Optimus Praëm - pocta vytrvalostním závodům

vydáno 5. 5. 2016, text David M. Bodlák, foto PRAËM

Retro vlna se nezadržitelně rozlévá do všech oblastí jedné stopy. Café racery a scramblery patří dnes mezi nejoblíbenější stroje, co ale pořádný závoďák z osmdesátých let, postavený na moderním základu? To by bylo něco!

A proč nepoužít rovnou to nejlepší, BMW S 1000 RR, jeden z nejvyspělejších a nejpovedenějších superbiků dnešní doby?! Přesně tuhle motorku si vzali do parády bratři Berneronovi. Sylvain, bývalý designér motocyklů BMW, a Florent, inženýr mechaniky a kosmonautiky, před pár lety založili firmu Praëm a jejich specializace je víc než jasná. Už na jejich prvním počinu – SP3, postaveném na základu Hondy VTR1000 RC51, byste oči nechali (speciální skeletonová „kapotáž“ a hodinky TAG Heuer Monaco namísto budíků jsou hodně zajímavé finesy) a v případě Optimus Praëm to není jiné. Jen se tentokráte designovalo s velkou inspirací závodních speciálů Endurance z osmdesátých let.

Z původního superbiku zůstal opravdu jen základ. Rám, kyvka, motor, elektronicky štelovatelný podvozek, přístrojovka a kompletní elektronika, na všem ostatním pánové opravdu mákli a nevynechali žádné detaily. Už jen ta parádní víka motoru nebo o 50 mm prodloužená nádrž, které dominuje rychloplnicí víčko ve stylu závodních speciálů od Stäubli.

Hodně váhy se povedlo ušetřit celokarbonovými koly od Rotoboxu i karbon-keramickými kotouči od Sicomu. Po vzoru speciálů jsou na brzdových i chladicích hadicích použity rychlospojky, takže servisní práce půjdou hladce. Co ovšem vytváří konečný dojem, jsou dobově stylizované kapoty, lakované tak trochu ve stylu slavných BMW art cars, tady konkrétně 3.0 CSL z roku 1975 od Alexandra Caldera. V kapotách nechybí ani zajímavé a funkční detaily, jako vstup náporového sání nebo odkryté úložiště akumulátoru v zadní kapotě.

Optimus shodil celkově 20 kg a pokud byste si chtěli tuhle motorku prohlédnout na vlastní oči, budete mít pár příležitostí. Z těch nejzajímavějších - customizérská akce Wheels and Waves anebo třeba BMW Motorrad Days v Ga-Pa, což je od nás mnohem blíže než na francouzské pobřeží.



Diskuze k článku

Pítrs 5. 5. 2016
To Transformersovo jméno je bomba a mašina vypadá libově!

Beast1186 10. 5. 2016
Je to opravdu povedený kousek. Retro v moderní technice. Samozřejmě by to bylo lepší s 18" koly.

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před 2 dny ve 20:43
Jawa v Indii úspěšnější než Harley? Harley-Davidson pomalu opouští největší světový trh.
Euro Bike Fest
před 2 dny v 16:47

EURO BIKE FEST 2020 (Official aftermovie)
Časopis Motorbike
před 4 dny ve 21:44
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Všechny příspěvky ...