Cesťák FJR zase o level výš
vydáno 3. 12. 2015, text David M. Bodlák, foto Yamaha
Začátkem tohoto týdne představila Yamaha svou další novinku pro příští rok, tentokráte zrevitalizovala svou vlajkovou loď v kategorii sportovně-cestovních strojů – legendární FJR1300.
Zřejmě nás budete mít za blázny, když vás seznamujeme s novým modelem motorky, která se dělá už dobrých patnáct let, a ukazujeme vám její letošní provedení, jenže pravdou je, že navenek se toho na FJR změnilo jen minimum. Vlastně jde jen o pár detailů, které z fotky jen těžko postřehnete, snad až na ta světla, kdyby ovšem svítila, protože ta jsou nyní kompletně osazena LED technologií, a to jak předek, tak i zadek, jehož design je obzvláště povedený. Mnohem zajímavější jsou ale změny, které se odehrály pod kapotou.
FJR1300A
FJR1300AE
FJR1300AS
I nadále zůstávají tři verze FJR – úplný základ A (poznáte podle použití předních teleskopů), verze s elektronicky štelovatelným podvozkem s označením AE a nejluxusnější AS s elektronickým podvozkem i elektronickým řazením. Co spojuje všechny tři verze, je už v základu docela slušná výzbroj pro dlouhé cestování. Nadupaný motor, sekundární pohon kardanem, kontrola trakce, volitelné palivové módy, vyhřívané rukojeti, nastavitelné prvky výbavy (štít, sedlo, řídítka) a objemná 25litrová nádrž!
Nově dostalo FJR konečně šestistupňovou převodovku. Ta je kompletně překopaná, o 400 g lehčí, a dokonce se vešla i do původních útrob, přičemž by teď FJR mělo ještě lépe a ochotněji akcelerovat, efektivněji využívat krouťáku 1,3litrového motoru a pro odpovídající cestovní rychlost budou stačit nižší otáčky, což se zákonitě odrazí i na spotřebě paliva. Nová asistovaná antihoppingová spojka pro modely A/AE má zase za úkol postarat se o plynulejší řazení dolů a udržení stability motocyklu při tvrdém zpomalování, a rovněž ovládání páčky by mělo být o něco příjemnější.
Yamaha také poprvé ve své historii přichází s novinkou v podobě adaptivního přisvěcování do zatáčky, ale to už jen pro modely vyšší specifikace (AE a AS). Je to dosti podobné, s čím jako první už vloni vyrukovala KTM u svého Super Adventura. I zde shodně pracují tři LEDky na každé straně, které se rozsvěcují postupně dle úhlu náklonu, jež je vyhodnocován přes inerciální měřicí jednotku (IMU).
V neposlední řadě se inženýři soustředili na přístrojovku, jež by měla být přehlednější a intuitivnější a dokonce se zde objevily prvky ze superbikové R1. Hodně zajímavá je pak příprava pro instalaci systému, komunikujícího s bezdrátovým airbagem Dainese D-Air Street.
Na všechny nové modely FJR se můžeme těšit v průběhu prvního čtvrtletí roku 2016, kdy by měly dorazit na showroomy.