Suzuki konečně přichází s litrovým V-Stromem
vydáno 2. 10. 2013, text Prochy, foto Suzuki
Starý V-Strom 1000 vždy patřil k velmi oblíbeným strojům, a to nejen díky své všestrannosti, pohodlí a spolehlivosti, ale také při pohledu do kolonky cena. Nyní přichází dlouho očekávaný nástupce!
Suzuki již loni na podzim ukázala prototyp nového litrového V-Stroma, a v prakticky nezměněné podobě nyní přichází i sériovka. Se svým novým kabátkem ihned rozčeřila vody motocyklového světa. Podle výrobce přední část odkazuje na legendární jednoválec DR Big z devadesátých let a jeho kachní zobák. Pohled z profilu pak říká, že V-Strom 1000 chce zapadnout do rodiny a není zas tak daleko od menšího bráchy o objemu 650 cm3, který byl představen v roce 2011.
Po technické stránce se toho změnilo hodně a nezůstal kámen na kameni. Osvědčený dvouválec do V zde navýšil objem z původních 996 na 1037 cm3, a to pomocí převrtání o 2 mm. Výkonově se dostáváme na 100 koní a 103 Nm, ovšem krouťák má své maximum už při 4000 otáčkách. Motor prodělal kompletní vnitřní redesign, každý válec je vybaven dvojicí svíček a i díky nové klikové hřídeli vyprodukuje motor v nižších otáčkách více točivého momentu. Zajímavě vypadá údaj o spotřebě, výrobce udává 4,8 l/ 100 km. Společně s novou dvacetilitrovou nádrží se tím zvýšil dojezd na 400 kilometrů.
Nový V-Strom 1000 je tzv. Sport Adventure Tourer, čili sportovní dobrodružný cesťák, a žádné větší ambice v terénu nemá. I přesto výrobce ponechal přední devatenáctipalcové kolo, kde se počítá i s obutím do enduro plášťů a průjezdem nějaké té šotolinky. Celková hmotnost stroje se zastavila na hodnotě 228 kg, což je o osm kilogramů méně než u předchozího modelu. Nová šestikvaltová převodovka je osazena antihopingovou spojkou (SCAS) a najdeme tu i premiérově u motocyklu Suzuki kontrolu trakce (ATC), která je nastavitelná ve dvou stupních a lze ji i zcela vypnout. Tento systém mají na svědomí inženýři pracující pro projekt MotoGP a má být jedním z nejmodernějších na cestovních strojích, který kdy byl použit. Systém analyzuje informace z otáček předního a zadního kola, polohy plynu, kliky a zařazené rychlosti a podle těchto hodnot upravuje zapalování motoru, případně přivírá klapky sání. Brzdový systém ABS, který bude spolupracovat s novými radiálními čtyřpístky a nastavitelnou 43 mm USD vidlicí, pochází od Bosche a je v základní výbavě.
Cestovatelé ocení nové široké komfortní sedlo a nastavitelný plexi štít, který lze nastavit jak na výšku, tak si můžete do tří poloh za jízdy štelovat jeho úhel. Zpříjemnit dlouhé cesty pak mají 12V zásuvka na přístrojovém panelu a několik doplňků z příplatkové výbavy. Vybírat lze ze sady tří kufrů s celkovým objemem 90 litrů, padáků, centrálního stojanu a krytů motoru. Dále si lze připlatit za plastové kryty rukou, diodové mlhovky a systém vyhřívání rukojetí. Cena v ČR nebyla výrobcem zatím stanovena, první kusy dorazí na náš trh už v lednu 2014.
TECHNICKÉ PARAMETRY Suzuki V-Strom 1000 zde