Tak trochu divný závod
vydáno 20. 10. 2013, text Hell, foto MotoGP
O tom, že by mohl nově položený drsný asfalt okruhu na australském Phillip Islandu způsobovat potíže, se vědělo, a mnozí jezdci na to také dopředu upozorňovali. Nakonec se musely dít doslova divy, aby se GP Austrálie mohla vůbec konat.
Zkracovaly se závody jednotlivých tříd a nejhůře v tomto ohledu dopadla královská MotoGP. Z naplánovaných 27 kol zbylo jen devatenáct, a navíc bylo rozhodnuto, že jezdci po desátém kole musejí zajet do boxů vyměnit motocykl s novým obutím. Ze závodů se tak nedobrovolně stala spíš soutěž s jedním technickým prvkem, jak nejrychleji zvládnout přesednutí z jednoho na druhý motocykl. Pokud by během závodu navíc začalo pršet, neměly by závodníci připravený další stroj s mokrým nastavením a muselo by se do restartu déle čekat. Zvyšovalo se i nebezpečí, co se stane v plné boxové uličce, až tam všichni najednou zajedou, i když tu byla nejvyšší povolená rychlost 60 km/h. Co ovšem vymyslí horké hlavy bojující o sekundy, se dalo jen těžko odhadovat.
Do závodu proti původním předpokladům nemohl po operaci nastoupit ještě Stefan Bradl, Pole position zajel Jorge Lorenzo, do první řady se spolu s ním postavil Marc Márquez a Valentino Rossi. Jorge Lorenzo se dostal do nebezpečné situace už během tréninku, kdy narazil do letícího racka. Ten naštěstí zůstal zaklíněný zboku na kapotě jeho Yamahy a vyhnul se jezdcově hlavě i tělu. Tohle nebezpečí je na Phillip Islandu pokaždé.
Lorenzo od startu
Do zkráceného závodu nejlépe odstartoval Jorge Lorenzo, následován Marcem Márquezem, Danim Pedrosou, Bradley Smithem a Valentinem Rossim, který se rychle dostal na čtvrté místo. Luca Scassa v barvách týmu Cardion AB Motoracing vyjel osmnáctý, Lukáš Pešek jednadvacátý. Pešek se propadl na dvaadvacátou pozici, Scassa postupoval na sedmnácté místo, ale za chvíli jezdil devatenáctý. Nejprve to vypadalo, že si Lorenzo vybuduje malý náskok, ale dvojice jezdců týmu Repsol Honda to nedopustila a na Lorenza se znovu dotáhla. Za touto trojicí už byla citelná mezera, jako tomu v této sezoně bývá skoro pokaždé. Za sebou vlastně jezdily dvě trojčlenné skupiny, Lorenzo, Márquez, Pedrosa a Rossi, Bautista, Crutchlow, v obou se tvrdě bojovalo o lepší umístění. Marc Márquez několikrát zaútočil na vedoucího Lorenza, ale o dalším průběhu rozhodla, skoro jako ve světě F1, zastávka v boxech. Dani Pedrosa zajel pro nově obutý stroj o kolo dříve, ale nebyl sám, do dlouhé boxové uličky zamířil například Bautista a další. Po desátém kole se pro nový motocykl vydal i Jorge Lorenzo, zato Marc Márquez to nestihl, nebo zapomněl nebo nechtěl, a jel dál. Lorenzo se vrátil před Pedrosou, když ale vyjížděl Márquez, střetl se s Lorenzem v zatáčce. Ani jednomu se naštěstí nic nestalo, moc však nescházelo. Márquez se propadl na třetí pozici, protože ale Pedrosa nestačil před vjezdem do boxové uličky dostatečně zpomalit, musel svého týmového kolegu pustit znovu před sebe. Po pár minutách jury rozhodla diskvalifikovat Márqueze za pozdní výměnu motocyklu a od této chvíle bylo zaděláno na drama letošního závěru sezony. V závodě zvítězil Lorenzo před Pedrosou, další skupinu přivedl do cíle na třetím místě Rossi. Rozdíl mezi Márquezem a Lorenzem se dva závody před koncem zúžil na 18 bodů, přitom se před začátkem závodu už spekulovalo o tom, že by Márquez v Austrálii mohl získat předčasně titul. Lorenzo si na Phillip Islandu sáhl na své první vítězství na této trati. Mohl tak oslavit svůj stý start ve třídě MotoGP. Yamaha v Austrálii zvítězila naposledy v roce 2005 v sedle s Valentinem Rossim. Scassa dojel šestnáctý, těsně za patnáctým Petruccim a Pešek devatenáctý. Vítězem seriálu motocyklů specifikace CRT se stal Alex Espargaró, i když v závodě se více dařilo Randymu de Punietovi. Už ho totiž nikdo nemůže předstihnout.
Souboje v nižších třídách
O vítězi třídy Moto3 rozhodla až cílová kamera. O 0,003 sekundy na první místo dosáhl Alex Rins před Maverickem Vinalesem. Třetí v těsném sledu skončil vítěz kvalifikace Luis Salom. Jakub Kornfeil bodoval dvanáctým místem. Na čele šampionátu se udržel alespoň do příštího závodu Luis Salom, vede nyní o zanedbatelných pět bodů před Rinsem. Jedenáctému Kornfeilovi chybí dva body do první desítky.
