Zpátky na stromy nebo vstříc světlým zítřkům? V Norsku chtějí úplně zakázat spalovací motory!

vydáno 30. 8. 2016, text David M. Bodlák, foto RZ

Pro nás vášnivé motoristy to zní hodně šíleně, ale na jaře příštího roku bude norský parlament rozhodovat o budoucnosti spalovacích motorů v celém Norsku a možná dá první velký impuls všem dalším zemím v Evropě.

Snahou norské vlády je razantně snížit emise skleníkových plynů. A protože v Norsku je celá třetina emisí CO2 produkovaná z dopravy, omezení spalovacích motorů bude jako jeden z hlavních bodů v projednávání národního dopravního plánu. A jeho schválení by znamenalo absolutní zákaz nových registrací všech vozidel spalujících naftu či benzín. Koneckonců, týkat by se to mělo i dalšího velmi specifického způsobu přepravy v Norsku. Od roku 2030 by totiž musely všechny nové lodě a trajekty plout bez emisí vypouštěných do ovzduší.

V letošním roce tvoří celých 15 % prodejů nových vozidel ta, jež jsou poháněna elektrickým proudem. Na to, že je Norů více než pět milionů, jsou tato čísla nezanedbatelná. Pravdou sice je, že Norsko zbohatlo na prodeji ropy a zemního plynu, na druhou stranu tento krok je dosti logický, jelikož téměř 100 % výroby elektřiny zajišťují v Norsku obnovitelné zdroje (voda, vítr). Navíc, nákup vozidla na elektrický pohon je v Norsku podporován již řadu let, a to od daňových slev až po osvobození od dovozního cla. To vše samozřejmě zvyšuje prodejní čísla. Do budoucna se ale dá očekávat, že už to tak nebude. Odhady říkají, že Norsku kvůli těmto výhodám uteklo cca 6,5 miliardy Kč (243 mil. Eur) z rozpočtu, což je důvod, proč norský parlament zvažuje zrušení těchto výhod.

Největším problémem, a to v každé zemi, je pak prozatímní nedostatek dobíjecích stanic. Ani Norsko není v tomto směru výjimkou. Proto se chystá masivní investice do výstavby dobíjecích stanic u odpočívadel, čerpacích stanic, hromadných garáží a dalších vhodných místech. Umíte si ale představit, že bychom ty naše Bandity, Gixxera, kafáče, čopry nebo endura už nikdy neslyšeli vrčet, bručet, prskat, dunit? To je poněkud hororová představa, nemyslíte? Snad aby nám alespoň nechali Kawasaki, ta je odjakživa zelená, no ne?!

Zdroj: ÚAMK



Diskuze k článku

Beast1186 1. 9. 2016
Smrt elektromotorům !!!

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • RACING PARTY 2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024

Aktuálně na MotoLife

RACING PARTY 2024 19. 12. 2024
Motorbike 12/2024 4. 12. 2024
Motorbike 11/2024 8. 11. 2024
Motorbike 10/2024 3. 10. 2024

Příspěvky motorkářů

MotoLife
14. prosince
Oficiální předprodej vstupenek na jednu z nejvýznamnějších sportovních událostí příštího roku, Grand Prix České republiky, začne v pondělí 16. prosince v 10 hodin. Mistrovství světa silničních motocyklů se na brněnský Masarykův okruh vrátí po pěti letech v termínu 18. až 20. července 2025.
Bikes.cz
11. prosince
Norma Euro 5b platí už od 1. ledna 2024, ale její hlavní dopad začíná až od roku 2025.
Všechny příspěvky ...