V Hořicích zaburácela nová česká Ahra

vydáno 4. 6. 2012, text Petr Pour, foto autor a David M. Bodlák

O vznikajícím závodním motoru z tuzemské produkce jsme vás již informovali v polovině roku 2010, kdy probíhaly dokončovací práce na jeho sestavení. Za jeho vznikem stojí rodina Kamenických a jejich supermonový tým Mali, a především královéhradecká firma Ahra. Znalci jistě vědí, že Ahra je nerozlučně spojena s rodinou Rathouských, stavěla závodní motocykly již v dobách dávno minulých a výrobou a opravou motorových dílů se zabývá dodnes.

Od Kamenických nejprve vzešly požadavky na úpravy jejich současných pohonných jednotek Jawa, z čehož se nakonec zrodila myšlenka postavit motor celý. A ne ledajaký. Jde o plněobjemové supermono (800 cm3, vrtání x zdvih 110 x 84 mm), kde se o plnění a vyplachování spalovacího prostoru stará pětice ventilů na třech vačkových hřídelích. Jedná se tak o systém TOHC, jenž právě hradecká Ahra používá zřejmě jako jediná. Tvůrci motoru očekávají výkon kolem 100 koní, čímž by se měla Ahra zařadit mezi nejvýkonnější stroje své kategorie.


Hořická premiéra...

...nebyla premiérou v pravém slova smyslu. Motor si již odbyl zkoušku na brzdě a také pár testovacích kol na dromu v Mostě. Ale právě během 300 zatáček Gustava Havla mohli Ahru naplno obdivovat také fanoušci motocyklové silnice.

Kameničtí s motorem obkroužili pět kol, než se projevily dětské nemoce. „Zlobí nás dobíjení,“ vysvětlil Libor Kamenický starší, „alternátor dával nejdříve málo a nakonec žádnou elektřinu. Podobný problém jsme měli již během prvního testování. Jenže mezi tím jsme během tří neděl jeli tři závody evropského šampionátu, a tak nebyl pořádně čas podívat se na to. Nechali jsme proto jen převinout cívky.“ A to evidentně nestačilo.

Podobné problémy se zákonitě při vzniku něčeho nového vždy vyskytnou a odhalí je až ostrý testovací režim. Již dříve například musely být vyměněny všechny tři vstřiky za jiné a v současnosti řeší výrobce a tým také velikost benzinového čerpadla, které je potřeba zmenšit.

První zkoušky na brzdě také napověděly, jak na tom Ahra bude výkonově. Očekávaných sto koní zatím sice nemá, ale již teď je na tom lépe než vyladěná Jawa. Jak ale zdůrazňuje Libor Kamenický st., nejprve je třeba vychytat dobíjení a pak se teprve může dál ladit samotný motor. Jisté je, že v nadcházejících týdnech proběhnou další okruhové testy a je možné (a je to přáním týmu i výrobce), že motor bude v druhé polovině sezony již nasazen do některého z tuzemských roadracingových závodů.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 5/2022
  • Motorbike 4/2022
  • Motorbike 3/2022
  • Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test
  • Blood Ridaz

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
před 4 dny v 15:12
Keďže motoristický šport sledujem od svojich piatich rokov, konkrétne od roku 1979, spomínam si na rôzne zásahy funkcionárov počas totalitného režimu do práv pretekárov, pričom jednou z najsilnejších spomienok je pre mňa zavedenie tzv. komerčných stykov, cez ktoré povolili vybraným jazdcom reprezentovať, ale tí si to museli tvrdo platiť a nesmeli bodovať do domáceho šampionátu… Že ešte aj po viac ako 30 rokoch dýcha zastrešujúca organizácia duchom totality je však pre mňa k neuvereniu…
Magazín Motoroute
před 5 dny ve 22:26
Nepropásni svátek příznivců značky Ducati ❗️
DUCATI DEN se uskuteční ve středu 8. června 2022 od 9 do 18 hodin v areálu Autodromu v Mostě.
Časopis Motorbike
6. května v 15:50
Květnový Motorbike je na stáncích! Víc se dovíš  na www.motolife.cz/.../motorbike-5-2022-motorbike-45ec
Bikes.cz
28. dubna
Informace, které nejsou začátkem sezóny na škodu...
Všechny příspěvky ...