Bonhams opět dražil skvosty
vydáno 1. 5. 2013, text Petr Pour, foto rz
V anglickém Staffordu proběhla o uplynulém víkendu tradiční aukce zaměřená na motocykly a propriety s nimi související. Návštěvníci-dražitelé mohli svést souboje o nejrůznější součástky na historické motocykly, ale i o dobovou výstroj či celé kolekce knih s motocyklistickou tematikou.
Co ale na staffordských aukcích láká nejvíce, je nabídka těch největších skvostů motocyklové produkce. Mezi přibližně dvěma stovkami strojů jste mohli vybírat od nejstarších „vintáží“ přes oldtimery a třeba i závodní youngtimery až po několik současných sportovních motocyklů.
Největší cifra ale byla odklepnuta za klasiku v podání
Vincent Black Shadow. Tento konkrétní kus byl v roce 1952 jedním z motocyklů, se kterými se Phil Vincent vydal na dráhu do francouzského Montlhéry, aby zde zaútočil na rychlostní rekordy. Jedním z pomocníků týmu byl tehdy začínající
John Surtees, pozdější mistr světa na motocyklu i ve formuli 1, jenž byl u Vincenta v učení. Nakonec se podařilo zajet šestihodinovku s průměrem nad 170 km/h, přičemž některá kola dokázal Black Shadow zvládnout s průměrnou rychlostí nad 200 km/h. Není proto divu, že za dražený kousek byl nový majitel ochoten dát tři miliony a 478 tisíc korun.
V aukci byly nabídnuty také další Vincenty, ale ty se prodaly „jen“ za třetinovou cenu. Za podobnou částku, tedy 32 200 liber (986 tisíc korun), byl vydražen také krásný
Indian model F z roku 1914 v úpravě pro dráhové závody. Jednoválcová „podrámovka“ hnaná řetězem a obutá do bílých plášťů pochází ze sbírky Steve McQueena.
Na závěr ještě jeden motocykl, jenž sice nezlomil žádné aukční rekordy, přesto dokáže zaujmout –
prototyp AER z roku 1958. Jde o vizi britského výrobce Alberta E. Reynoldse, jenž vyráběl dvoudobé stroje již v meziválečném období. V padesátých letech se pokusil na výrobu navázat, k čemuž zkonstruoval tento prototyp. Zajímavostí kromě velké kapotáže měla být kotoučová brzda na předním kole. Motocykl byl vydražen za 4 255 liber.