Tak trochu divný závod

vydáno 20. 10. 2013, text Hell, foto MotoGP

O tom, že by mohl nově položený drsný asfalt okruhu na australském Phillip Islandu způsobovat potíže, se vědělo, a mnozí jezdci na to také dopředu upozorňovali. Nakonec se musely dít doslova divy, aby se GP Austrálie mohla vůbec konat.

Zkracovaly se závody jednotlivých tříd a nejhůře v tomto ohledu dopadla královská MotoGP. Z naplánovaných 27 kol zbylo jen devatenáct, a navíc bylo rozhodnuto, že jezdci po desátém kole musejí zajet do boxů vyměnit motocykl s novým obutím. Ze závodů se tak nedobrovolně stala spíš soutěž s jedním technickým prvkem, jak nejrychleji zvládnout přesednutí z jednoho na druhý motocykl. Pokud by během závodu navíc začalo pršet, neměly by závodníci připravený další stroj s mokrým nastavením a muselo by se do restartu déle čekat. Zvyšovalo se i nebezpečí, co se stane v plné boxové uličce, až tam všichni najednou zajedou, i když tu byla nejvyšší povolená rychlost 60 km/h. Co ovšem vymyslí horké hlavy bojující o sekundy, se dalo jen těžko odhadovat.
Do závodu proti původním předpokladům nemohl po operaci nastoupit ještě Stefan Bradl, Pole position zajel Jorge Lorenzo, do první řady se spolu s ním postavil Marc Márquez a Valentino Rossi. Jorge Lorenzo se dostal do nebezpečné situace už během tréninku, kdy narazil do letícího racka. Ten naštěstí zůstal zaklíněný zboku na kapotě jeho Yamahy a vyhnul se jezdcově hlavě i tělu. Tohle nebezpečí je na Phillip Islandu pokaždé.

Lorenzo od startu
Do zkráceného závodu nejlépe odstartoval Jorge Lorenzo, následován Marcem Márquezem, Danim Pedrosou, Bradley Smithem a Valentinem Rossim, který se rychle dostal na čtvrté místo. Luca Scassa v barvách týmu Cardion AB Motoracing vyjel osmnáctý, Lukáš Pešek jednadvacátý. Pešek se propadl na dvaadvacátou pozici, Scassa postupoval na sedmnácté místo, ale za chvíli jezdil devatenáctý. Nejprve to vypadalo, že si Lorenzo vybuduje malý náskok, ale dvojice jezdců týmu Repsol Honda to nedopustila a na Lorenza se znovu dotáhla. Za touto trojicí už byla citelná mezera, jako tomu v této sezoně bývá skoro pokaždé. Za sebou vlastně jezdily dvě trojčlenné skupiny, Lorenzo, Márquez, Pedrosa a Rossi, Bautista, Crutchlow, v obou se tvrdě bojovalo o lepší umístění. Marc Márquez několikrát zaútočil na vedoucího Lorenza, ale o dalším průběhu rozhodla, skoro jako ve světě F1, zastávka v boxech. Dani Pedrosa zajel pro nově obutý stroj o kolo dříve, ale nebyl sám, do dlouhé boxové uličky zamířil například Bautista a další. Po desátém kole se pro nový motocykl vydal i Jorge Lorenzo, zato Marc Márquez to nestihl, nebo zapomněl nebo nechtěl, a jel dál. Lorenzo se vrátil před Pedrosou, když ale vyjížděl Márquez, střetl se s Lorenzem v zatáčce. Ani jednomu se naštěstí nic nestalo, moc však nescházelo. Márquez se propadl na třetí pozici, protože ale Pedrosa nestačil před vjezdem do boxové uličky dostatečně zpomalit, musel svého týmového kolegu pustit znovu před sebe. Po pár minutách jury rozhodla diskvalifikovat Márqueze za pozdní výměnu motocyklu a od této chvíle bylo zaděláno na drama letošního závěru sezony. V závodě zvítězil Lorenzo před Pedrosou, další skupinu přivedl do cíle na třetím místě Rossi. Rozdíl mezi Márquezem a Lorenzem se dva závody před koncem zúžil na 18 bodů, přitom se před začátkem závodu už spekulovalo o tom, že by Márquez v Austrálii mohl získat předčasně titul. Lorenzo si na Phillip Islandu sáhl na své první vítězství na této trati. Mohl tak oslavit svůj stý start ve třídě MotoGP. Yamaha v Austrálii zvítězila naposledy v roce 2005 v sedle s Valentinem Rossim. Scassa dojel šestnáctý, těsně za patnáctým Petruccim a Pešek devatenáctý. Vítězem seriálu motocyklů specifikace CRT se stal Alex Espargaró, i když v závodě se více dařilo Randymu de Punietovi. Už ho totiž nikdo nemůže předstihnout.

