Evropští motorkáři: technické kontroly budou stát miliardy
vydáno 20. 8. 2012, text Jan Rameš, foto web
O plánovaném celoevropském sjednocení technických kontrol se mluvilo už před dvěma lety. Nyní Brusel zveřejnil finální podobu svého návrhu a strašák evropských technických kontrol dostal zase o trochu reálnější podobu.
Nový návrh, který Evropská komise zveřejnila možná symbolicky v pátek 13. července, přináší změny, které se nemají týkat jen států, v nichž nejsou technické prohlídky povinné, nýbrž by se měly dotknout i nás. U starších strojů se totiž plánuje s technickou každý rok.
Tvrzení proti tvrzení
Proti zavedení jednotných technických kontrol v celé Evropské unii již dva roky protestuje Evropská federace motocyklových asociací FEMA, jejímž členem je i český ÚAMK. Ta na podzim 2011 předala do Bruselu petici podepsanou 110 tisíci motorkáři z celé EU, kteří se k povinným evropským kontrolám staví odmítavě. Podle nich a federace FEMA by totiž jejich zavedení znamenalo jen tahání peněz z kapes motorkářů bez valného efektu na bezpečnost.
A tady stojí tvrzení proti tvrzení. Evropská komise ve svém návrhu říká, že technické závady stojí za 6 % všech autonehod, při nichž každoročně umírá 2000 osob a že s technickými poruchami souvisí i 8 % nehod motocyklů. Mezi hlavní prvky nového návrhu tedy zařadila i povinné kontroly motocyklů a skútrů v celé EU. Proti tomu FEMA disponuje jinými výzkumy, které tvrdí, že špatný technický stav motocyklu zaviní pouze 0,3 % dopravních nehod a navíc mezi zeměmi, kde jsou technické kontroly povinné, a těmi, kde povinné nejsou, není žádný znatelný rozdíl.
Na technickou každý rok
Vzhledem k tomu, že Česká republika patří mezi státy, v nichž jsou technické prohlídky povinné snad od vynalezení dvoukoláku, mohlo by nám to být jedno. Kdyby se však v daném návrhu neobjevilo další „bezpečnostní vylepšení“. Podle průzkumů EK prý mezi pátým a šestým rokem stáří vozidla dramaticky narůstá počet vážných nehod zaviněných technickou poruchou, tudíž by se měla zvýšit také četnost kontrol: první po čtyřech letech, druhá po dvou letech, a potom už každoročně. Na tento bod reagovala generální tajemnice FEMA Aline Delhaye: „To není nic jiného než daň z chudoby pro ty, kdo si nemohou dovolit nové vozidlo každé tři roky. Co se týče peněz a času, náklady pro občany budou astronomické a bez nějakého profitu.“
Co se časové náročnosti týče, s novými, již platnými pravidly na STK si každý představu udělá. Finančně už to chce představivost pořádnou: pokud bude muset oněch zbývajících devět členských států EU plus Norsko zavést tyto technické kontroly, bude to pro evropské motorkáře znamenat každé dva roky zhruba 1,7 miliardy eur (počítáno 50 eur na prohlídku krát 35 milionů motocyklů a skútrů). Plus, vzhledem k odhadovanému poměru 70 % motocyklů starších šesti let, každoročně dalších
1,2 miliardy za ne zrovna novotou zářící stroje.
Zatím ještě neplatí
Na závěr trochu povzbuzení – hned od zítřka nás změny rozhodně nečekají. Prostudoval jsem tenhle 23stranový dokument zvaný „Regulation on periodic roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers“ celkem důkladně a nikde nenašel datum, od kdy by měl začít platit. Akorát že účinnost nabývá 20. dnem po zveřejnění v oficiálním evropském žurnálu a potom že mají členské státy rok na implementaci. Kdy to však bude?
Zeptal jsem se tedy na ministerstvu dopravy a z tiskového oddělení dorazila následující odpověď: „Návrh Nařízení, jež mění směrnici 2009/40/ES o technických kontrolách, je v tuto chvíli skutečně pouze návrh Evropské komise, který musí projít legislativním procesem EU. Tj. bude projednán v rámci pracovní komise rady a po odsouhlasení bude předložen do Evropského parlamentu, po schválení tímto orgánem vydán v evropském věstníku, a poté teprve by začaly běžet lhůty uvedené v návrhu Nařízení. V tuto chvíli však nelze předvídat ani výsledek celého legislativního procesu, ani jeho délku.“ Takže příštích pár měsíců a možná i let můžeme být v klidu.
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 6/2022
122 stran, 12 strojů v testech, od stopětadvacítky po
dvanáctistovku, sportovní reportáže od road racingu po speedway. Tak by se dalo
jednou větou stručně shrnout červnové vydání Motorbike. Najdete v něm ale
samozřejmě mnohem víc.
Testy
Triumph Speed Triple 1200 RR
Triumph dvanáctistovkou v novém Speed Triplu výkonově
dotáhl přímou konkurenci. Představení klonu RR s polokapotou á la
sedm...
-
Motorbike 5/2022
Většina motocyklových značek uvolnila pro testování své
letošní novinky a tak už naplno jezdíme a zjišťujeme, co nám která z nich
nabízí. V květnovém Motorbike si tak můžete mimo jiné přečíst test do poslední
chvíle přísně utajovaného, zbrusu nového H-D Nightstera, kterého jsme měli
možnost vyzkoušet ve španělských horách, dále na vás čeká „lidský“
Streetfighter V2 či cestovní Honda NT1100. A to n...
-
Motorbike 4/2022
Zavřete oči a poslouchejte. Slyšíte to? No
jasně, venku jsou slyšet první zvuky jara a spíše než štěbetání ptáčků oceníme
my, motorkáři, zvuky linoucí se z koncovek výfuků. V redakci nejsme výjimkou, i
na nás „leze jaro“, a tak jsme pro vás do dubnového čísla stihli otestovat
několik novinek ze světa motocyklů a motocyklového vybavení. Porovnali jsme
zajímavé stroje ve třídě naháčů se středním obj...
-
Motorbike 3/2022
Motosalon, pomyslný „otevírák“ každé nové sezóny se ani
letos bohužel nekoná, ovšem jedna jistota zůstává každý rok – v březnu vychází
Motorbike č. 3. Tentokrát jsme si pro vás připravili mimo jiné nejen test žhavé
novinky CFMOTO 700CL-X Sport, ale hlavně obsáhlý srovnávací test současných
špičkových hypernakedů. Jako obvykle nechybí ani aktuální reportáže z
motosportu, Techmánie atd. Prostě 120 s...
-
Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test
Rudá kráska jménem Ducati Monster 1100 EVO už mi více než rok dělá milou společnost, a tak jsem se rozhodl, že je ten správný čas podělit se s Vámi o můj celkový dojem a zhodnocení. Pokud se hned na úvod ptáte, co od motorky můžete očekávat, tak vás mohu ujistit, že s touto dračicí se rozhodne nudit nebudete!Pocity ze sedlaPro vyjádření pocitů, které se dají v jejím sedle zažít, jsem si vybral tra...