud by během závodu navíc začalo pršet, neměly by závodníci připravený další stroj s mokrým nastavením a muselo by se do restartu déle čekat. Zvyšovalo se i nebezpečí, co se stane v plné boxové uličce, až tam všichni najednou zajedou, i když tu byla nejvyšší povolená rychlost 60 km/h. Co ovšem vymyslí horké hlavy bojující o sekundy, se dalo jen těžko odhadovat.
Do závodu proti původním předpokladům nemohl po operaci nastoupit ještě Stefan Bradl, Pole position zajel Jorge Lorenzo, do první řady se spolu s ním postavil Marc Márquez a Valentino Rossi. Jorge Lorenzo se dostal do nebezpečné situace už během tréninku, kdy narazil do letícího racka. Ten naštěstí zůstal zaklíněný zboku na kapotě jeho Yamahy a vyhnul se jezdcově hlavě i tělu. Tohle nebezpečí je na Phillip Islandu pokaždé.
Lorenzo od startu
Do zkráceného závodu nejlépe odstartoval Jorge Lorenzo, následován Marcem Márquezem, Danim Pedrosou, Bradley Smithem a Valentinem Rossim, který se rychle dostal na čtvrté místo. Luca Scassa v barvách týmu Cardion AB Motoracing vyjel osmnáctý, Lukáš Pešek jednadvacátý. Pešek se propadl na dvaadvacátou pozici, Scassa postupoval na sedmnácté místo, ale za chvíli jezdil devatenáctý. Nejprve to vypadalo, že si Lorenzo vybuduje malý náskok, ale dvojice jezdců týmu Repsol Honda to nedopustila a na Lorenza se znovu dotáhla. Za touto trojicí už byla citelná mezera, jako tomu v této sezoně bývá skoro pokaždé. Za sebou vlastně jezdily dvě trojčlenné skupiny, Lorenzo, Márquez, Pedrosa a Rossi, Bautista, Crutchlow, v obou se tvrdě bojovalo o lepší umístění. Marc Márquez několikrát zaútočil na vedoucího Lorenza, ale o dalším průběhu rozhodla, skoro jako ve světě F1, zastávka v boxech. Dani Pedrosa zajel pro nově obutý stroj o kolo dříve, ale nebyl sám, do dlouhé boxové uličky zamířil například Bautista a další. Po desátém kole se pro nový motocykl vydal i Jorge Lorenzo, zato Marc Márquez to nestihl, nebo zapomněl nebo nechtěl, a jel dál. Lorenzo se vrátil před Pedrosou, když ale vyjížděl Márquez, střetl se s Lorenzem v zatáčce. Ani jednomu se naštěstí nic nestalo, moc však nescházelo. Márquez se propadl na třetí pozici, protože ale Pedrosa nestačil před vjezdem do boxové uličky dostatečně zpomalit, musel svého týmového kolegu pustit znovu před sebe. Po pár minutách jury rozhodla diskvalifikovat Márqueze za pozdní výměnu motocyklu a od této chvíle bylo zaděláno na drama letošního závěru sezony. V závodě zvítězil Lorenzo před Pedrosou, další skupinu přivedl do cíle na třetím místě Rossi. Rozdíl mezi Márquezem a Lorenzem se dva závody před koncem zúžil na 18 bodů, přitom se před začátkem závodu už spekulovalo o tom, že by Márquez v Austrálii mohl získat předčasně titul. Lorenzo si na Phillip Islandu sáhl na své první vítězství na této trati. Mohl tak oslavit svůj stý start ve třídě MotoGP. Yamaha v Austrálii zvítězila naposledy v roce 2005 v sedle s Valentinem Rossim. Scassa dojel šestnáctý, těsně za patnáctým Petruccim a Pešek devatenáctý. Vítězem seriálu motocyklů specifikace CRT se stal Alex Espargaró, i když v závodě se více dařilo Randymu de Punietovi. Už ho totiž nikdo nemůže předstihnout.
Souboje v nižších třídách
O vítězi třídy Moto3 rozhodla až cílová kamera. O 0,003 sekundy na první místo dosáhl Alex Rins před Maverickem Vinalesem. Třetí v těsném sledu skončil vítěz kvalifikace Luis Salom. Jakub Kornfeil bodoval dvanáctým místem. Na čele šampionátu se udržel alespoň do příštího závodu Luis Salom, vede nyní o zanedbatelných pět bodů před Rinsem. Jedenáctému Kornfeilovi chybí dva body do první desítky.
