Evropští motorkáři: technické kontroly budou stát miliardy
vydáno 20. 8. 2012, text Jan Rameš, foto web
O plánovaném celoevropském sjednocení technických kontrol se mluvilo už před dvěma lety. Nyní Brusel zveřejnil finální podobu svého návrhu a strašák evropských technických kontrol dostal zase o trochu reálnější podobu.
Nový návrh, který Evropská komise zveřejnila možná symbolicky v pátek 13. července, přináší změny, které se nemají týkat jen států, v nichž nejsou technické prohlídky povinné, nýbrž by se měly dotknout i nás. U starších strojů se totiž plánuje s technickou každý rok.
Tvrzení proti tvrzení
Proti zavedení jednotných technických kontrol v celé Evropské unii již dva roky protestuje Evropská federace motocyklových asociací FEMA, jejímž členem je i český ÚAMK. Ta na podzim 2011 předala do Bruselu petici podepsanou 110 tisíci motorkáři z celé EU, kteří se k povinným evropským kontrolám staví odmítavě. Podle nich a federace FEMA by totiž jejich zavedení znamenalo jen tahání peněz z kapes motorkářů bez valného efektu na bezpečnost.
A tady stojí tvrzení proti tvrzení. Evropská komise ve svém návrhu říká, že technické závady stojí za 6 % všech autonehod, při nichž každoročně umírá 2000 osob a že s technickými poruchami souvisí i 8 % nehod motocyklů. Mezi hlavní prvky nového návrhu tedy zařadila i povinné kontroly motocyklů a skútrů v celé EU. Proti tomu FEMA disponuje jinými výzkumy, které tvrdí, že špatný technický stav motocyklu zaviní pouze 0,3 % dopravních nehod a navíc mezi zeměmi, kde jsou technické kontroly povinné, a těmi, kde povinné nejsou, není žádný znatelný rozdíl.
Na technickou každý rok
Vzhledem k tomu, že Česká republika patří mezi státy, v nichž jsou technické prohlídky povinné snad od vynalezení dvoukoláku, mohlo by nám to být jedno. Kdyby se však v daném návrhu neobjevilo další „bezpečnostní vylepšení“. Podle průzkumů EK prý mezi pátým a šestým rokem stáří vozidla dramaticky narůstá počet vážných nehod zaviněných technickou poruchou, tudíž by se měla zvýšit také četnost kontrol: první po čtyřech letech, druhá po dvou letech, a potom už každoročně. Na tento bod reagovala generální tajemnice FEMA Aline Delhaye: „To není nic jiného než daň z chudoby pro ty, kdo si nemohou dovolit nové vozidlo každé tři roky. Co se týče peněz a času, náklady pro občany budou astronomické a bez nějakého profitu.“
Co se časové náročnosti týče, s novými, již platnými pravidly na STK si každý představu udělá. Finančně už to chce představivost pořádnou: pokud bude muset oněch zbývajících devět členských států EU plus Norsko zavést tyto technické kontroly, bude to pro evropské motorkáře znamenat každé dva roky zhruba 1,7 miliardy eur (počítáno 50 eur na prohlídku krát 35 milionů motocyklů a skútrů). Plus, vzhledem k odhadovanému poměru 70 % motocyklů starších šesti let, každoročně dalších
1,2 miliardy za ne zrovna novotou zářící stroje.
Zatím ještě neplatí
Na závěr trochu povzbuzení – hned od zítřka nás změny rozhodně nečekají. Prostudoval jsem tenhle 23stranový dokument zvaný „Regulation on periodic roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers“ celkem důkladně a nikde nenašel datum, od kdy by měl začít platit. Akorát že účinnost nabývá 20. dnem po zveřejnění v oficiálním evropském žurnálu a potom že mají členské státy rok na implementaci. Kdy to však bude?
Zeptal jsem se tedy na ministerstvu dopravy a z tiskového oddělení dorazila následující odpověď: „Návrh Nařízení, jež mění směrnici 2009/40/ES o technických kontrolách, je v tuto chvíli skutečně pouze návrh Evropské komise, který musí projít legislativním procesem EU. Tj. bude projednán v rámci pracovní komise rady a po odsouhlasení bude předložen do Evropského parlamentu, po schválení tímto orgánem vydán v evropském věstníku, a poté teprve by začaly běžet lhůty uvedené v návrhu Nařízení. V tuto chvíli však nelze předvídat ani výsledek celého legislativního procesu, ani jeho délku.“ Takže příštích pár měsíců a možná i let můžeme být v klidu.
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...
-
Motorbike 6/2024
Říká se, že čas utíká dvakrát rychleji, pokud děláte něco,
co vás baví. A to můžeme jen potvrdit – týdny, které od sebe dělí jednotlivá
vydání Motorbike, vždy utečou jak voda. A sezóně jak voda v horské bystřině, testovací
motorky se v redakční garáži střídají bleskurychlým tempem, o víkendech je
spousta akcí a závodů a pokud tím žijete tak, jako my a nechcete o nic přijít,
najednou je tu konec se...
-
Motorbike 5/2024
Květnové vydání Motorbike vzniká samozřejmě již v dubnu a
letos se počasí opravdu vyřádilo – chvíli vedro, chvíli zima, prostě to pravé
aprílové. Přesto, abychom dodrželi každoroční tradici, jsme jezdili jak o život
a tak najdete i letos v Motorbike č. 5, co se týká testů, téměř jen samé
novinky. A k tomu jako obvykle i spoustu dalšího, od aktualit až po reportáže z
motosportu. Přejeme příjem...
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...