Zpátky na stromy nebo vstříc světlým zítřkům? V Norsku chtějí úplně zakázat spalovací motory!

vydáno 30. 8. 2016, text David M. Bodlák, foto RZ

Pro nás vášnivé motoristy to zní hodně šíleně, ale na jaře příštího roku bude norský parlament rozhodovat o budoucnosti spalovacích motorů v celém Norsku a možná dá první velký impuls všem dalším zemím v Evropě.

Snahou norské vlády je razantně snížit emise skleníkových plynů. A protože v Norsku je celá třetina emisí CO2 produkovaná z dopravy, omezení spalovacích motorů bude jako jeden z hlavních bodů v projednávání národního dopravního plánu. A jeho schválení by znamenalo absolutní zákaz nových registrací všech vozidel spalujících naftu či benzín. Koneckonců, týkat by se to mělo i dalšího velmi specifického způsobu přepravy v Norsku. Od roku 2030 by totiž musely všechny nové lodě a trajekty plout bez emisí vypouštěných do ovzduší.

V letošním roce tvoří celých 15 % prodejů nových vozidel ta, jež jsou poháněna elektrickým proudem. Na to, že je Norů více než pět milionů, jsou tato čísla nezanedbatelná. Pravdou sice je, že Norsko zbohatlo na prodeji ropy a zemního plynu, na druhou stranu tento krok je dosti logický, jelikož téměř 100 % výroby elektřiny zajišťují v Norsku obnovitelné zdroje (voda, vítr). Navíc, nákup vozidla na elektrický pohon je v Norsku podporován již řadu let, a to od daňových slev až po osvobození od dovozního cla. To vše samozřejmě zvyšuje prodejní čísla. Do budoucna se ale dá očekávat, že už to tak nebude. Odhady říkají, že Norsku kvůli těmto výhodám uteklo cca 6,5 miliardy Kč (243 mil. Eur) z rozpočtu, což je důvod, proč norský parlament zvažuje zrušení těchto výhod.

Největším problémem, a to v každé zemi, je pak prozatímní nedostatek dobíjecích stanic. Ani Norsko není v tomto směru výjimkou. Proto se chystá masivní investice do výstavby dobíjecích stanic u odpočívadel, čerpacích stanic, hromadných garáží a dalších vhodných místech. Umíte si ale představit, že bychom ty naše Bandity, Gixxera, kafáče, čopry nebo endura už nikdy neslyšeli vrčet, bručet, prskat, dunit? To je poněkud hororová představa, nemyslíte? Snad aby nám alespoň nechali Kawasaki, ta je odjakživa zelená, no ne?!

Zdroj: ÚAMK



Diskuze k článku

Beast1186 1. 9. 2016
Smrt elektromotorům !!!

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Časopis Motorbike
před 4 hodinami
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Magazín Motoroute
před 15 hodinami
MotoRoute 5/2020 vychází 5.10.2020 👍
Bikes.cz
před 3 dny ve 23:29
Čínský výrobce CFMoto představil o uplynulém víkendu velký cestovní motocykl schopný konkurovat "japoncům".
Bikes.cz
před 5 dny ve 22:00
Čtyřválec v Zedovi je jako turbína... Dominik Valášek protáhnul Z900 Červenohorským sedlem.
Všechny příspěvky ...