Yamaha má scramblera, ale jen pro Ameriku

vydáno 21. 6. 2016, text Jan Rameš, foto Yamaha

Značka s ladičkami ve znaku se mocně veze na vlně retra, ale mezi čím dál populárnější scramblery zatím nic nemá. Tedy až do července, kdy se u amerických dealerů objeví první kusy SCR950.

Je to vážně s podivem, řada Sport Heritage frčí tak, že přestavby z projektu Yard Built málem nestačíme počítat, a tovární scrambler pořád nikde. Přitom z takového XSR700 by to nebyl špatný nápad, ačkoli kapalinou chlazený, sportovně laděný řadový dvouválec by leckterý purista neskousl.

Jenže ještě lepší nápad to je z roadsteru XV950, jak ukazuje právě model SCR950. Ostatně XJR by na to bylo moc obludné, SR400 by se zase nemohlo postavit Ducati nebo Triumphu, když zůstaneme mezi vzduchem chlazenými agregáty, ale bezmála litrové véčko se sice nepříliš divokými 52 koníky, ale zato mohutnými 80 newtonmetry při pouhých 3000 otáčkách je tak akorát na to, abyste se někde počundrali po polňačkách.

Co pro to Yamaha nabízí? Přední 19" kolo zůstalo, zadní šestnáctipalcový ráfek byl nahrazen 140mm sedmnáctkou, vzorek je samozřejmě lehce terénní. Řídítka s hrazdičkou jsou povinnost a podstatně výš je i sedlo, konkrétně o 14 centimetrů, nová hodnota je 830 mm. Ovšem když se kouknete do technických údajů, zjistíte, že zdvihy odpružení zůstaly pořád cruiserovsky nízké, a letmý pohled na obrázek napoví, jak je to možné - prohlédněte si, kde jsou uchyceny zadní tlumiče... Zůstal pochopitelně zachován i sekundární převod ozubeným řemenem, ten u scramblera vypadá opravdu netradičně, stejně jako hodně dlouhý rozvor.

A teď to nejdůležitější: SCR950 byl před pár dny představen jako model 2017 za cenu cca o 10 % vyšší než u standardního XV950, ale pouze v USA. Evropa zatím mlčí. Zřejmě ne že by na scramblera nedozrál čas, ale zaprvé není úplně pro Evropany běžný čas na představování nových modelů a zadruhé může být problém v emisích. Protože XV950 je sice relativně nový model, ale je to vzducháč a plní jen normu Euro 3, a ještě se uvidí, zda se Yamaha vrhne na jeho předělání na přísnější euro-čtyřku a naservíruje nám s ním i SCR, nebo se s ním zanedlouho definitivně rozloučíme.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 9/2023
  • Motorbike 7-8/2023
  • Motorbike 6/2023
  • Motorbike 5/2023
  • Motorbike 4/2023

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

MotoRoute
28. srpna
Postupně upřesňujeme program 18. setkání MotoRoute. Těš se na skvělé motocestovatelské přednášky, workshopy, testování motorek, tajný závod atd. Více tady: www.motoroute.cz/.../...etkani-motoroute-2023.aspx
Magazín Motoroute
14. srpna
Už máš magazín MotoRoute 4/2023? 
Opět je tu 96 stran čtení o motorkách a cestování. 
✅ Podrobnosti o čísle tady: shop.motoroute.cz/.../43-motoroute-2023--c-4.aspx
Najdete ho na stáncích PNS, ale raději si ho předplaťte!
✅ Předplatné tady: shop.motoroute.cz/produkt/23-predplatne.aspx
✅ On-line verze na http://www.motorouteklub.cz nebo http://www.digiport.cz
MotoLife
3. srpna
Masarykův okruh má nového majitele.
Areál Masarykova okruhu včetně závodní dráhy, polygonu a hotelu GRID převzala společnost SHAKAI podnikatele a investora Karla Hubáčka. Počítá se zachováním současných aktivit v areálu a s jeho dalším rozvojem. Karel Hubáček areál včetně pozemků koupil od společnosti A.B.R. HOLDING a.s. a Karla Abrahama, který areál ovládal od roku 2005. Výši transakce podnikatelé nezveřejnili.
Všechny příspěvky ...