Společnost Dunlop sice připravila na GP Austrálie pro třídu Moto2 nové zadní pneumatiky, přesto byl závod zkrácen na sprinterských 13 kol. Vedoucí jezdec této třídy Brit Scott Redding si v sobotu zlomil zápěstí a byl mimo hru. Pole position zajel jeho největší soupeř v boji o titul, Pol Espargaró. Ten také zvítězil, v jediné sekundě s ním protnul cílovou čáru ještě Thomas Lüthi, Jordi Torres a Simone Corsi. Do čela MS se vyhoupl Pol Espargaró. Své první body si připsal Gino Rea, který ale už druhý závod nestartuje v barvách českého týmu montže Brož, ale s motocyklem Speed Up za Arginano & Gines Racing tým.
Moto GP
Phillip Island (AUS)
Moto3: 1. Rins (E), 2. Salom (E), 3. M. Vinales (E), 4. A. Márquez (E, všichni KTM), 5. Miller (AUS, FTR Honda), 6. Folger (D, Kalex KTM)… 12. Kornfeil (Kalex KTM)
Průběžně: 1. Salom 300, 2. Rins 295, 3. Vinales 278, 4. A. Márquez 175, 5. Folger 147, 6. Oliveira (P, Mahindra) 131…11. Kornfeil 63
Moto2: 1. P. Espargaró (E, Kalex), 2. Lüthi (CH), 3. Torres (E, oba Suter), 4. Corsi (I), 5. De Angelis (RSM, oba Speed), 6. Aegerter (CH, Suter)
Průběžně: 1. P. Espargaró 240, 2. Redding (GB) 224, 3. Rabat (E) 204, 4. Kallio (FIN, všichni Kalex) 165, 5. Aegerter 143, 6. Nakagami (J, Kalex) 138
MotoGP: 1. Lorenzo (E, Yamaha), 2. Pedrosa (E, Honda), 3. Rossi (I), 4. Crutchlow (GB, oba Yamaha), 5. Bautista (E, Honda), 6. Smith (GB, Yamaha)… 19. Pešek (Ioda-Suter)
Průběžně: 1. M. Márquez (E, Honda) 298, 2. Lorenzo 280, 3. Pedrosa 264, 4. Rossi 214, 5. Crutchlow 179, 6. Bautista 147… 23. Abraham (ART) 5
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
RACING PARTY 2024
Vážení přátelé, srdečně Vás zvu na letošní RACING PARTY
2024 🏁.Po pětileté pauze se vrací tradiční předvánoční setkání
srdcařů, kterým voní benzín. Atmosféra jako vždy pohodová, tombola
zajištěna, hostesky, tanečnice, DJs, pivo, Jack Daniels, závodníci, Vaši
oblíbení moto novináři a hlavne Vy, fandové motorismu! Uděláme si to letos malý, ale hezký 😉http://RacingParty.czhttp://youtube.com/Raci...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
Plánujete v příštím roce výměnu své motorky, skútru nebo
čtyřkolky? Případně se teprve chystáte vstoupit do jedné stopy a nevíte, jaký
model by byl pro vás tím nejlepším? Anebo se vám prostě jen tyto stroje líbí a
chcete vědět, co je v jejich světě nového? Pokud odpovíte alespoň na jednu z
těchto otázek ano, pak by se vám mohl hodit Motorbike Katalog motocyklů, skútrů
a čtyřkolek, který letos vydá...
-
Motorbike 12/2024
Vydání posledního čísla roku je pro nás vždycky hektické,
zároveň už totiž usilovně pracujeme na Katalogu motocyklů, skútrů a čtyřkolek,
které u nás budou dostupné v příští sezóně. No a do toho italská EICMA a další akce...kdepak,
podzim v žádném případě není obdobím klidu. Ale máme to vlastně rádi a pořád je
to lepší, než kdybychom se nudili – a doufáme, že se s námi nenudíte ani vy!
Testy
Honda ...
-
Motorbike 11/2024
Téměř všechny světové závodní
série už skončily, naše „soukromé“ redakční závody ale pokračují: dokončili
jsme listopadové vydání, poslali ho do tiskárny a vzápětí skočili na letadlo do
Milána, abychom na veletrhu EICMA nasbírali materiál nejen pro reportáž (bude v
příštím čísle), ale také pro Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek,
který vyjde letos tradičně před Vánocemi a na kterém zač...
-
Motorbike 10/2024
Na sociálních sítích se začíná
pomalu řešit, jestli už motorku zazimovat nebo ještě pár týdnů počkat. My
doporučujeme nijak se zimním spánkem nespěchat, určitě se ještě najde pár
hezkých dní a byla by škoda se neprojet. No a večer, až se vrátíte, se můžete
začíst do aktuálního vydání Motorbike, letos již desátého. Co vás v něm čeká? Testy Aprilia Tuono V4 Factory 1100
Zdá se to jako chv...