Souboje v nižších třídách
O vítězi třídy Moto3 rozhodla až cílová kamera. O 0,003 sekundy na první místo dosáhl Alex Rins před Maverickem Vinalesem. Třetí v těsném sledu skončil vítěz kvalifikace Luis Salom. Jakub Kornfeil bodoval dvanáctým místem. Na čele šampionátu se udržel alespoň do příštího závodu Luis Salom, vede nyní o zanedbatelných pět bodů před Rinsem. Jedenáctému Kornfeilovi chybí dva body do první desítky.
Společnost Dunlop sice připravila na GP Austrálie pro třídu Moto2 nové zadní pneumatiky, přesto byl závod zkrácen na sprinterských 13 kol. Vedoucí jezdec této třídy Brit Scott Redding si v sobotu zlomil zápěstí a byl mimo hru. Pole position zajel jeho největší soupeř v boji o titul, Pol Espargaró. Ten také zvítězil, v jediné sekundě s ním protnul cílovou čáru ještě Thomas Lüthi, Jordi Torres a Simone Corsi. Do čela MS se vyhoupl Pol Espargaró. Své první body si připsal Gino Rea, který ale už druhý závod nestartuje v barvách českého týmu montže Brož, ale s motocyklem Speed Up za Arginano & Gines Racing tým.

Moto GP
Phillip Island (AUS)

Moto3
: 1. Rins (E), 2. Salom (E), 3. M. Vinales (E), 4. A. Márquez (E, všichni KTM), 5. Miller (AUS, FTR Honda), 6. Folger (D, Kalex KTM)… 12. Kornfeil (Kalex KTM)
Průběžně:
1. Salom 300, 2. Rins 295, 3. Vinales 278, 4. A. Márquez 175, 5. Folger 147, 6. Oliveira (P, Mahindra) 131…11. Kornfeil 63

Moto2:
1. P. Espargaró (E, Kalex), 2. Lüthi (CH), 3. Torres (E, oba Suter), 4. Corsi (I), 5. De Angelis (RSM, oba Speed), 6. Aegerter (CH, Suter)
Průběžně: 1. P. Espargaró 240, 2. Redding (GB) 224, 3. Rabat (E) 204, 4. Kallio (FIN, všichni Kalex) 165, 5. Aegerter 143, 6. Nakagami (J, Kalex) 138

MotoGP: 1. Lorenzo (E, Yamaha), 2. Pedrosa (E, Honda), 3. Rossi (I), 4. Crutchlow (GB, oba Yamaha), 5. Bautista (E, Honda), 6. Smith (GB, Yamaha)… 19. Pešek (Ioda-Suter)
Průběžně:
1. M. Márquez (E, Honda) 298, 2. Lorenzo 280, 3. Pedrosa 264, 4. Rossi 214, 5. Crutchlow 179, 6. Bautista 147… 23. Abraham (ART) 5 




Další články z archivu

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Časopis Motorbike
před 18 hodinami
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Magazín Motoroute
včera v 10:43
MotoRoute 5/2020 vychází 5.10.2020 👍
Bikes.cz
před 3 dny ve 23:29
Čínský výrobce CFMoto představil o uplynulém víkendu velký cestovní motocykl schopný konkurovat "japoncům".
Bikes.cz
před 5 dny ve 22:00
Čtyřválec v Zedovi je jako turbína... Dominik Valášek protáhnul Z900 Červenohorským sedlem.
Všechny příspěvky ...