Ondřej Hrůza
vydáno 8. 9. 2010
---------------------
foto: Ondřej Hrůza
Ve Finsterwalde je všechno jinak a naruby. U veteránů nerozhoduje vzhled a originalita, pouze počet koní a výsledná rychlost
Autentické závody hotrodů a upravených motoveteránů, Headbanging Finsterwalde, 3.-5.9. 2010

Výlet do jiného světa

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2010_36.jpg
Myslíte si, že mladé, benzínem posedlé muže zajímají jen moderní high-tech stroje? Většinu rozhodně ano, ale je i hrstka těch, kteří nacházejí adrenalin ve vozidlech z časů dávno minulých. A právě ti si z celé Evropy dali už po desáté dostaveníčko nedaleko německých Drážďan.

Malé, před světem schované letiště u obce Finsterwalde je krásné místo a skoro místní hotrodový klub Hot Heads East (lze přeložit jako „horké hlavy východu“) nemohl najít lepší lokalitu pro akci tohoto ražení. Už od roku 2000 tu nadšenci pro vše, co je americké, rychlé, pořádně nadupané a co bylo vyrobeno do roku 1958, pořádají autentické závody hotrodů spojené s večerními koncerty rock´n´rollových kapel a velkou párty všech, které oslovila vlna retra a návratu ke krásným padesátým létům. I když slovo „retro“ není v tomto případě příliš na místě, protože, jak řekl náš spolupracovník Matěj Třešňák: „Tohle to není retro, to je fakt starý...“. Když jsem byl v roce 2004 ve „Finstru“ poprvé, byla to relativně malá akce party nadšenců z Německa a okolních zemí. Dnes sem už jezdí celá Evropa, i Švédové a Dáni a najít v pátek večer místo na stan a motorku začíná být kapánek problém. Ve Finsterwalde ihned zapomenete na atmosféru veteránských srazů, jaké známe od nás. Jistě, pivo a klobásy jsou tam také, ale rozdíl je v technice. Kdyby se u nás na veterán srazu objevil takový hotrod, jaké jezdí na Headbanging, mnohý pořadatel by ho ani nevpustil do areálu akce. A když náhodou ano, tak by byl ostatními účastníky brán jako ostuda, omyl a odstrašující případ. Tady je to ale úplně jinak. Všechny úpravy a nápady jsou maximálně vítány!

„Chrome don´t bring you home! “

Tímto mottem, které říká, že „chrom vás domů neodveze“ jako by se řídila větší část auto- i motoparku. Opravdový, autentický hotrod se totiž opravdu nijak neleskne. A účastníci závodů ve Finsterwalde se snaží být maximálně autentičtí. Že nevíte, co je to hotrod? Hotrody byly vlastně první tuningy, které si stavěli mladí kluci v Americe ze starých a pro ně mnohem dostupnějších automobilů. I oni se je snažili připodobnit tehdejším závoďákům, používali první tuningové díly na motory, auta odlehčovali a snižovali. Ruku v ruce s tím šly i úpravy motocyklů, takže vznikaly tzv. bobbery. Novodobí hotrodisti či milovníci bobberů tak většinou koupili staré veterány a upravili si je k obrazu svému. Základem každého motocyklového či automobilového hotrodu je samozřejmě motor. Na většině vozidel ve Finsterwalde bylo vidět, že do motorů se tu investovalo nejvíc. Technici měli jen pár základních požadavků. Každé auto nebo motorka muselo být vyrobeno nejpozději v roce 1958 a provedené úpravy měly korespondovat s úpravami, které se opravdu dělaly v těchto letech. Žádné frézované díly, žádné supermoderní karburace či zapalování. Tohle vozidla plnila, ovšem pouze navenek. Co mají uvnitř motoru, už nikdo nekontroloval. A vzhledem k tomu, že všechna americká auta a motorky jsou skládačky, bylo na některých strojích až příliš vidět, že jejich majitelé tráví hodně času na E-bayi v sekci dragsterových komponentů... Ale to je přesně to, o co jde ve Finsterwalde nejvíce. Fantazii a šikovnosti se tu meze opravdu nekladou a vyhrává jen ten nejrychlejší!

Češi vládnou sedmsetpadesátkám

Pravidelně je jednou z nejobsazenějších kategorií třída nazvaná MS Class – pro motocykly s objemem do 750 cm3 a rozvodem SV. Až na jednoho Indiana se jí letos (v roce 2010) účastnily jen samé Harleye WL 750. Ano, přesně ty stroje, které nás osvobodily a od té doby se jim tu říká „unrrovky“. V této kategorii se už dlouho a velmi úspěšně objevují čeští závodníci. Ještě nikdy se však žádnému Čechovi nepodařilo vyhrát. Až letos deklasovali závodníky z celé Evropy pánové z jihočeské dílny BBC Budweis. Marek Šimon skončil na svém odlehčeném bobberu druhý za svým týmovým kolegou Davidem Kohoutem, který má tak nehorázně našlapaný motor (vlastní konstrukce), že dokázal zvítězit na vojenském Harleyi v plné výbavě! Za to sklidil při slavnostním vyhlašování u všech účastníků velký obdiv. V této třídě se objevil ještě jeden Čech, Michael Mischke z Brna, kterého ale startmaršál nakonec vyhodil ze startu, protože nastoupil do závodu v kraťasech. Pravda je v tomto případě na straně závodníka, neboť v propozicích nebyla o oblečení jezdce žádná zmínka. Vůbec poprvé měli Češi svého zástupce i v automobilové kategorii. Honza Holakovský z Kladna startoval se svým hotrodem Nash pomalovaným motivy z Rychlých šípů a ježkem v kleci na chladiči. Řeknu vám, vysvětlovat německým pořadatelům, co to bylo Bratrstvo kočičí pracky, byl docela tvrdý překladatelský oříšek.

Uvidíme, jestli se více Čechů se zajímavými veterány a sportovními ambicemi chytne a rozšíří řady našich „pionýrů“. Finsterwalde totiž opravdu stojí za to!



Diskuze k článku

Dorota 14. 9. 2010
Moc hezký fotky!

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife