Yard Built SCR950 Chequered scrambler od legendární firmy Brat Style

vydáno 4. 11. 2016, text David M. Bodlák, foto Yamaha

Je to pár týdnů, kdy Yamaha představila na Intermotu úplně nový model, vzdávající hold street scramblerům z 60. let 20. století. A firma Brat Style v rámci stavitelského projektu Yard Built jeho kvality ještě vylepšila.

Model SCR950 je svým způsobem znovuzrozenou kategorií. Inspirace dávnými časy je víc než patrná, ovšem moderní technika odpovídá době dnešní. Véčkový twin o objemu 942 cm3 má v tomto provedení rozhodně co nabídnout a již v sérii nám motorka přijde hodně stylová. Ale to by nebyla Yamaha, aby tuhle svou novinku nesvěřila do rukou nějakého uznávaného úpravce a nepočkala si na parádní výsledek. Tentokráte byl tím vyvoleným legendární japonský stavitel a úpravce Go Takamine-san z firmy Brat Style, a nutno říci, že právě on má k takovýmto motocyklům hodně blízko.

Go Takamine se narodil v Okinawě vedle americké vojenské základny. Poprvé se s motocykly setkal, když viděl, jak se američtí vojáci baví jízdou na prašných cestách okolo základny. Společnost Brat Style pak založil v roce 1998 ještě v Tokiu a na zakázku stavěl dobře vypadající silniční stroje, které odrážely jeho vášeň pro rychlou jízdu v jakémkoli terénu. Nyní, téměř o 20 let později, sídlí společnost Brat Style v Kalifornii. V oblasti úprav motocyklů je tato „garage“ uznávaným pojmem a hlavní zásluhu na tom má láska pana Go Takamineho k motocyklům SR400 a 500. Za svou kariéru ve společnosti Brat Style už postavil přes 100 motocyklů SR, včetně prvního stroje pro projekt Yard Built, naprosto neuvěřitelného modelu SR400 B.S.R. „Scrambler SCR950 představuje přirozený vývoj řady Sport Heritage,“ říká Cristian Barelli, marketingový koordinátor společnosti Yamaha Motor Europe. „Tento styl motocyklů je kultovní a skvěle zapadá do naší nabídky. Poptávka po strojích, které dobře jezdí i mimo asfalt, dnes stále více roste. Model SCR950 je proto předurčen nenechat možnost dobrodružné výpravy ladem! A abychom to dokázali, oslovili jsme úpravce, se kterým jsme už nějakou dobu chtěli spolupracovat, a nutno říci, že výsledek je úžasný. Go Takamine dokonale vystihl ducha scrambleru a jeho styl je na přestavbě jasně patrný. Moc se nám líbí, jak se mu tehdy podařilo udělat ze vzduchem chlazeného jednoválce SR zábavný stroj ve stylu scrambleru, a u modelu SCR jsme chtěli dosáhnout něčeho podobného. Motocykl, který vytvořil, je nefalšovaným představitelem značky Brat Style! “

Sám Go Takamine je z nového modelu SCR950 doslova unešený. Prý má dostatek výkonu, pohodlí a je snadno ovladatelný. Je s ním zábava jak po silnici, tak i na nezpevněných polních cestách a rovněž se mu líbí i barvy, jež přebírají některé designové prvky ze starých terénních modelů Yamaha. I přesto, nebo možná právě proto se Go Takamine pustil do přestavby s opravdovou chutí. „Jako obvykle jsem si sám vyrobil většinu hlavních částí motocyklu – palivovou nádrž, sedlo, blatníky, boční kryty, svody výfuku i řídítka,“ říká Go Takamine. Náročná prý byla hlavně palivová nádrž. „Několikrát jsem ji měl už hotovou, ale pořád jsem nebyl spokojený.“ Složité bylo také zakomponovat palivové čerpadlo. Ve srovnání se sériovým SCR950 je „Chequered scrambler“ hodně odlehčený, takže je s ním ještě větší zábava.

Z pohledu úpravce jde prý o dobrý základ na jakoukoliv přestavbu. „Líbí se mi jednoduchý a přehledně stavěný trubkový rám a dobře vypadá i podsedlák. Snadno se dá nahradit výfuk, sedlo i blatníky. Ani odlehčení oblasti okolo řídítek nebylo tak těžké. Jsem přesvědčený, že SCR950 vám umožňuje upravit si ho podle vlastních představ, aniž byste museli měnit velké množství dílů,“ vysvětluje Go Takamine.

Při tvorbě „šachovnicového scrambleru“ byla výrazně zjednodušena a zpřehledněna přední část, k řízení má jezdec nyní širší řídítka, což se odráží v lepší ovladatelnosti v terénu, a nový je i světlomet. Na překrásném víčku palivové nádrže najdete gravírované logo Brat Style jako poctu platformě Faster Sons společnosti Yamaha a nádherné gravírování je i na upraveném krytu vzduchového filtru. Zadní odpružení je od společnosti Works Performance a oproti sériovce nabízí větší zdvih a tím i světlou výšku. Podsedlový rám a zadní blatník ruční výroby odlehčují zadní část tak, aby ladila s přídí stroje. Kola prototypu s drátěným výpletem jsou obuta do robustních terénních pneumatik, přičemž nechybí oblíbená vizitka každého stroje, nesoucího logo společnosti Brat Style, a sice charakteristické zadní světlo.

Zajímavě zpracované jsou výfuky, kdy od zadního válce běží svod dopředu a okolo předního válce se napojuje k druhému svodu a obě roury ústí na zádi. Součástí výfuků jsou i ručně vyrobené tepelné štíty, jež chrání nohy před popálením. Sedlo je ruční výroby, od Mauricie Aguilare a stylové lakování s historickou grafikou Yamaha s šachovnicovými praporky na nádrži je zase dílem Denise Babina. Celkově hodně povedená přestavbička, kterou s chutí protáhnete i šotolinkou, jak ostatně ukazuje sám mistr.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...