V Hořicích zaburácela nová česká Ahra

vydáno 4. 6. 2012, text Petr Pour, foto autor a David M. Bodlák

O vznikajícím závodním motoru z tuzemské produkce jsme vás již informovali v polovině roku 2010, kdy probíhaly dokončovací práce na jeho sestavení. Za jeho vznikem stojí rodina Kamenických a jejich supermonový tým Mali, a především královéhradecká firma Ahra. Znalci jistě vědí, že Ahra je nerozlučně spojena s rodinou Rathouských, stavěla závodní motocykly již v dobách dávno minulých a výrobou a opravou motorových dílů se zabývá dodnes.

Od Kamenických nejprve vzešly požadavky na úpravy jejich současných pohonných jednotek Jawa, z čehož se nakonec zrodila myšlenka postavit motor celý. A ne ledajaký. Jde o plněobjemové supermono (800 cm3, vrtání x zdvih 110 x 84 mm), kde se o plnění a vyplachování spalovacího prostoru stará pětice ventilů na třech vačkových hřídelích. Jedná se tak o systém TOHC, jenž právě hradecká Ahra používá zřejmě jako jediná. Tvůrci motoru očekávají výkon kolem 100 koní, čímž by se měla Ahra zařadit mezi nejvýkonnější stroje své kategorie.


Hořická premiéra...

...nebyla premiérou v pravém slova smyslu. Motor si již odbyl zkoušku na brzdě a také pár testovacích kol na dromu v Mostě. Ale právě během 300 zatáček Gustava Havla mohli Ahru naplno obdivovat také fanoušci motocyklové silnice.

Kameničtí s motorem obkroužili pět kol, než se projevily dětské nemoce. „Zlobí nás dobíjení,“ vysvětlil Libor Kamenický starší, „alternátor dával nejdříve málo a nakonec žádnou elektřinu. Podobný problém jsme měli již během prvního testování. Jenže mezi tím jsme během tří neděl jeli tři závody evropského šampionátu, a tak nebyl pořádně čas podívat se na to. Nechali jsme proto jen převinout cívky.“ A to evidentně nestačilo.

Podobné problémy se zákonitě při vzniku něčeho nového vždy vyskytnou a odhalí je až ostrý testovací režim. Již dříve například musely být vyměněny všechny tři vstřiky za jiné a v současnosti řeší výrobce a tým také velikost benzinového čerpadla, které je potřeba zmenšit.

První zkoušky na brzdě také napověděly, jak na tom Ahra bude výkonově. Očekávaných sto koní zatím sice nemá, ale již teď je na tom lépe než vyladěná Jawa. Jak ale zdůrazňuje Libor Kamenický st., nejprve je třeba vychytat dobíjení a pak se teprve může dál ladit samotný motor. Jisté je, že v nadcházejících týdnech proběhnou další okruhové testy a je možné (a je to přáním týmu i výrobce), že motor bude v druhé polovině sezony již nasazen do některého z tuzemských roadracingových závodů.



Nepřehlédni na MotoLife

  • Motorbike 5/2020
  • Bridgestone rozšiřuje portfolio o čtyři nové pneumatiky s vynikající adhezí a ovladatelností
  • Motorbike 4/2020
  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

Jaroslav Šíma
před 17 hodinami, upraveno před 5 minutami
     0   0
Moje první velká zkouška motocyklu Indian Challenger.         www.youtube.com/watch
Motocyklová asociace ČR
před 18 hodinami
     0   0
Dělá ostudu a špatné jméno motorkářům...
Bikes.cz
před 2 dny ve 12:13
     0   0
Adam Peschel překonal svůj rekord
Bikes.cz
před 5 dny ve 22:33
     0   0
Pohodlné ojeté motorky od Honzy Karáska
Všechny příspěvky ...