Překvapení: Yamaha Tracer 700!
vydáno 21. 4. 2016, text Jan Rameš, foto Yamaha
Udělat z mega povedené nahaté MT-07 adventure bike? Jasně, takhle to dělají prakticky všichni konkurenti a všem to funguje na jedničku. Není důvod, proč by nový malý Tracer neměl být skvělou motorkou.
Honda má své CB500X a NC750X, Kawasaki z ER-6 už dávno tvoří Versyse a u Suzuki si dnes už málokdo vzpomene, že na začátku příběhu nazvaného V-Strom bylo vlastně nahaté SV. A řešit, která motorka z rozvětvené rodiny F 800 u Bavorů je za ta léta nejprodávanější, asi taky nemusíme. Yamaha měla však v téhle oblasti poněkud svéhlavou politiku.
Značka se třemi ladičkami ve znaku se držela motorky, která kategorii silničně orientovaných cesťáků na dlouhých nohách vlastně založila - TDM. K ní byla lehčí terénní alternativa XT660Z Ténéré, nebo na druhé straně velký mastodont XT1200Z Super Ténéré. Loni ovšem nastalo pozdvižení, když za tédéemku přišla zbrusu nová náhrada nazvaná MT-09 Tracer. Ten nově mění svůj název na Tracer 900 a vedle něj přichází Tracer 700. Menší, lehčí, dostupnější.
Design je tak moc podobný větší devítistovce, že na první pohled detekujete akorát jiná madla pro spolujezdce a jednodílné nenastavitelné sedlo! Samozřejmě že jsou to dvě odlišné motorky a jediný plastík není stejný, ale ta podobnost je skutečně velmi silná. Naopak s původní MT-07, pokud nejste úplně znalci, byste moc společných věcí nehádali, a přitom tady je to zase naopak - co šlo, zůstalo.
Parametry motoru jsou úplně stejné, malý točivý dvouválec s přesazenými ojničními čepy dává 75 koní při 9000 a 68 newtonmetrů při 6500 otáčkách, ze zkušenosti můžeme říct, že to je jeden z nejlepších malých motorů vůbec. V Traceru bude mít trochu víc práce, ona ta cestovatelská výbava něco váží a místo 182 kg nula-sedmičky jich Tracer napočítá 196. Na vrub nádrže tohle ztloustnutí jde jen částečně, zvětšila se ze 14 na 17 litrů, což je vzhledem k udávané spotřebě 4,3 litru na sto a tím pádem dojezdu přes 350 km dostatečné. Navíc sportovní adventura, co váží pod dva metráky, je pořád bomba.
Co se překvapivě změnilo jen lehce, je podvozek. Ten dostal kyvku delší o 50 mm, což přineslo více stability, u motorky tohoto typu vítanou, ale jinak přední vidlice má pořád zdvih 130 mm a zadek se ze stejného údaje zvětšil na 142, pravděpodobně jen díky delšímu ramenu. Není to málo? Buďte v klidu, víc než milimetry (taková Ducati Hyperstrada má 130 mm na obou koncích) rozhoduje naladění, a to bylo samozřejmě přizpůsobeno. To spíš je škoda, že zadní tlumič nedostal hydrauliku na předpětí a musíte ho štelovat C-klíčem.
Přestože odpružení je skoro stejné a stejná je i světlá výška (140 mm), sedátko má svou hranu o dva cenťáky výš, v 835 mm. To znamená jediné, podstatně silnější polstrování a větší vzdálenost od stupaček, čili více pohodlí. Plnohodnotné místo dostal i spolujezdec, který se může těšit i z již zmíněných madel, a komfort posádky (nejvíce logicky řidiči) zajišťují standardně montované kryty rukojetí a výškově nastavitelné plexi.
Jelikož jde v první řadě o cestovní motocykl, připravuje Yamaha samozřejmě rozsáhlou nabídku příslušenství. Již teď do ní patří 20litrové postranní pevné brašny, jaké známe již z devítistovky, úložné prostory můžete rozšířit také o 39litrový topcase a ještě lepší ochranu by mělo zajistit větší plégo. Další prvky mají následovat, až přijde sedmikilo na trh.
To je samozřejmě nejdůležitější informace: kdy bude Tracer 700 dostupný? Český dovozce slibuje, že by to mělo být již v červenci, na výběr bude mezi černou, modrou a červenou variantou. Velký otazník zatím visí nad cenou, ta by měla být známa v květnu. Soudě podle konkurence a vůbec cenové politiky Yamahy se lze domnívat, že se nebude příliš vzdalovat od magické hranice 200 tisíc korun.