"Tuníme" dvoutakt II.

vydáno 22. 8. 2008, text Torm, foto rz

V minulém článku jsem psal o karbonových klapkách, které zlepší plnění válce. Přesuňme se na druhou stranu „barikády“ a to tam, kde nám plyny odchází z našeho milovaného dvoudobého stroje. Řeč je o bezesporu nejužívanější úpravě a to zaměnění standardního výfukového potrubí za laděné.

Zásah do výfuku bychom si měli pečlivě rozmyslet. U dvoudobých motorů má koncovka výfuku společně se svodem velký, ne-li přímo obrovský vliv na správnou funkci motoru a výkon. Jelikož u dvoutaktu se o plnění válce (a expanzi ven) starají kanálky a chybí zde ventily, tudíž část čerstvé směsi uniká pryč do svodu společně se směsí již vybuchlou. Důraz je kladen na tvar a velikost svodu a koncovky. Zde můžeme hledat hlavní příčinu, proč oproti čtyřdobým koncovkám vypadá dvoudvoudobá tak titěrně a budí u mnoho motorkářů usměv či posměšky.


Ve standardních koncovkách pro škrcené 125 na 11kw můžeme často vidět různé destrikce, které omezují odvod spalin pryč. Může být ve formě slepého ramena nebo různých kroužků uvnitř svodu. Kutilské odstraňování za pomocí flexi a kladiva samozřejmě možnost je, ale nedoporučuji.


Člověk by si měl uvědomit, že investice do vyladěné koncovky a svodu nebude nikterak nízká a mnohdy se vyšplhá přes 10 tisíc Kč. V porovnání s většími čtyřdobými motorkami cena není zase tak vysoká, ovšem 125 většinou vlastní mladý kluk, který, pokud není synem mocného šejka, si těžko dovolí takový luxus a raději šáhne po flexe.


I přesto je na trhu velký výběr značek. Mezi nejznámější patří Arrow, Giannelli, Jolly Moto, Mig, Shark. Tito výrobci již nabízejí kompletní výfukové potrubí přesně vyladěné na váš model, samozřejmě pokud ho mají v nabídce. Svod je většinou z ušlechtilého kovu jako je nerez a oproti originálu je podstatně lehčí. Koncovka bývá karbonová či kovová s klasickou racing výplní, která se skládá z perforované trubky obtočené vatou.

Výměnu by měl zvládnout každý šikovný motorkář, který ví, na kterou stranu se povoluje šroub a na kterou utahuje. A co získáme touto úpravou? Především motoru se bude lépe dýchat a měl by být znatelný nárůst výkonu, hlavně ve špičce. Další nezanedbatelnou položkou je vzhled a váha. A poslední věc, kvůli které to většina z nás dělá, je zvuk. Ostřejší, pronikavější, ale pořád dvoudobý. Asi jsem teď zklamal plno lidí, kteří doufali ve změnu na dunící monstrum.


Výměnou výfuku naše úpravy nekončí. Pro optimální vyladění směsi by se mělo změnit nastavení v karburátoru na bohatší směs a výměna standardního vzduchového filtru za filtr s větší propustností vzduchu. Je to běh na dlouhou trať, jelikož ladění cvajtaktu je nekonečné.


A tudíž na závěr: Dvoutakt je hra, tak si ji zahrajme.



Přečtěte si také

"Tuníme" dvoutakt  10. 4. 2008  

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...