Dolomitská rallye
vydáno 22. 9. 2008, text -rk-
Již od roku 1966 se v nádherném prostředí Dolomit začal jezdit dnes již tradiční endurový závod.
Téměř před čtyřmi desetiletími tovární jezdec BMW Karl Ibscher, který ve své době proslul jako závodník endurové sajdkáry, se rozhodl uspořádat endurový závod, který obsahoval takové prvky jako je navigace v neznámém terénu, průjezd kontrolními body a sbírání bodů na základě splněných projetých úseků. Se založením rally pomáhal také Klaus Becker a Inscherův sen se tak stal realitou.
Prvního ročníku se účastnilo dvanáct motorkářů, trasa vedla z Mnichova do Terlanu. První ročník si získal takovou oblibu, že následovaly další a tato rallye se prakticky koná každý rok až dodnes. V tradici otců zakladatelů pokračuje známý závodník na BMW strojích Helmut Daehne, který závod organizuje každoročně pro velký počet účastníků.
Helmut k historii Dolomitské rallye říká: „Zodpovědnost za pořádání závodu jsem přijal od Klause již v roce 1969. Tehdy jsem pracoval ve vývojovém oddělení společnosti BMW, u které jsem začal dělat již od roku 1959. A protože jsem byl zaměstnancem BMW, také většina závodníků byli lidé na strojích BMW – historicky to tak zůstalo, i když ne všichni jsou zaměstnanci BMW.“
Rallye je nazvána podle Dolomitských hor, součásti Alpského hřebene. Díky nové zákonné úpravě již není možné pořádat rallye v těchto krásných horách, a tak se přesunula do Tuscany, kraje v severní Itálii. I když lokalita byla změněna, základní podmínky závodu zůstávají totožné. Závodníci musí překonávat nástrahy jízdy v terénu a také projet devadesáti kontrolními body v průběhu dvou dnů.
Také je pevně stanoven denní časový limit jízdy na 9 hodin a pokud se někomu stane, že se zpozdí byť jen o jednu minutu, je vyřazen z celkového hodnocení. Již od začátku jsme zavedli tradiční orientační atributy tohoto závodu. Účastníci s sebou vezou kontrolní kartu, která musí být orazítkována na každém kontrolním stanovišti.
Každý den závodníci mají za úkol splnit téměř 30 úkolů, ale většinou se jim podaří splnit sotva polovinu. Jedna z výhod celé rallye je možnost si vybrat vlastní trasu, stupeň obtížnosti na základě závodnických zkušeností a na kolik si jednotliví závodníci věří.
K samotnému závodu Helmut poznamenává: “V počátcích rallye byl závod obvykle rozdělen na 70 % část silniční a 30 % část offroadovou. Nyní, když se rallye koná v Tuscany, máme ještě větší možnost rozšířit offroadovou část závodu. Nyní je to tak půl na půl."
Dolomitská rallye začala jako malá soutěž s dvanácti účastníky. Letošní ročník již měl téměř 130 účastníků a proběhl již 33. ročník. Závodníci této rallye se rekrutují z řad silničních motorkářů, typických endurových jezdců, méně zkušených řidičů i ostřílených matadorů. Pro Helmuta je budoucnost tohoto motocyklového klání spojena nejen se sportovními zážitky, ale především zůstane i nadále společenskou příležitostí k setkávání s ostatními, sportem stejně posedlými kolegy.
"Budoucnost rallye je uspokojivá," říká Helmutovi. „Nikdy jsme nechtěli, aby se závod rozrostli do mamutích rozměrů. Jsme spokojeni s jeho velikostí i průběhem. Pro všechny závodníky chceme připravit závod tak, aby byl náročný pro více výkonnostních úrovní. U těchto podniků je vždy nebezpečí, že zkušení závodníci změní orientační závod v rallye typu Dakar, a pak je reálná možnost nebezpečných úrazů a nehod. Nám se daří přilákat pozornost závodníků, kterým tento typ rallye vyhovuje, a doufáme, že to tak zůstane i po další léta."
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 12/2025
Uteklo to zas jako voda, ze sedla
motorky jsme slezli, zdá se, teprve před chvílí a najednou je před námi konec
roku. A abyste se v období svátků nenudili, máme pro vás letošní poslední
vydání Motorbike. Co v něm najdete? Tak především test zbrusu nové Hondy
CB1000GT, ale nejen ten, i testy dalších motocyklů, informace z motosportu,
cestopis, reportáže z akcí...no prostě všechno, na co jste u nás ...
-
Motorbike 11/2025
Duel dvou v současnosti nejoblíbenějších superbiků, testy
trochu opomíjeného cestovního endura Triumph Tiger 1200 Rally Pro, ikony
Harley-Davidson Street Bob a dalších, reportáže z posledních akcí této sezóny,
informace ze závodů zahraničních i domácích – tak by se dal stručně
charakterizovat listopadový Motorbike, který právě přistál na pultech
distributorů. Přejeme hezké počtení :).
Testy
...
-
Motorbike 10/2025
Dny se pomalu krátí, večery začínají být dlouhé a aby nebyly
zároveň nudné, připravili jsme pro vás další vydání časopisu Motorbike.
Tradičně v něm najdete spoustu testů napříč téměř všemi kategoriemi motorek,
stejně tradičně i pořádnou dávku informací z motosportu a mnoho dalšího.
Doufáme, že se vám i tentokrát bude Motorbike líbit!
Testy
Suzuki GSX-8TT
Trochu překvapivě, ještě před letošním vele...
-
Motorbike 9/2025
Po rozpačitém létě/ nelétě se snad dočkáme alespoň slušného
babího léta. Ale i přesto, že nám počasí během prázdnin moc nepřálo, jsme
samozřejmě pilně testovali a jezdili po závodech i dalších moto akcích, abychom
vám, našim čtenářům, měli co nabídnout v dalších vydáních časopisu Motorbike.
To aktuální vychází právě teď!TestyYamaha Tracer 7 a Tracer 7 GTVe chvíli, kdy přišla pozvánka na dlouho oče...
-
Motorbike 7-8/2025
156 stran, 14 strojů v testech – tak by se dalo stručně
definovat letní vydání Motorbike. Prostě pořádná dávka čtení na prázdniny, ve
které najdete kromě testů letošních novinek (od cestovních endur po
supersporty) i aktuální informace ze světa motosportu, reportáže z akcí,
cestopis a spoustu dalšího. Jednoduše řečeno jsme letní Motorbike našlapali
ještě víc, než obvykle – ovšem za obvyklou cenu!
...