Rychlostní terno – 45 km/h

vydáno 3. 6. 2011, text Jakub "Hawk" Dražan, foto David M. Bodlák

Jaké je jezdit v provozu s motocyklem rychlostně omezeným na 45 km/h? Splní taková rychlost očekávání, která od motorky její jezdec má?

Varianta, jak si zajistit volnost a začít objevovat krásy života v rané pubertě, je pořízení motocyklu. Ne každý si ho však v době, kdy dostane občanku, může dovolit. Někdo má dobrou brigádu, jiný hodné rodiče. Každý ale řeší, zda si udělat v 15 letech řidičák skupiny AM, či rok počkat na řidičské oprávnění skupiny A1. Rok je dlouhá doba. Je ale tak dlouhá, aby se vyplatilo pořídit dvoudobou padesátku, které se za rok pravděpodobně zbavíme kvůli stopětadvacítce? Tuto problematiku jsme na našich novinových stránkách již několikrát podrobně rozebírali, a tak se nyní zaměřme na jeden konkrétní případ. Odpovíme-li si: „Ano, má to smysl.“ A jaké tedy ve skutečnosti je jezdit maximálně 45 km/h?

Dvoudobý beránek
Abych tuto skutečnost zjistil, nachystal jsem se na první kilometry z dlouhodobého testu Derbi GPR 50. Věděl jsem, že to nebudou jednoduché kilometry. Dvoudobý motor o objemu 50 cm3 bylo zapotřebí nejprve zajet, avšak agregát kvůli omezení netočí přes sedm tisíc otáček za minutu. Díky tomu si nemusím dávat tolik pozor na plynovou rukojeť. Probouzím motor poprvé k životu a přede si pravidelně a tiše. Pokyny sytiče poslouchá ukázkově a já si po dlouhé době říkám, proč jsou dvoudobé motory na ústupu zájmu zákazníků, když je jejich chování v dobrém technickém stavu jedničkové.

Rozjezdy pro hvězdy
Rozjezd motorky je hodně specifický. Jednička je velice krátká, a tak po puštění spojkové páčky prakticky okamžitě řadíte dvojku a následně trojku. Dá se říci, že ani úplně nepustíte páčku spojky a už řadíte znovu. Přitom se ale stále pohybujete šnečí rychlostí, okolo 15–20 km/h. Na okresních silnicích to není až takový problém, ale ve městech jde stranou veškerá sranda. Na křižovatkách či semaforech se mi najednou už nechce tlačit před všechna auta, protože ani při sebevětší snaze se nedokážu rozjet rychleji než nezkušený řidič za volantem starého Favoritu.

Je to nebezpečné
Rychlost 45 km/h není malá. Konec konců, je těsně pod běžným rychlostním limitem v obci a během jízdy je to mnohdy dostačující rychlost. Prekérní situace však nastává, pokud musíte zastavit a chcete se znovu rozjet. Akcelerace totiž dostatečně nepokryje ani rozjetí v pomalu postupující koloně. Nemožnost jakéhokoliv zrychlení pak vylučuje vyhýbání se autům během jízdy z pruhu do pruhu. Většinou je při jízdě na motorce jedinou jezdcovou starostí hlídat si provoz před sebou a předvídat možné situace. V rychlosti 45 km/h však musíte být obezřetní i vůči tomu, co se děje za vámi! Řidiči automobilů jsou zvyklí, že z křižovatky motorkář odjíždí vždy jako první. Derbi GPR 50 navíc rozhodně nevypadá jako padesátka, a tak je efekt rychlého odpichu z křižovatky ještě umocněn. Jednoduše řidič auta nepočítá s tím, že se budete rozjíždět pomaleji než on, a tak kvílení brzd za vašimi zády nebude ničím výjimečným. Poslat začátečníka s takto rychlým strojem do plného provozu je jako předvyplnit mu papír k záznamu o nehodě.


Na sytič porychlíš
Malým špinavým trikem, jak zavřenou Derbu porychlit, je zapnout sytič. Jeho aktivace nad 6000 otáček za minutu přidá motoru několik desetin koníků a dovolí motor vytočit o tisíc a půl otáček víc. Z absolutně nebezpečné rychlosti 45 km/h se tak stává rychlost cca 55 km/h, která sice není o moc bezpečnější, ale svět kolem vás ubíhá přeci jenom o 10 km/h rychleji, takže to pokrok je. I tak je však zapotřebí být 100% soustředěn a ve střehu. Řídit v takovéto malé rychlosti a ve snaze co nejméně zastavovat je opravdu mnohonásobně náročnější na sledování provozu a koncentraci než jízda na motocyklu běžně dosahujícím rychlosti 80 km/h.

Nemožnost poznatků
Vzhledem k rychlosti, které motorka v sériovém provedení pro patnáctileté dosahuje, se nedá z charakteru malé Derbi moc vypozorovat. Na jízdní dojmy si tak budete muset počkat do další etapy dlouhodobého testu. Jedno ale můžu říct již nyní: je extrémně tvrdá. Místo polstrovaného sedla sedí pilot na tvrdém kusu plastu. Stejně tak spolujezdec, který má jako bonus svoje sedlo dvakrát menší a ještě tvarované do stříšky, tudíž se rádo zařezává do zadku. Třešničkou na dortu je potom pérování Marzocchi, jehož funkci oceníte snad opravdu pouze na nové komunikaci nebo závodním okruhu. Všude jinde vám naklepe hýždě. Joj, to bude dlouhodobý test!


Další iČMN články

  • Život na provázku
  • Předání motocyklu do Hawkových rukou

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...