Společnost Dunlop sice připravila na GP Austrálie pro třídu Moto2 nové zadní pneumatiky, přesto byl závod zkrácen na sprinterských 13 kol. Vedoucí jezdec této třídy Brit Scott Redding si v sobotu zlomil zápěstí a byl mimo hru. Pole position zajel jeho největší soupeř v boji o titul, Pol Espargaró. Ten také zvítězil, v jediné sekundě s ním protnul cílovou čáru ještě Thomas Lüthi, Jordi Torres a Simone Corsi. Do čela MS se vyhoupl Pol Espargaró. Své první body si připsal Gino Rea, který ale už druhý závod nestartuje v barvách českého týmu montže Brož, ale s motocyklem Speed Up za Arginano & Gines Racing tým.
Moto GP
Phillip Island (AUS)
Moto3: 1. Rins (E), 2. Salom (E), 3. M. Vinales (E), 4. A. Márquez (E, všichni KTM), 5. Miller (AUS, FTR Honda), 6. Folger (D, Kalex KTM)… 12. Kornfeil (Kalex KTM)
Průběžně: 1. Salom 300, 2. Rins 295, 3. Vinales 278, 4. A. Márquez 175, 5. Folger 147, 6. Oliveira (P, Mahindra) 131…11. Kornfeil 63
Moto2: 1. P. Espargaró (E, Kalex), 2. Lüthi (CH), 3. Torres (E, oba Suter), 4. Corsi (I), 5. De Angelis (RSM, oba Speed), 6. Aegerter (CH, Suter)
Průběžně: 1. P. Espargaró 240, 2. Redding (GB) 224, 3. Rabat (E) 204, 4. Kallio (FIN, všichni Kalex) 165, 5. Aegerter 143, 6. Nakagami (J, Kalex) 138
MotoGP: 1. Lorenzo (E, Yamaha), 2. Pedrosa (E, Honda), 3. Rossi (I), 4. Crutchlow (GB, oba Yamaha), 5. Bautista (E, Honda), 6. Smith (GB, Yamaha)… 19. Pešek (Ioda-Suter)
Průběžně: 1. M. Márquez (E, Honda) 298, 2. Lorenzo 280, 3. Pedrosa 264, 4. Rossi 214, 5. Crutchlow 179, 6. Bautista 147… 23. Abraham (ART) 5
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...
-
Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců
Brno
– Na Automotodromu Brno se nepřestalo závodit ani s koncem hlavní okruhové
sezóny. Uplynulý víkend patřil Enduro sprintu, který pořádá Českomoravská
asociace motocyklového sportu. Terénní premiéru na Masarykově okruhu si
nenechalo ujít 260 jezdců.
Ačkoliv
se samotný závod odehrával na plochách mimo dráhu, do prvního kola jezdci vyrazili
symbolicky přímo ze startovního roštu. „Z kal...
-
Motorbike 11/2023
Čas letí jak Alvarova Ducati a tak tu máme další, letos již
předposlední vydání Motorbike. Na jeho stránkách najdete nejen naše testy jedno
i dvoustopých strojů, ale i informace z motosportu, techniky atd...prostě jsme
do něj vybrali všechno, co je v současnosti ve světě motorek aktuální a
zajímavé. A my věříme, že se vám tenhle náš výběr bude líbit!
Testy
Ducati Streetfighter V2 vs. V4 S
Až moc č...
-
Motorbike 10/2023
Na jaře jsme byli smutní, že ta
pořádná motorkářská sezóna ne a ne začít, ovšem podzim nám to, tedy alespoň
zatím, bohatě vynahrazuje. Na to, že už je říjen, je počasí doslova excelentní
a určitě letos ještě pár set kilometrů najedeme. Někteří z nás možná i pár
tisíc. Dny se ovšem již rapidně zkrátily
a abyste se po večerech nenudili, je tu nové vydání Motorbike, plné testů,
sportu, reportáží...
-
Motorbike 9/2023
Prázdniny nám skončily a je tu nové vydání Motorbike. A
aby stálo za to, nemohli jsme se během těch prázdnin flákat. Takže jsme pilně
testovali motocykly, skútry i čtyřkolky, jezdili po různých akcích a závodech (a že jich bylo),
prostě jsme si léto v sedlech motorek užili naplno a se vším všudy. No, ono to
jinak v redakci motočasáku ani nejde...nebo možná jde, ale my to holt máme rádi
takhl...